ایجاد انحراف با طرح سوالات محکمه پسند؛

فریب افکار عمومی!

زمینه سازی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده نیازمند اقناع افکار عمومی است. این حرکت خزنده در فوتبال عموما از سوی دلال ها و افرادی طراحی می شود که منافع مالی دارند و برخی هم در زمین آنها بازی می کنند.

فضاسازی اخیر در باره تغییر اسکوچیچ متاثر از طراحی دقیق افراد منفعت طلبی است که هیچ گاه به منافع ملی و ارزش های اخلاقی پایبند نیستند.

روز گذشته در گفت و گو‌ با آقایان والی زاده و اکرامی در رادیو ورزش به تبعات دخالت‌ افراد غیرمتخصص در امور فنی و تخصصی فوتبال پرداختیم و در این ‌باب مهم تحلیل کردیم.

امروز حتی برخی از نمایندگان مجلس و اعضای دولت هم ‌در باره امور فنی و تخصصی فوتبال صحبت می کنند.

متاسفانه این شائبه در افکار عمومی ایجاد شده که لزوم تغییر در بحث مربیگری از مقامات بالا صادر شده است.

برخی به غلط از منویات مقام معظم رهبری درباره بکارگیری نیروهای‌داخلی بهره برداری کرده و در زمین دیگران بازی می کنند!

تعجب آور است، عده ای که امروز حضور مربی ایرانی در تیم ملی‌ را اصلی ارزشمند می دانند، چشم خود را به حضور مربیان خارجی در استقلال، سپاهان و تراکتورسازی بسته و خاموشی گزیده اند.

در راس تصمیم گیری باشگاه استقلال فردی قرار گرفته که سبقه انقلابی دارد. چطور ایشان این اصل مهم را نادیده گرفته و دست نیاز به مربی پرتغالی دراز کرده است.

پرسپولیسی ها هنوز به حضور پررنگ برانکو‌ در تیم‌خود و کسب قهرمانی های تکراری می نازند و توفیق او از یاد نمی برند.

متاسفانه از روزی که طرح فریبنده تغییر در تیم ملی کلید خورد، در کنار استفاده از عناصر تصمیم‌ساز در کشور از بازیکنان هم استفاده ابزاری شد.

شاید بهترین فرد در این زمینه مهدی طارمی بود که پیش تر به دلایل انضباطی و اظهارات مداخله گرایانه در امور‌فنی مورد غضب اسکوچیچ قرار گرفته بود.

همراهی جهانبخش با طارمی و انتقادهای تند این دو راه را برای اجرای طرح سازماندهی شده هموار کرد.

باید پرسید، طارمی که امروز به‌ عملکرد اسکوچیچ ایراد می گیرد، آیا در باشگاه پورتو هم‌ اجازه دارد در امور فنی تیم پرتغالی اظهارنظر کند؟

آیا او در زمان مربیگری برانکو بی نظمی نداشت. یادمان است حاشیه سازی ها و همراهی او با محسن مسلمان، فرشاد احمد زاده و رامین رضاییان در پرسپولیس چگونه با واکنش تند برانکو مواجه شد و...

در مورد مباحث انضباطی و زندگی در اردوهای باشگاهی و‌ملی یادمان باشد که بحث انضباط فردی باید در اولویت باشد.

ما در زندگی اجتماعی و روابط خانوادگی و عموما در کارهای گروهی مشکل داریم.

نکته ای که طارمی درباره شب بیداری ها و تجمعات شبانه با گفت و گو با فردوسی پور اشاره داشت، حرف دیروز و امروز نیست و تنها به فوتبال هم خلاصه نمی شود. این مشکل عمومی و فرهنگی ماست که باید ریشه یابی شود.

جالب اینکه فردوسی پور که به تجمعات‌ شبانه بازیکنان ایراد می گیرد، در دوره ای که‌ خود مجری برنامه بود،اغلب بازیکنان و مربیان را تا پاسی از شب در شبکه نگه‌می داشت. در واقع هر یک از ما‌ به حرفی که می زنیم‌پایبند‌نیستیم.

این‌ نگاه شخصی و‌نگاه منفعت طلبانه فردی به منافع ملی لطمه می زند و راه را کج‌ می کند.

یاد آوری این ‌نکته ضروری است که اظهار نظر افراد، بازیکنان ملی، به ویژه‌ عناصر ارشد و شاخص آن منافاتی با نظام ‌مدیریت ندارد.

در ‌برخی از مقاطع، مشاوره گرفتن از کاپیتان ،یا بازیکنان کلیدی و با تجربه موجب پیشبرد امور از سوی مربی می شود، اما اگر این نظرات به اصل و اساس تیم لطمه بزند، باید با آن ‌مقابله کرد. متاسفانه در فضای کنونی شاهد جبهه گیری بازیکنان در تیم ملی هستیم.

عده ای مانند طارمی و جهانبخش مخالف حضور اسکوچیچ هستند. آزمون،شجاع، کنعانی زادگان و بیرانوند هم از جمله حامیان مربی کروات می باشند.

این جبهه‌گیری یقینا  اتحاد و انسجام تیمی را از ما خواهد گرفت و در اردوهای آتی آثار منفی خود را نمایان خواهد کرد.

یادمان‌باشد، در جام جهانی‌ روسیه که توفیق حضور داشتیم  به‌عینه دیدیم تیم ما براساس اتحاد، همبستگی و غیرت مثال زدنی تمام ‌نفرات برابر اسپانیا، پرتغال و‌مراکش ایستاد.

در آن‌پ یکارها در امورفنی رجحان و برتری بر رقبا نداشتیم  بلکه اتحاد و داشتن وحدت گروهی ما را به هدف رساند.

امروز تیم ملی نیازمند آرامش و تزریق روحیه همبستگی است. دولت و ‌مجلس هم باید در مباحث بودجه و تامین منابع به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال کمک کنند.

فدراسیون فعلی هم لازم است برای تدارک تیم ملی در شهریور طراحی و برنامه ریزی داشته باشد.

شخصا‌ اعتقاد دارم حفظ اسکوچیچ در زمان‌ محدود کنونی به دلایل متعدد فنی و مدیریتی به صلاح تیم‌ملی است.

شاید نیاز باشد، به جز وحید هاشمیان یک مربی دیگر ایرانی کنار او باشند و این کادر با انسجام بهتری کار را پیش ببرند.

اگر امروز هیات رئیسه رای به برکناری اسکوچیچ‌ بدهد و مربی داخلی را بر مصدر امور قرار دهد، یقین‌ بداند که این‌ تغییر آثار مثبتی نخواهد داشت.

از فردا شاهد خواهیم‌ بود که انگ رنگی بودن به مربی منتسب خواهند داد و حواشی بر متن فوتبال غلبه خواهد کرد.

این آشی است که آقایان برای فوتبال ملی پخته اند و باید جوابگوی تبعات آن هم باشند.

نویسنده: احمد میرزاییان

 

  • 12:33
  • 1401/04/26
  • 820