در انتظار تحقق یک آرزو

انتظار دیرینه برای عقد قرارداد، نصب و آموزش داوران در سیستم وی ای آر در فوتبال ایران چه زمانی محقق می شود تا عدالت را در رقابت‌های لیگ برتر شاهد باشیم؟

عمده سر و صداها، انتقادات و متهم کردن کمیته داوران از سوی مسئولان تیم‌ها از نبود سیستم وی ای آر ناشی می شود.

امروز اغلب کشورهای اروپایی با نصب و اجرای این روش در مسابقات به کمک داوران شتافته اند. غالبا اشتباهات داوری در حین مسابقات با بازبینی رفع و رجوع می شود تا عدالت در زمین فوتبال اجرا شود.

کشورهای حوزه خلیج فارس و در همسایگی ما هم سال های متمادی این سیستم را نصب کرده و اشتباهات داوری را کاهش داده اند. متاسفانه در فوتبالی که هزینه های میلیاردی صورت می گیرد و پول بی حساب و کتاب از جیب بیت المال هزینه می شود برای این موضوع مهم و تاثیر گذار اقدامی نشده است.

شاید این تعبیر به صواب نزدیک باشد که در فوتبال باشگاهی ما وی آی آر از نان شب واجب تر است، زیرا با این شیوه می توان عدالت را در مسابقات حاکم کرد.

در بعضی مواقع، اشتباهات داوری باعث تضییع حقوق تیم‌ها در یک یا چند مسابقه شده و تغییراتی در جدول ایجاد کرده است.

در همین راستا اعتراض تیم‌ها و انعکاس آن در جراید و رسانه ها و برنامه های تلویزیونی، فشار مضاعفی به مسئولان اجرایی سازمان لیگ، به ویژه کمیته داوران وارد می کند.

برخی پا را فراتر گذاشته و اشتباهات داوری را عمدی و غرض ورزی و...می‌پندارند و علنا چیدمان داوری را زیر بار انتقادات قرار می دهند.

باید بپذیریم ‌در فضای سنگین کنونی و اعتراض دامنه دار تیم‌ها ه داوران، اساس فعالیت این قشر را تحت تاثیر قرار داده است.

داوری که در زمین تمرکز لازم نداشته باشد و تحت فشار دائمی باشد، قطعا تصمیمات او هم تاثیر گذار خواهد بود. برخی شاید محافظه کاری پیشه کنند و از برخی صحنه ها عبور کنند.

وی آی آر در این زمینه کمک حال داوران خواهد بود تا با بازبینی صحنه‌ها، از حقوق تیم‌ها دفاع شود.

این موضوع را بارها در مسابقات اروپایی و رسمی دیده ایم که داور مسابقه با رویت یک صحنه تصمیم درست را اجرا کرده است.

فوتبال ما به شدت نیازمند این سیستم است. اخیرا افشاریان رئیس کمیته داوران قول مساعد داده تا با دوشرکت مذاکره و زمینه عقد قرار داد را فراهم کند.گفته شده تلاش می شود آموزش داوران در هنگامه مسابقات جام جهانی و تعطیلی لیگ صورت گیرد.امید که این انتظار و وعده طولانی محقق شود و فوتبال از یک مناقشه و مجادله همیشگی رهایی یابد.

نویسنده: احمد میرزاییان

  • 09:21
  • 1401/08/04
  • 378