محمد اصلانی: از تصمیم فدراسیون استقبال می کنم

محمد اصلانی مربی پایه استان البرز و از ملی پوشان اسبق تیم ملی کشتی در خصوص تصمیم اخیر فدراسیون مبنی بر برگزاری مسابقات پایه از رده سنی نوجوانان و عدم برگزاری مسابقات نونهالان و نوجوانان گفت: مسابقات رده سنی خردسالان و نونهالان به صورت جشنواره ای برگزار خواهد شد، کشتی گیران پایه اصول این ورزش را در باشگاه می آموزند و تمام مربیان سعی بر این دارند تا تمرکز خود را روی نحوه صحیح آموزش تکنیک و تاکتیک بگذارند و این کار خروجی بسیار خوبی خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که کشتی گیران پایه در چه مسابقاتی می توانند توانایی خود را بروز دهند و بازدهی داشته باشند اظهار داشت: کشتی گیران خردسال و نونهال یک دوره آموزشی ویژه دارند. ساختار آنها در سنین پایین شکل می گیرد و چه خوب است که افراد متخصص را مامور این کار کنیم تا طی بازه زمانی دو یا سه ساله (بسته به نحوه تمرینات) آنان را تعلیم دهند. بهترین زمان برای شروع کشتی بین 10 تا 13 سال است، اگر کشتی گیر به نحو مطلوب پرورش و تعلیم داده شود و زیر و بم کشتی را به خوبی در بر بگیرد به قهرمان آینده این مرز و بوم تبدیل خواهد شد. عقیده من بر این است که مسابقات باید از رده سنی نوجوانان در نظر گرفته شود چرا که خردسالان و نونهالان باید تمرکز خود را روی تعلیم و ریزه کاری های کشتی بگذارند تا زمانی که به رده بالاتر آمدند، آمادگی مطلوبی داشته و به یک کشتی گیر ششدانگ تبدیل شوند. قانون کار این است که خردسالان و نونهالان صرفا آموزش ببینند و اگر هم مسابقه ای برگزار می شود به صورت جشنواره ای باشد که هدف آن هم اجرای فنون است. این کار مربیان را ترغیب می کند تا روی آموزش صحیح تکنیک ها وقت بگذارند و بیشتر کار کنند تا خروجی بهتری داشته باشیم. خیلی از کشتی گیران را می شناسم که در رده پایه استعداد نابی داشته اند اما با شرکت در مسابقات آسیب شدید دیدند و برای همیشه این ورزش را بوسیدند و کنار گذاشتند. با جلوگیری از انجام چنین مسابقاتی احتمال آسیب دیدگی کاهش می یابد و کشتی گیران با صلابت به کار خود ادامه می دهند. از تصمیم فدراسیون کشتی استقبال می کنم و اعتراف می کنم تصمیم گیری به جایی انجام شده چرا که وقتی از منظری دیگر نگاه می کنیم می بینیم کشتی گیران کم سن و سال که بسیار احساسی هم هستند با شکست خوردن در یک مسابقه ناخواسته افسرده می شوند و ماتم می گیرند و این روی روحیه آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت و این امر در نهایت باعث ریزش کشتی کشورمان شده و دیگر اینکه وقتی کشتی گیران پس از پشت سر گذاشتن دوره آموزشی به پختگی رسیدند و روحیه پهلوانی را پیدا کردند، به راحتی می توانند روی تشک ظاهر می شوند حال حتی اگر شکست هم بخورند می روند و روی نقاط ضعف خود بیشتر کار می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کانون کشتی که در استان البرز دایر کرده ایم در معیت آقایان بهروز یاری، نادر رحمتی و به همراه تنی چند از دوستان مشغول به فعالیت هستیم. کلاس ها را دسته بندی کرده ایم به طوری که از هر کشتی گیری برای رسیدن به کلاس بالاتر آزمون گرفته می شود و در صورت قبولی به رده بالاتر انتقال داده می شود.

گفت و گو از: احمد دباغ

  • 13:30
  • 1399/02/12
  • 1583