آقای دکتر سجادی! از دیپلماسی بین المللی ورزش غافل نشوید

«آمایش سرزمینی ورزش» طرحی خوب اما جدید نیست

دکتر حمید سجادی وزیر تازه نفس ورزش اعلام کرده که طرح " آمایش سرزمین " یکی از اولویت های اصلی کاری اش در ورزش به حساب می آید .

بی شک توجه به استعدادهای سرزمینی ورزش در هر استان و منطقه و سرمایه گذاریهای لازم بر این مبنا می تواند ورزش ایران را هدفمند کرده و از هزینه کردهای خارج از برنامه و اتلاف منابع مالی جلوگیری کند .

در حقیقت وقتی برنامه ها بر مبنای طرح" آمایش سرزمین" جهت داده شود ، می توان ورودی و خروجی ورزش را بدرستی سنجید و اگر انحرافی در برنامه ها نیز دیده می شود ، به موقع برنامه ها را روی ریل اصلی خود انداخت .

بطور طبیعی اگر این طرح به فرجامی نیک برسد می توان انتظار داشت که استعدادهای زیادی در ورزش ایران شکوفا شده و به لحاظ انسانی ، سبد ورزش پر و پیمان شود .

نکته ای که قابل توجه بوده و باید به آن اشاره کنیم اینکه طرح آمایش سرزمین طرح تازه ای نیست و در سال ۸۴ و دوره حضور محمد علی آبادی در راس سازمان تربیت بدنی وقت ، این طرح مورد توجه قرار گرفت و جلسات زیادی در رابطه با آن برگزار و تصمیم بر این شد که  تمام سیاستگذاریها در ورزش بر مبنای آن جهت داده شود .‌هر چند که با خروج مهندس علی آبادی از دستگاه ورزش ، این طرح نیز بسان "طرح جامع" به فراموشی سپرده شد ، اما بی شک اسناد این طرح در وزارت ورزش و جوانان موجود است و دکتر سجادی می تواند با بازبینی این اسناد و جمع بندی آن ، به جای  اعلام زمان سه ماهه، طرح آمایش سرزمین را زودتر نهایی کرده و آن را در ورزش کلید بزند .

آنچه مسلم است انتظارها از حمید سجادی در ورزش دوچندان بوده و او باید با مدیریت زمان ، از فرصت سوزی در راه نیل به اهداف خود جلوگیری کند .

گرچه به لحاظ داخلی مسایل و مشکلات مورد توجه در ورزش کم نیستند که وزیر ورزش باید نسبت به رفع آنها اهتمام ورزد ، اما یکی از مسایل مهم و حایز اهمیت "دیپلماسی بین المللی ورزش" است که شوخی بردار نیست و از دکتر سجادی بعنوان کسی که خوب الزامات این عرصه را درک می کند انتظار می رود  سنجیده در رابطه با موضوعات بین المللی ورزش اظهار نظر کند . بطور طبیعی هر اظهار نظر او در شرایطی که رشته ای چون جودو در تعلیق بوده و سایه تعلیق چند فدراسیون دیگر را نیز تهدید می کند ، می تواند در مجامع بین المللی ورزش ارزیابی های دیگری از آن صورت گرفته و تمام تلاش ها و هزینه های صورت گرفته در راه رفع تعلیق را دچار شکست کند . این مساله را کلی عرض کرده و وارد مصداق آن نشدم و امیدوارم وزیر تازه نفس ورزش و جوانان اگر هم می خواهد راجع به مسایل بین المللی ورزش اظهار نظری داشته باشد ، تمام جوانب را مورد توجه قرار دهد . ضمن آنکه یک جاهایی سکوت بهتر از صحبت کردن فی البداهه است .

نویسنده: حجت اله اکبرآبادی

 

  • 10:33
  • 1400/06/10
  • 1251