پنجشنبه نهم فروردین ماه

پیشکسوتان، گنجینه ای با ارزش برای جامعه ورزش

پیشکسوتان، گنجینه ای با ارزش برای جامعه ورزش هر کشوری هستند و نسل امروز باید بداند که آنان چه زحماتی برای زنده نگه داشتن و موفقیت رشته ورزشی خود متحمل شده اند ای کاش در زمانی که در قید حیات هستند به نحو مطلوب از آنها استفاده شود چرا که رشد و اعتلای هر رشته ورزشی نیاز به استفاده از ظرفیت های این عزیزان پیشکسوت دارد.

یکی از پیشکسوتان سازنده فوتبال ایران مرحوم منصور امیرآصفی بود وی در باشگاه های جوانان شرق، سینا، نیرو و کیان سابقه بازی دارد پانزده بار برای تیم ملی بطور رسمی و پنجاه بار غیر رسمی (دوستانه) برای تیم ملی در پست دفاع بازی انجام داده است.

از سال 1336 تا پایان فعالیتش در تیم کیان ماندگار و به تیم خود وفادار بود. مرحوم امیر آصفی با درخشش در تیم کیان به تیم ملی دعوت شد و در سال 1336 اولین بازی ملی خود را در مقابل تیم باکو در امجدیه انجام داد و در سال 1344 هم کفش های خود را آویخت.

خیلی از پیشکسوتان اعتقاد دارند که وی دیر به تیم ملی دعوت شد چرا که می توانست منشا خدمات بیشتری برای فوتبال ملی باشد. امیر آصفی از جمله فوتبالیست هایی است که بخاطر دوستان خود به تیم های اسم و رسم دار که امکانات بیشتری داشتند نرفت.

یک خاطره خوب و خاصی که آصفی از خود نقل کرده این است؛ اوایل دهه 1340 در یک بازی ملی خوش درخشیدم و خوب بازی کردم، فردای آن روز وقتی به بانک مسکن محل کارم رفتم یک مجله ورزشی خریدم و آن را به محل کارم بردم و شروع به خواندن کردم مشغول خواندن بودم که رئیسم به مقابلم آمد و گفت: این عکس شماست که در مجله چاپ شده؟ نگاهی به رئیسم انداختم و گفتم خیر آقا عکس من نیست و او در جواب من گفت: پس این عکس کیست؟ چقدر شبیه شماست!

پس از اینکه به دقت به آن نگاه کردم متوجه شدم صفحه آخر مجله را می گوید مجله ای که در دست داشتم را برگرداندم و عکس خود را دیدم بله خودم بودم چنان محو خواندن مطالب اول مجله شده بودم که متوجه عکس خودم نشده بودم.

مرحوم امیر آصفی پس از دوران بازی فوتبال مربیگری تیم های آرارات، برق، پرسپولیس و مدتی هم دارایی را در کارنامه خود دارد به لحاظ شخصیتی از جمله مربیانی بود که مخالف بازیکن سالاری بود.

در مشاغل اداری و اجرایی پست هایی از جمله منشی، دبیر و رئیس هیات فوتبال تهران برای بیست سال متوالی و عضویت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در سال 1358 را نیز عهده دار بود.

لازم به ذکر است که وی علی پروین، پرویز قلیچ خانی، عزت جانملکی را به فوتبال ایران معرفی کرد.

متاسفانه امیر آصفی صبح روز شنبه 15 اسفند 1388 پس از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان درگذشت روحش شاد و یادش گرامی باد.

عکس پیوست منصور امیرآصفی را نشان می دهد که در اواسط دهه 1350 سرمربی تیم پرسپولیس بود و دارد علی پروین بازیکن اسطوره ای تیم را راهنمایی می کند.

نویسنده: حبیب رحیمی