شنبه یکم اردیبهشت ماه
گپ و گفتی با سرپرست فدراسیون جهانی کبدی؛

اورسجی: ریاست بر فدراسیون جهانی حق ایران است

ایران در رده دوازدم بازی های آسیایی جاکارتا بود و همه مدیران کاروان و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مضطرب و نگران که در دو روز باقیمانده مگر معجزه ای رخ بدهد تا بتوانیم دو، سه پله صعود کنیم.

به خصوص که اندونزیایی ها با چند مدال طلا که در روزهای پایانی با رشته پنجاک سیلات ایران را پشت سرگذاشتند و باتوجه به رده پنجمی ایران در اینچون اگر نمی توانستیم از رده دهم و یازدهم بالاتر برویم کار برای متولیان ورزش دشوار می شد و انتقادات بالا می گرفت.

فقط مدال طلا می توانست ایران را چند پله بالا بیاورد.

رئیس کاروان با هیات اجرایی چرتکه در دست محاسبه کرده بودند که نهایتا والیبال یا بسکتبال  یک مدال طلا بگیرد و بیاییم به مکان دهم جدول.

آنها اصلا دو تیم ملی مردان و زنان کبدی را بحساب نیاورده بودند ونهایتا یک نقره برای مردان و یک برنز برای زنان کبدی کار محاسبه کرده بودند.

اما در اردوی کبدی انگیزه موج می زد...

*گفتم باید تاریخ ساز شوید

رئیس فدراسیون کبدی که میهمان خبرگزاری البرز بود با این مقدمه وارد گفت و گوی صمیمانه ما شد:

من بچه های کبدی را جمع کردم و گفتم که به شما ایمان دارم. میدانم که شما خودتان یک دنیا انگیزه اید .

با ناامیدی تمام از رده های دهم و یازدهم جدول مدال های کاروان می گویند.

مسئولان چنان از یک رشته تیمی دیگر تعریف می کردند که انگارکبدی هیچ امیدی نداردو کلا روی طلای کبدی حساب باز نکرده بودند.

بنابراین از کادر فنی و ورزشکاران  خواستم  کاری کنید که امروز یک روز تاریخی برای ورزش ایران شود و یقین داشته باشید نام یکایک شما در تاریخ به عنوان مردان و زنان تاریخ ساز ثبت خواهد شد.

وی گفت : طوری از رشته های دیگر تیمی حرف می زنند که انگار آنها از یک کره دیگر آمده اند در حالیکه توانمندی کبدی را من می دانستم.

*جنگیدن تا آخرین نفس

خلاصه نمی دانم چه گفتم ولی با تمام وجودم از بچه ها خواستم که بروند و برای سرافرازی ایران تا آخرین لحظه و آخرین نفس بجنگند. گفتم که بیشتر پدران و برادران شما در دوره دفاع مقدس از جان خود برای سربلندی ایران عزیز گذشتند و تاریخ دنیا را عوض کردند حالا شما هم تاریخ سازی کنید تا نامتان جاودانه شود.

 

*وقتی شیردختران ما آوای قهرمانی سردادند

رییس جوان فدراسیون کبدی که پر حرارت صحبت می کند افزود: همین را بگویم که وقتی تیم دختران در فینال توانستند هیمنه هندی ها را فرو بریزند و آواز قهرمانی را در سالن کبدی جاکارتا سر دهند نمی دانید چه غوغایی شد...غوغای سالن مسابقات و شادی و شعف بچه های کبدی یکطرف و تماس ها و پیام هایی که از ایران لحظه به لحظه مخابره میشد طرف دیگر. از دفتر ریاست جمهوری ، از مجلس و از استانداری و مردم و ... مدام پیام ارسال می شد و قدردانی می کردند.

با توجه به اینکه روز های پایانی بازیها هم بود تقریبا همه مسئولان و اعضای سایر رشته ها هم در سالن بودند و خلاصه یک فینال رویایی را دختران سرزمینم بردند و حالا نوبت تیم آقایان بود. هنوز دختران ما در میان بهت و حیرت هندی ها دور افتخار می زدند که تیم مردان در فینالی دیگر به مصاف کره جنوبی رفت.

*طلای دوم را بزرگمردان کبدی به کاروان هدیه دادند

بچه های ما روز قبل با شکست هندی ها در نیمه نهایی تقریبا راه رسیدن به طلا را هموار کرده بودند اما فینال بازیهای آسیایی شوخی بردار نیست و به بچه ها گفتم که به هیچ عنوان کره را دست کم نگیرید. خوشبختانه کادر فنی ما و در راس انها آقای مازندرانی تجربه دو دوره فینال بازیهای آسیایی را داشت و ساعتی بعد طلای دوم را هم کبدی به ارمغان آورد. حالا ایران با دو طلای کبدی 6 پله در جدول بازی ها صعودکرد و خوشحالی مضاعفی بر کاروان ورزشی کشورمان حاکم شد.

*کبدی به دل خانواده ها راه یافت

آن روز یکی از تاریخی ترین روزها در دفتر پرافتخار ورزش ایران است و برای همیشه باقی خواهد ماند . برای اینکه تمام رشته های به کار خود پایان داده بودند و در رشته های تیمی هم والیبال و بسکتبال  و کبدی توانسته بودند به فینال برسند و رقابت برای جایگاه های نیمه بالای جدول مدالها بسیار نفس گیر بود. حالا مسئولین با دیده احترام به کبدی نگاه می کردند و مردم خوبمان که همیشه قدردان ورزشکاران خود بوده و هستند، بعد از آن روز سیل عظیم علاقمندان برای حضور در تیم ها و باشگاههای کبدی به خصوص برای دختران آغاز شد.

باور کنید یک بدشانسی همگانی بنام کرونا اگر وارد معادلات دنیا نمی شد جمعیت کبدی کاران ما ده برابر آنچه امروز هست افزایش می یافت.

اما در مسابقات نوجوانان و جوانان که سال 97 و 98 قبل از کرونا برگزار شد میزان استقبال خانواده ها را دیدیم و حالا شما اگر به آخرین دوره مسابقات قهرمانی کشور که مهرماه امسال برگزار شد توجه کنید خواهید دید که گستره کبدی به تمام نقاط کشور تسری یافته است.

*گستره کبدی به تمام نقاط ایران رسیده است

به عنوان مثال در بخش بانوان تیم استان قزوین به فینال رسید به همراه تهران که البته تهران اغلب اوقات جزو مدعیان بوده و در بخش آقایان تیم خوزستان به همراه گلستان راهی فینال شدند.

در جوانان تیم ارومیه و بچه های آذربایجان غربی جزو مدعیان هستند و الان اگر لیست اولیه تیم های ملی مردان و زنان کشورمان را مرور کنید خواهید دید که از اغلب مناطع ایران در اردو حاضرند.

رییس فدراسیون با بیان اینکه کرونا هم مانع توسعه کبدی نشد افزود: البته تاثیر منفی زیادی بر همه ارکان زندگی انسانها برجای گذاشت ولی ما سعی کردیم این را تبدیل به فرصت کنیم و به زیرساخت ها و دیپلماسی جهانی توجه نشان دادیم.

*احداث کمپ تیم های ملی ساحلی و خوابگاه مجهز

در زیر ساخت ها کمپ ساحلی تیم های ملی را در مجموعه بعثت تهران احداث کردیم که می تواند میزبان مسابقات جهانی و آسیایی باشد ولی مهمتر از آن تجهیز خوابگاه ملی پوشان کبدی است که در طی همین یکسال اخیر شروع کردیم و اخیرا با حضور معاون محترم وزارت ورزش افتتاح شد و دکتر علینژاد از بابت تجهیز این خوابگاه بسیار خوشحال شد و عنوان کرد به عنوان یک مدیر ورزشی میدانم که چه اهمیتی این امکانات برای موفقیت تیم های ملی دارد.

*حرکت همه جانبه برای موفقیت در دیپلماسی ورزش

وی به بخش دیپلماسی فعال در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: از 4 سال قبل که مسئولیت ریاست فدراسیون را اعضای مجمع به بنده سپردند به این هدف فکر کرده بودیم که ایران باید در حد شایستگی و جایگاهی که در کبدی جهان دارد درمعادلات فدراسیون جهانی هم جایگاه داشته باشد. تا اینکه در بهار امسال متاسفانه آقای گهلوت رییس فدراسیون جهانی که از ابتدای تاسیس فدراسیون جهانی حدود 30 سال به تنهایی مدیریت این نهاد جهانی تازه تاسیس را برعهده داشت   از دنیا رفت و در مجمعی که برای انتخاب سرپرست به صورت انلاین و با محوریت دبیر کل جهانی آقای "محمد سرور" پاکستانی برگزار شد مسئولیت سرپرستی فدراسیون جهانی را اعضای کنفدراسیون های 5 قاره به نماینده جمهوری اسلامی ایران سپردند و الان بنده نماینده کشورم در فدراسیون جهانی هستم.

*ریاست فدراسیون جهانی به نام ایران است نه اورسجی

یعنی الان اسم عباس اورسجی مطرح نیست بلکه نام ایران است که در دنیا مطرح می شود و انشالله با حمایت های رسانه ها ، وزارت ورزش ، کمیته ملی المپیک ، مجلس شورای اسلامی ، دولت ، وزارت خارجه و همه نهادهای مسئول بتوانیم مقر فدراسیون جهانی کبدی را به ایران منتقل کنیم و ریاست یک فدراسیون جهانی را برای اولین بار بنام ایران رقم بزنیم.

سرپرست فدراسیون جهانی کبدی افزود: البته جلساتی را با وزیر محترم ورزش و معاونین ایشان همچنین ریاست کمیته ملی المپیک و دبیر کل محترم و سایر اعضای هیات اجرایی داشته ایم اما خود شما می دانید که برگزاری مجمع جهانی در ایران نیاز به مقدماتی دارد و البته هم باید بودجه ای مشخص برای آن در نظر گرفت و با شناختی که از فضای کبدی دنیا دارم میدانم که این هزینه ها در اینده باز خواهد گشت .

*استقرار مقر فدراسیون جهانی به تهران یک تحول بزرگ در ورزش ماست

وی اضافه کرد: اولا برای کسب یک کرسی آسیایی و جهانی می بینید که دنیا چه هزینه هایی می کنند و ثانیا فردا پخش مسابقات لیگ جهانی کبدی از طریق صداوسیمای جمهوری اسلانی ایران می تواند اسپانسرهای جهانی را به سوی این مسابقات بکشاند ولی مهمتر از همه اینها باید با اندیشه بلندترو تفکر وسیع تر به موضوع فدراسیون جهانی نگاه کنیم. همین الان16  کبدی کار ایران در لیگ ستارگان جهان در هند قرارداد بسته اند و اینها ارز آوری برای کشور دارد ولی فردا که مقر فدراسیون جهانی به ایران بیاید ما مربی و داور و مدرس به سراسر جهان اعزام می کنیم و یک اشتغالزایی خوبی از این طریق صورت می گیرد.

اورسجی گفت: خوشبختانه کمیته المپیک و وزارت ورزش تا به اینجا همراه ما بوده اند و انتظار داریم تا زمان برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون جهانی حمایت کنند تا اولا میزبان خوبی برای نمایندگان و اعضای مجمع جهانی که برای برگزاری انتخابات به ایران می آیند باشیم و سپس نماینده ایران به ریاست جهانی برسد که افتخارش تا سالها بنام ایران باقی خواهد ماند.

*انتخابات فدراسیون جهانی مستقیم برای سراسر دنیا پخش می شود

اورسجی افزود: ان شاءا... با هماهنگی که با صداوسیما انجام می دهیم جریان انتخابات فدراسیون جهانی به صورت زنده و مستقیم از تلویزیون ایران برای تمام نقاط جهان پخش خواهد شد و این برای نخستین بار در تاریخ کبدی است که انتخابات فدراسیون جهانی و آسیایی به صورت آزاد و با رای تمام کشورهای عضو برگزار می شود.

رئیس فدراسیون کبدی در پایان گفت: از شما و همکاران شما در این رسانه و سایر رسانه ها و خبرگزاری ها تشکر می کنم که به ورزش کبدی توجهی جدی دارید و این توجه را برای گسترش بیشتر کبدی که یک رشته ملی و ایرانی است بازهم داشته باشید بخصوص در انتخابات جهانی که اعتبار و آبروی کشورمان در میان است با راهکارها و مقاله و مطالب خود ما را راهنمایی کنید تا انشالله ایران مقر فدراسیون جهانی کبدی شود و بتوانیم با کمک رسانه ها ورزش کبدی را به همه کشورهای همسایه به خصوص حوزه خلیج فارس و آسیای میانه معرفی کنیم.

*دیدار با کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال

قراگوزلو: برای توسعه کبدی در اروپا آماده همکاری هستم

در حاشیه این گفت و گو مصطفی قراگوزلو کاپیتان اسبق تیم ملی بسکتبال و از کارشناسان ارشد ورزش که مقیم انگلستان است نیز مهمان خبرگزاری البرز بود با ابراز خرسندی از جایگاه بایسته و شایسته ایران در کبدی جهان گفت: بنده به عنوان یک ایرانی حاضرم با شناختی که از فضای ورزش  در انگلیس دارم کبدی را در اروپا و خود انگلیس با کمک فدراسیون ایران راه اندازی کنم. در نهایت مقرر شد  در  نشستی که به زودی در محل فدراسیون کبدی برگزار می شود راههای همکاری بین طرفین مورد بررسی قرار گیرد.

محسن حاجیلو از تهیه کنندگان و مجریان برنامه های متعدد ورزشی و تفریحی و اجتماعی صداوسیما نیز با استقبال از طرح توسعه کبدی در ایران و جهان گفت: صداوسیما ازبه اینگونه رشته های ورزشی که ریشه در سنت ها و فرهنگ کهن ایرانیان دارد توجه شایسته دارد و بنده نیز تجربیاتم در حوزه ورزش را در اختیار کبدی ایران قرار خواهم داد.