جمعه سی و یکم فروردین ماه

نجفی جویباری: باشگاه های کشتی خلوت شده اند

زمانی در باشگاه های کشتی جای سوزن انداختن نبود اما متاسفانه الان برخی از آن ها جمع شده اند و بقیه هم که باقی مانده اند خلوت هستند.

یعقوب نجفی جویباری از ملی پوشان اسبق کشتی آزاد و یکی از سبک وزن های مطرح سال های نه چندان دور در رابطه با برگزاری لیگ کشتی نوجوانان و جوانان استان تهران و لزوم توجه مسئولین به مربیان و باشگاه ها به البرز ورزشی گفت: مسابقات در حال برگزاری اقدام مناسبی است که می تواند تحرکی به کشتی تهران بدهد. این مسابقات از نظر کیفی و کمی قابل قبول به نظر می رسد. اسپانسرها حمایت کرده اند و امیدوارم تلاش هایی از این دست ادامه داشته باشد. باید پایگاه های قهرمانی ویژه کشتی در فراهم شود تا آینده سازان این ورزش بتوانند با مراجعه به این اماکن ایرادهای فنی خودشان را برطرف کنند. روزگاری تهران قدرت بلامنازع کشتی کشور بود.  برای رسیدن به آن دوران باید اقداماتی همانند برگزاری لیگ آینده سازان و تقویت باشگاهها در دستور کار قرار گیرد.

وی که به عنوان سرمربی تیم شهدای طرشت در مسابقات لیگ نوجوانان و جوانان شرکت داشت با اشاره به رکود کشتی در باشگاه ها گفت: دوره ما باشگاه های کشتی پر رونق و مملو از کشتی گیر بود. حریفان تمرینی زیاد و استقبال از این ورزش در همه جا به چشم می خورد اما الان شرایط با گذشته فرق کرده بسیاری از باشگاه ها جمع شده اند و بقیه هم با ظرفیت پایین فعالیت دارند. بیماری کرونا هم ضربه زیادی به کل ورزش از جمله کشتی وارد کرد. در گذشته اغلب کشتی گیران در باشگاه ها و مسابقات مختلف ساخته و پرداخته می شدند و مثل امروز یک عده را به طور گلخانه ای در اردوهای تیم ملی پرورش نمی دادند بلکه کشتی در همه شهرها جریان داشت.

وی ادامه داد: فدراسیون و هیات ها باید اهتمام خود را صرف سرکشی به باشگاه ها و گسترش آن ها بکنند. طرف دیگر این ماجرا مربیان هستند که به دلیل شرایط اقتصادی و پایین بودن حقوق انگیزه و رغبت زیادی برای فعالیت ندارند به همین دلیل می بینیم استان ها و شهرهای مختلف از کشتی گیر خالی شده اند. در همین تهران پایگاه های قهرمانی زیادی وجود داشت که در حال حاضر برچیده شده اند این موارد باید مورد توجه واقع شود. الان ما در باشگاه نفت مکان و تشک پهن شده داریم اما کلاس ها دایر نیست خیلی جاهای دیگر نیز با مشکلات مشابه مواجه اند. اگر به مربیان حقوق خوب داده شود و نزد آن ها انگیزه ایجاد کنند می توان به آینده امیدوار بود.

جویباری درپاسخ به این پرسش که چرا کشتی گیران ما نسبت به گذشته کمتر زیرگیری می کنند خاطرنشان کرد: این نقیصه نزد کشتی گیران کاملا مشهود است. مربیان پایه باید به این موارد بیش از پیش توجه کنند. مربی اگر با علاقه و انگیزه پای کار باشد مشکلات کشتی گیر را برطرف می کند اما اگر انگیزه لازم را نزد او ایجاد نکنیم کاستی ها همچنان ادامه خواهد یافت.

نویسنده: احمد دباغ