جمعه سی و یکم فروردین ماه
ناظم‌الشریعه:میانگین سنی تیم ملی فوتسال باید پایین بیاید

فعلا نباید فکر نتیجه باشیم

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان گفت: برای آینده تیم ملی باید میانگین سنی‌اش را پاین بیاوریم.

سید محمد ناظم الشریعه درباره ادامه حضورش در تیم ملی فوتسال پس از حذف این تیم در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی لیتوانی اظهار داشت: در آن رقابت‌ها رئیس فدراسیون حضور داشت و سایر دوستان هم می‌دانستند با چه شرایطی به جام جهانی رفتیم و از قبل هم می‌توانستیم نتایج را پیش‌بینی کنیم. تیم ملی ما در لیتوانی جزو هشت تیم برتر جهان شد اما توقعات از ما بالا رفته است.

وی ادامه داد: تیم ملی کشورمان در دو سال اخیر برای آماده‌سازی اش مشکلات زیادی داشت اما به عقب بر نمی گردیم.نتایج تیم ما در جام جهانی آسیب‌شناسی شد و برخی کارشناسان هم صحبت کردند اما سعی کردم سکوت کنم. با فدراسیون فوتبال قرارداد دارم. در این مدت هم یکی دو جلسه با اعضای محترم کمیته فوتسال داشتم و به آنها گزارش کار و برنامه‌های خود را ارائه دادم. دو جلسه هم با کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون داشتیم. کار کارشناسی خیلی خوبی انجام شد تا ما و دوستان مشکلات را بدانیم.

سرمربی تیم ملی فوتسال عنوان کرد: قرارداد من پس از جام جهانی به اتمام نرسیده بود. البته کل قراردادها بندی دارد که اگر کسی خواست کارش را ترک کند، باید از یک ماه قبل اطلاع بدهد. این بند عمومی و مشخص است. از زمانی که اصولی به کمیته فوتسال آمد، یک جلسه هم با وی داشتم. همه اعضا کار کارشناسی را مدنظر داشتند. به هر حال برای آماده سازی تیم ملی از قبل مشکلاتی بوده و باید برخی کارهای جدید را انجام بدهیم تا بتوانیم با بازگشت به شرایط روز، وضعیت را بهتر کنیم. فوتسال کشورمان با توجه به ظرفیت و استعدادهایش می‌تواند یک برند جهانی باشد اما برنامه‌ریزی و اینکه این رشته را به اندازه خودش ببینیم، خیلی تاثیرگذار است. اهالی فوتسال چنین چیزی می‌خواهند.

ناظم‌الشریعه در مورد احتمال تغییر همکارانش در کادرفنی تیم ملی فوتسال توضیح داد: هم در بخش همکارانم تغییر داریم و هم با توجه به بحث جوانگرایی مطرح شده در این بخش هم تغییراتی خواهیم داشت. تغییر در کادرفنی را در جلسه نهایی با اصولی مشخص می‌کنیم. طبق برنامه جوانگرایی، آینده سازی و پشتوانه‌سازی انجام خواهیم داد. دغدغه خاطر ما اکنون بازی دوستانه با ایتالیا است که از قبل طراحی شده است. باید تفکر شود که آیا نتیجه این مسابقه مهم است یا خیر؟

وی افزود: اگر قرار است نتیجه مهم نباشد، باید جوانگرایی خوبی انجام بدهیم و باید با مسئولان فدراسیون فوتبال و اصولی در این مورد صحبت کنیم. هدف‌گذاری ما مشخص است و در فروردین مقدماتی جام ملت‌های آسیا را پیش رو داریم. نیازی نیست فدراسیون بگوید جوانگرایی کنید اما هدف باید مشخص باشد. اگر بخواهیم با شیب بالایی جوانگرایی کنیم، مشکلاتی در زمینه نتیجه‌گرایی پیش می‌آید و نتیحه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شک نکنید نیاز به نفرات جوان داریم اما باید بازیکن جوان در تیم زیر 23 سال آبدیده شود و بازی کند. وقتی از جوانی با 20 بازی ملی در تیم زیر 23 سال یا جوانان شرایط خیلی متفاوت است تا اینکه بازیکنی را مستقیم به تیم ملی بیاوریم و از وی استفاده کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتسال درخصوص اینکه آیا منظورش این است اگر مسئولان فدراسیون فوتبال انتظار نتیجه دارند، در حال حاضر نمی توان جوانگرایی کرد، گفت: این فرمایش درست اما نمی‌خواهیم جوانگرایی نکنیم. در کل پس از هر جام جهانی باید تغییر نسل به وجود بیاید. اگر می‌خواهیم آینده فوتسال را ببینیم باید این کار را انجام بدهیم و برنامه‌ریزی این نیست که فقط به دیدار با ایتالیا نگاه کنیم. برنامه‌ریزی ما باید برای جام جهانی باشد. این موضوع کلیشه‌ای شده که باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند ندت داشته باشیم.

ناظم‌الشریعه افزود: اکنون نباید فکر نتیجه باشیم بلکه باید با توجه به شرایط خود کار کنیم. قطعا باید تیم ملی زیر 19 سال در بهمن در تورنمنت کافا شرکت کند. هزینه های حضور در این تورنمنت را هم خود مسئولان کافا پرداخت می‌‌کنند. این کار خیلی می‌تواند به ما کمک کند زیرا بازیکن زیر 19 سال در این مسابقات 8-7 بازی ملی انجام می‌دهد. باید سریع کارها را انجام داد و تمرینات را شروع کرد. این همان پشتوانه‌سازی و هدف‌گذاری است. این مسائل زنجیروار به هم وصل است. اگر می‌‌خواهیم فکر آینده باشیم باید از الان دیدارهای دوستانه را برای 3-2 سال دیگر طراحی کنیم.

وی ادامه داد: مهم نیست چه کسی سرمربی تیم ملی باشد اما باید در این چرخه حرکت کنیم. در جلساتی که با رئیس کمیته فوتسال و دبیرکل فدراسیون داشتم، این مسائل را گفتم.  با توجه به صحبت‌های این دوستان این مسائل تایید شد اما باید همه‌ آنها روی کاغذ بیاید. پس از بازی با ایتالیا مهم‌ترین مسابقه ما مقدماتی جام ملت‌های آسیا است. هر چند روز شروع این رقابت‌ها مشخص نیست اما معمولا کشورمان میزبان این تورنمنت است که در دو گروه چهار تیمی برگزار می‌شود. دوره قبلی هم در ارومیه برگزار شد. بلافاصله هم در فاصله زمانی کم مرحه نهایی جام ملت‌ها را پیش رو داریم. باید کار کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتسال در ادامه گفت و گو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران افزود: کار در آسیا خیلی سخت است و اگر بایستیم از ما رد می‌شوند. باید سن تیم ملی فوتسال‌مان را برای جام جهانی آینده پایین بیاوریم. توجیه نمی‌کنم اما سن لیگ ما بالا است. حتی سن تیم آرژانتین که قهرمان جهان شد هم از ما بالاتر‌ بود اما اگر می‌خواهیم چندین سال جزو چهار تیم برتر دنیا باشیم، باید این کار را انجام بدهیم. حضور بین چهار تیم جهان یک بحث است اما قرار گرفتن بین رتبه‌های اول تا چهارم  بستگی به اتفاقاتی دارد که پیش می‌آید اما با برنامه ریزی مدون، قرار گرفتن جزو تیم‌های بالا جهان معمولی می‌شود. این کار ایده‌ال است. باید کار خود را به این شکل طراحی کنیم.

وی افزود: از الان باید برای جام جهانی آینده هدف‌گذاری کرده و میانگین سنی تیم ملی را روی 28-27 سال بیاوریم. در جام جهانی لیتوانی میانگین سنی تیم ما 31 سال بود. اکنون باید تیم زیر 23 سال را تشکیل بدهیم. این رده تقویم آسیایی دارد.