پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه

سهمیه ۲+۲ آسیایی و تغییر در برگزاری از ۲۰۲۳

اگر چه سهمیه ۲+۲ برای فوتبال باشگاهی خبر خوبی نبود اما اجرای مسابقات آتی از پاییز و اتمام آن در بهار به نفع ایران خواهد بود.

در روزهای گذشته دو خبر مهم از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر شد.

بر خلاف پیشداوری ها و اخبار رسیده از سوی فدراسیون فوتبال سهمیه ایران ۲+ ۲ شد.

بنابراین‌پرسپولیس و فولاد به عنوان قهرمانان لیگ و حذفی مستقیما وارد مرحله گروهی شدند.

استقلال و سپاهان هم باید در مرحله پلی آف رقابت کنند.

پیش از این سهمیه ایران ۱+۳ اعلام شده بود.

اما خبر مهم دیگری که به نفع ایران و تیم های غرب آسیا شد تغییر در برگزاری رقابت های این منطقه از فصل آتی است.

چندی پیش تیم های غرب آسیا در خواستی را به AfC ارائه دادند که طی آن‌ پیشنهاد شده بود رقابت ها مانند اروپا در فصل پاییز آغاز شود و...

مسابقات فصول گذشته همواره به نفع تیم های شرق قاره از جمله کره و ژاپن بود اما‌ تیم های ایرانی از این ناحیه متضرر می شدند.

پرسپولیس در دو فصل گذشته که به فینال رسید به دلیل پایان لیگ‌ ایران و شروع فصل نقل و انتقالات نفرات کلیدی خود را از دست داد.

این‌تقویم‌ نامتناسب باعث تضعیف نمایندگان‌ ایران‌می شد اما کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه الهلال و النصر با به خدمت گرفتن بازیکنان شاخص اروپایی تیم خود را تقویت می کردند.

در فصل جاری هم‌ پرسپولیس کنعانی، نورالهی و‌ مغانلو را از دست داد اما الهلال موسی مارگا و پریرا را جذب کرد و با گرفتن‌میزبانی به هدف رسید.

در سنوات گذشته بارها به لزوم تغییر در تقویم لیگ ایران‌ تاکید شده بود تا در کوران ‌مسابقات حساس آسیایی شاهد رفتن بازیکنان کلیدی باشگاهایمان نباشیم.

متاسفانه این اصرار و تاکید چند ساله از سوی مسئولان لیگ ایران‌ مورد توجه قرار نگرفت.

تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا خواسته ما را برآورده کرد.

از سال ۲۰۲۳ شروع مسابقات  آسیا همانند اروپا‌ فصل پاییز و‌ پایان آن فصل بهار خواهد بود.

در چنین شرایطی می توان رقابت های داخلی را با AfC هماهنگ‌کرد.

از طرفی چنانچه تیم های ما به مراحل پایانی برسند به دلیل قرار گرفتن در شرایط مسابقه در دور برگشت لیگ ایران با هماهنگی بهتری این رقابت ها را انجام‌می دهند.

در رقابت های امسال یادمان هست که پرسپولیس حدود چهل روز از شرایط مسابقه دور بود و با عدم آمادگی فیزیکی  بازیکنان و از دست دادن سه مهره کلیدی وارد رقابت‌ با الهلال شد و‌چگونه ‌شکست خورد.

تصمیم جدید AfC را به فال نیک‌ می گیریم و امیدواریم باشگاه ها با رویکردی جدید و برنامه ریزی بهتری مسابقات آسیایی را جدی بگیرند.

همراهی و ‌مساعدت سازمان لیگ با نمایندگان ایران هم از ملزومات کار است. از هم اکنون ‌باید به فکر بود و با طراحی و هماهنگی بین مسابقات داخلی و خارجی از فرصت ها بهره کافی را برد.

نویسنده: احمد میرزاییان