سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه

گفت و گو با بازیکن ایرانی لیورپول

قراگوزلو: مشکل پرسپولیس و استقلال مدیریت است.

 یکی از ستاره های بسکتبال ایران در دهه 50 مصطفی قراگوزلو بود. بازیکنی که همدوره بزرگان آن دوران مجید پاشا مقدم، حسن آقابیک، عباس مرشدی و علی شکوری محسوب می شد. در گارد راس تیم ملی بین سال های 54 تا 57 یک مهره اجتناب ناپذیر بود. قراگوزلو سپس برای ادامه تحصیلات دانشگاهی به انگلیس رفت و دو سال برای تیم لیورپول به صورت حرفه ای به میدان رفت اما درس و تحصیل به وی فرصت ادامه بسکتبال حرفه ای و نداد.

قراگوزلو که برای گذراندن تعطیلات به ایران آمده است مهمان البرز ورزشی بود که با هم از هر دری سخن گفتیم.

وی درباره مقایسه بسکتبال گذشته و حال ایران گفت: نمی شود در این باره رای داد چرا که در همه جای دنیا بسکتبال نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است. ما حرفه ای نبودیم فقط به عشق بسکتبال و پیراهن باشگاهی و تیم ملی ورزش می کردیم و تنها در زمان اعزام به مسابقات برون مرزی یک دست کت و شلوار و پیراهن و گرمکن به ما می دادند و از پول خبری نبود. اما الان بسکتبال یک شغل شده است و بازیکنان ما از نظر فیزیکی بسیار خوب هستند و به خاطر همین شرایط جسمانی در سطح اول آسیا قرار داریم.

قرگوزلو درباره این پرسش که آیا بسکتبال ما که مربی خارجی نیاز دارد گفت: آقایان مصطفی هاشمی و مهران شاهین طبع از دوستان بنده هستند و بر حسب توانمندی های خود تلاش می کنند برای اینکه به دانش و معلومات آنان افزوده شود یا باید در دوره های دانش افزایی خارجی شرکت کنند یا مربیان بزرگ را کنار آنان قرار دهند.  

من خیلی در بطن قضایا نیستم اما معتقدم که فدارسیون بسکتبال باید از بزرگان این رشته مانند عباس مرشدی استفاده کنند. ایشان سال ها کاپیتان تیم ملی بودند. با قراگوزلو درباره دربی امروز پرسپولیس و استقلال و مقایسته آنان با تیم های انگلیس نیز گپ زدیم. او گفت: من طرفدار لیورپول و به اصطلاح آبی هستم اما برای اداره پرسپولیس و استقلال باید همانند انگلیسی ها عمل کنیم. دولت تیم را در اختیار مردم بگذارد و در هر شهر و منطقه ای علاقه مندان به فوتبال بتوانند این باشگاه ها را اداره کنند. نظر شخصی بنده این است استقلال و پرسپولیس با مربیان بزرگی نیاز دارند و مدیرانی که از جنس ورزش باشند.

گفت و گو: ج- دوستدار