پنجشنبه سی ام فروردین ماه
اتحادیه باشگاه ها؛

گم شده های والیبال ایران

این روزها که تقابل نهان و آشکار بین فدراسیون والیبال و باشگاه های معتبر این رشته پیش آمده، بیش از هر زمان دیگر لزوم ایجاد تشکیلاتی منسجم برای باشگاه های کشور به چشم می خورد. در روزهای اخیر فراوان از مربیان و بازیکنان شنیده ایم که فدراسیون برای بازوان اصلی والیبال ملی تره ای خرد نمی کنند. بر این اساس تنی چند از مدیران باشگاه ها درباره تاسیس اتحادیه باشگاه ها اظهارنظر کرده اند.

تصمیمات خلق الساعه

بهرام گل علی پور مدیرعامل باشگاه هورسان رامسر با استقبال از تشکیل اتحادیه باشگاه ها می گوید: فدراسیون والیبال هیچ نماینده ای از باشگاه ها در تصمیمات خود دخیل نکرده است و تصمیمات از بالا به پایین صورت می گیرد. ما به عنوان یک باشگاه خصوصی در همین سال جاری 10 الی 12 میلیارد تومان هزینه کرده ایم. بدون اینکه کوچک ترین عایدی داشته باشیم. تنها به صرف اینکه نام شهر و منطقه ما مطرح باشد اما وقتی می بینیم که فدراسیون با تصمیم خلق الساعه خود برای مسابقات نوجوانان دو بازیکن را به طور خودخواسته در فهرست اسامی تیم ها قرار می دهد، می بینیم که برنامه ریزی یک ساله ما به هدر می رود.

اتحادیه حامی منافع باشگاه ها

دکتر حمید شرافت مدیر شهداب یزد می گوید: تمام صنف ها اتحادیه دارند تا بتوانند در سایه تشکیلات منطقی از حقوق آن صنف دفاع کنند. این نیاز در مورد باشگاه های والیبال هم حس می شود و تا آنجا که من می دانم مدیران همه باشگاه ها موافق آن هستند. ما آمادگی میزبانی اولین نشست باشگاه های کشور را داریم. فدراسیون باید مجاب شود تا در تصمیمات خود باشگاه ها را دخیل بداند. اتحادیه باشگاه ها می تواند حامی منافع بازیکن، مربی و باشگاه باشد. در این زمینه می شود از باشگاه های معتبر دنیا الگوبرداری کرد و اساسنامه درستی را به رشته تحریر درآورد. باشگاه ها میلیاردها هزینه می کنند. آن هم باشگاه های خصوصی چرا نباید در چرخه والیبال تاثیرگذار باشند.

بی توجهی به نظرات کارشناسی

مهندس پیمان رضایی مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه نیز می گوید: فدراسیون والیبال باشگاه ها را به حساب نمی آورد و تشکیلات اجرایی مسابقات لیگ را برعهده اشخاصی می گذارد که توجهی به نظرات کارشناسی باشگاه ها ندارند. ما با تشکیل اتحادیه باشگاه ها قصد تقابل با فدراسیون را نداریم اما می توانیم با همفکری و همکاری یکدیگر لیگ را به طور  حرفه ای برگزار کنیم. انتظار من به عنوان نماینده والیبال یک شهر ورزش خیز این است که در تصمیمات فدراسیون به خصوص در زمینه برگزاری مسابقات دخیل باشیم. شما نگاه کنید همین چند روز پیش ناظر فدراسیون یک کلمه علیه بازیکن ما گزارش نداد اما در تصمیمات اتخاذ شده بازیکنان ما را به اندازه فردی که به قصد دعوا به میدان آمده بود، جریمه کردند. در صورتی که باشگاه ها به ازای میلیاردها تومان هزینه ای که می کنند، انتظار توجه و حمایت دارند.