پنجشنبه سی ام فروردین ماه

ردپای مجلسیان در سانتیاگو برنابئو

 وقتی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از روی لجاجت و مخالفت با «سعیدلو» سازمان تربیت‌بدنی را به وزارت ورزش تغییر دادند آن روزحادثه‌ تلخی برای «عمارت» ورزش بود.

وقتی مجلسیان در تمامی ارکان ورزش “سرک” کشیدند و ورزش را محل ایرادگیری برای«مطرح» کردن خود قرار دادند و بهانه‌گیری‌های نمایندگان عرصه را بر مدیریت ورزش تنگ و تنگ‌تر کرد آن روز رمق و نفسی برای ورزش باقی نماند. مدت زمانی که نمایندگان مجلس و خصوصا اعضای فراکسیون ورزش برای دخالت در ورزش در طول سال می‌گذارند و دائما مسئولین ورزشی اعم از وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها را با پرسشگری‌های غیرتخصصی و بهانه‌جویانه مواجه میکنند ورزش هرگز آرامش نمی‌یابد.

* با یک بررسی اجمالی می‌توان به نتیجه‌ای خیلی ساده دست یافت که مجلس دیواری کوتاه‌تر از ورزش ندارد و اکثر نمایندگان با پرش“ارتفاع” بارها از دیوار ورزش عبور می‌کنند و ورزش را با چالش های غیرمنطقی مواجه می‌کنند و شهامت اتخاذ تصمیمات را از مدیران می‌گیرند.

حالا در این گیر و دار دخالت‌های زیاد مجلس در ورزش، نماینده محترمی از مجلس به اتفاق همکارش به استادیوم “سانتیاگوبرنابئو” رفته و به تماشای مسابقه رئال مادرید نشسته است کاری بسیار خوب، مفید و زیبا و پربار.

هجوم و هجمه به رفتن این نماینده به استادیوم سانتیاگوبرنابئو هرگز درست نیست و عذرخواهی او‌ از این اقدام نیز هیچ توجیه منطقی ندارد، زیرا جرمی مرتکب نشده که بخواهد عذرخواهی کند.

* او که برای شرکت در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس به مادرید سفر کرده بود باید به جامعه ورزش پاسخ دهند که

آیا مجالس دیگر خصوصاً مجلس اسپانیا در ترکیب تیم‌ملی کشورشان دخالت می‌کنند؟

* آیا نمایندگان اتحادیه بین‌المجالس بر سر هر موضوع جزئی “وزیر” ورزش را به مجلس فرا میخوانند ؟

* ایا تاکنون شده است که نمایندگان سایر مجالس از تیم خاصی حمایت و وزیر را بدلیل این موضوع تحت فشار قرار ‌دهند ؟

* آیا در مادرید هرگز شنیده اید که نمایندگان مجلس اسپانیا یا سایر نمایندگان مجلسین کشور‌های دیگر به دفتر وزیر ورزش در ادوار مختلف بروند و اعتباراتی تحت عنوان سهیمه نمایندگان از طریق ادارات‌کل استانی دریافت کنند برای هزینه در حوزه انتخابیه خود؟

* آیا آقای نادری از احدی یا جمعی از نمایندگان مجالس دیگر شنیده است که می‌بایست چند نماینده مجلس به هزینه وزارت ورزش به المپیک یا بازی‌های قاره‌ای بروند ؟ 

* آیا در این اجلاس بین‌المجالس نمایندگان مجلس دیگر کشورها “سبد حمایتی” توپ، تور و وسایل ورزشی از وزیران ورزش کشورشان دریافت می‌کنند ؟

* آیا تعداد نفرات شرکت کننده در المپیک ربطی به هیچکدام از نمایندگان مجالس کشور‌های دیگر دارد ؟

* آیا نمایندگان مجلس سایر کشور ها در انتخاب افراد فدراسیون ها، مدیران و معاونین وزارت ورزش و استان‌ها کوچکترین نقشی دارند ؟

* آیا قرارداد هیچ مربی یا سرمربی تیم‌های ورزشی در زمره دخالت این نمایندگان است؟

* آیا بررسی نتایج تیم‌های ملی در المپیک و بازی‌های قاره‌ای بر عهده نمایندگان مجالس دیگر است یا کمیته فنی تیم‌های ملی کشورهایشان ؟

* حضور آقای نادری و همکارش در استادیوم سانتیاگوبرنابئو به اتفاق سفیر ورزش‌دوست ایران قطعا موجب آگاهی بیشتر از صنعت ورزش وخیر و‌ برکات برای ورزش کشورمان خواهد بود مشروط به اینکه ایشان با دقت و ظرافت نقاط قوت در استادیوم رئال مادرید را بررسی کنندو از نکات مثبت آن به نفع ورزش کشورمان انتقال تجربه گردد.

* آیا آقای نادری عزیز و گرامی که قدومش به استادیوم‌  سانتیاگوبرنابئو گرامی و میمون باد متوجه شده اند که در آن استادیوم و در دیدار رئال مادرید نورافکن‌های استاندارد، دوربین‌های تلوزیونی پروفشنال و سیستم VAR نصب شده و مشکلی بسان ما ندارند ؟

آقای احمد نادری نماینده محترمی که گامهایش را محکم و مشتاقانه در سانتیاگو برنابئو برداشت اصلا لازم نبود عذرخواهی کند، اگر‌آقای نادری عزیز میخواهد عذرخواهی کند باید بابت دخالت‌های زیاد و گاهاً بی‌مورد مجلس در ورزش، تصویب مالیات بر ورزش و بویژه ماده ۵ قانون الحاق در واگذاری اماکن ورزشی که ویرانگر ورزش قهرمانی و همگانی است عذرخواهی کند.

آری باید حداقل بخاطر این‌ها از ورزشکاران و مربیان و جامعه ورزش عذرخواهی کند نه حضور در سانتایگوبرنابئو که یک امر طبیعی است.

نویسنده: علی افتخاری، کارشناس ورزش