جمعه دهم فروردین ماه
تیمداری باشگاهی در مسیر سنگلاخ؛

اتحادیه؛ گمشده والیبال

تیمداری در سطح باشگاه های والیبال کشور در مسیری پرسنگلاخ گام برمی دارد. مدیران باشگاه معتقدند که تبدیل به عابربانک این رشته شده اند اما در پروسه تصمیم گیری هیچ دخالتی ندارند. آنها با اشاره به مسابقات حرفه ای در سراسر دنیا بر این باورند که وقت آن فرا رسیده است که دارای تشکیلاتی شده و تحت عنوان اتحادیه باشگاهداران در سرنوشت سرمایه گذاری های خود دخیل باشند.

اتحادیه کنار فدراسیون

جمال الدین واحدی مدیرعامل باشگاه شهرداری گنبد در گفت و گو با البرز ورزشی در این باره می گوید: من به شدت از تشکیل اتحادیه باشگاه ها حمایت می کنم. باشگاه ها اگر کنار همدیگر باشند در مواقع لزوم به یاری همدیگر می شتابند و می توانند در نحوه برگزاری لیگ برتر همفکری کنند. اتحادیه می تواند تصمیمات لازمه را برای به ثمر رسیدن سرمایه گذاری های باشگاه ها اتخاذ کرده و برای تایید نهایی به فدراسیون والیبال ارسال کند. فدراسیون هم باید باشگاه ها را کنار خود بپذیرد. یکی از مشکلات اساسی نبود تشکل درست در والیبال افزایش نجومی دستمزدهاست. باید اساسنامه ای نوشته شود تا همه چیز بر مبنای قانون و مقررات حرکت کند. ما در شهرداری گنبد فقط به صرف رونق در والیبال گنبد میلیاردها تومان هزینه می کنیم اما متاسفانه منافع باشگاه ها در پروسه تصمیم گیری فدراسیون رعایت نمی شود.

اتحادیه حامی منافع باشگاه

هیوا بیگلر، مدیرعامل باشگاه راهیاب ملل مریوان نیز در تایید صحبت های مدیران باشگاه ها که با خبرنگار ما گفت و گو کرده اند، گفت: به عنوان مدیرعامل باشگاه اتحادیه باشگاه ها را ضامن دفاع از حقوق سرمایه گذاران ورزش می دانم و قصد دارم این پیشنهاد البرز ورزشی را در هیات مدیره باشگاه مطرح سازم. یکی از اشکالات کنونی نحوه برگزاری لیگ است. ما با متمرکز شدن مسابقات مخالف هستیم چرا که بیش از نیمی راه را با مسابقات چندپروازه پشت سر گذاشتیم. به اعتقاد من فدراسیون والیبال باید حامی این تفکر باشد.

اتحادیه فرمالیته نباشد

انوشیروان دادگر، مدیر باشگاه لبنیات هراز آمل در خصوص لزوم تشکیل اتحادیه باشگاهها گفت: شکل گیری اتحادیه خوب و ضروری است، اما باید ببینیم قرار است چه خروجی داشته باشد. الان اتحادیه باشگاههای فوتبال در ایران سالهاست که تشکیل شده اما نه نقش چندانی در تصمیمات کلان دارد، نه قدرت مشورتی دارد نه قدرت اجرایی. اگر قرار یاشد اتحادیه باشگاهها در والیبال شکل بگیرد، نباید جنبه صوری داشته باشد، چون در آن صورت باعث وهن باشگاهها و مدیرانش می شود. تا وقتی فدراسیون والیبال به این نتیجه نرسد که اتحادیه باشگاهها می تواند باعث پیشرفت والیبال شود و اتحادیه به منزله از دست دادن منزلت و قدرت فدراسیون نیست، شکل گیری آن فایده ای ندارد.

مدیر تیم والیبال لبنیات هراز آمل در ادامه گفت: متاسفانه در والیبال بین باشگاهها و سازمان لیگ همگرایی چندانی وجود ندارد و امور به صورت دستوری پیش می رود و این اصلا منطقی نیست. به شخصه معتقدم اگر قرار است اتحادیه باشگاهها تشکیل شود اما نقش فرمالیته داشته باشد و همچنان تصمیمات بصورت یکشبه گرفته شود و دیکته شود ، تشکیل نشدنش بهتر از تشکیل شدنش است.

گفت و گو: جمشید حمیدی