پنجشنبه نهم فروردین ماه

آقا يحيي، مثل گوارديولا تصميم بگير!

بسیاری از نظریه پردازان مدیریت متفق القول هستند که گواردیولا ،فارغ از مباحث فوتبال ، یک رهبر سازمانی موفق و الگو پذیر است. او علاوه بر اینکه از علم وهنر به کارگیری منابع برای رسیدن به هدف برخودار است ، در امر ساماندهی، برنامه ریزی، هدایت و کنترل یک مدیر تمام عیار است. جالب است که امروزه در بسیاری از سازمان های موفق و البته پیشرو مدیران آنها تلاش دارند تا در امر مدیریت به ویژه امرکوچینگ از گواردیولا الگو بگیرند!

این مقدمه بدین سبب است که از یحیی گل محمدی پرسیده شود: بعد از جدایی برانکو و کالدرون چقدر تلاش كرد تادر بخش برنامه ریزی و ساماندهی موفق عمل کند؟ در برنامه ریزی های او اجرای طرح جانشینی از چه مرتبه ای برخودار بود؟چقدر درخصوص انتحاب و پرورش جایگزین براي امثال شجاع، کنعانی، احمد نوراللهی، مقانلو اندیشه کرد؟یادمان نرفته که برانکو به رغم همه محدودیت هایی که داشت وقتی عذر رامین رضاییان را خواست ! امثال صادق محرمی ها را معرفی کرد وحتي بدون محرمی، علیپور و امیری پا به فینال آسیا گذاشت؟ اما یحیی چه؟

منکر خدمات اثر بخش و مساعی ارزشمند آقا یحیی در طول حضورش در پرسپولیس که به قهرمانی های این تیم تداوم بخشید ،نیستیم و آن را ارج می گذاریم، اما در مباحث مهندسی موضوعی وجود دارد تحت عنوان «نت» که حتی در جهان هستی هم شاهدش هستیم.

نت! که به بحث تعمیرو نگهداری اشاره دارد به طول عمر محصول وچگونگی افزایش آن می پردازد که درباره تولد ، حیات تا وفات انسان هم معنادار است.

به عبارت ساده تر اینکه افزایش طول عمر سازمان ها ، محصول و انسان و .. بستگی به ایجاد خلاقیت و نوآوری در دوره شیب  رو به افول منحنی دارد که عملکرد تیم پرسپولیس در هفته های اخیر، فارغ  از مشکلاتی که می‌دانم پرسپولیس به لحاظ مدیریتی و محدودیت منابع مالی و انسانی با آن روبروست، بیانگر این است که آقا یحیی به مرحله ای رسیده که روزگاری گواردیولا در بارسلونا به آن رسید. گواردیولا حتی وقتی ترک  بایرن مونیخ را داشت، درپاسخ به بارسایی ها كه مجدد به سراغش رفتند! گفت: من هر آنچه داشتم به بارسا دادم. همین جمله را پارسال از زبان برانکو درباره بازگشت به پرسپولیس شنیدیم. در دهه ۷۰ هم وقتی حسن آقا حبیبی تیم آرارات را در اوج محبوبیت و موفقیت ترک کرد همین جمله را به زبان آورد: او گفت؛هر آنچه داشتم به آرارات دادم ، آرارات روح جدید و تفکر نو می خواهد تا در فضاي رقابت بماند.

آری! سازمان های موفق سازمان هایی هستند که درفضای رقابتی برای ادامه حیات با استفاده از خلاقیت و نوآوری ارزش افزوده ایجاد کنند.

پرسپولیس چندی است ارزشی که باید در مستطیل سبزایجاد نکرده است و این یک ایراد بزرگ است.

آقا یحیی، تا دير نشده از گوارديولا الگو بگير!

فوتبال برد و باخت دارد اما بازي های پرسپوليس در فصل جاري پيام های ويژه ای دارد؟!

نویسنده: مجيد سعيدی