شنبه یکم اردیبهشت ماه

اخلاق را در فوتبال و ورزش نهادینه سازیم

بارها در فیلم و ویدئو های ورزشی respect sports را تماشا کردیم و علاقه خیلی زیادی هم داریم به صحنه‌های زیبا و انسانی و جوانمردانه که از جانب ورزشکاران رشته‌های مختلف به اجرا در می آید.

به طور مثال به صحنه های خط پایانی دوومیدانی که حریف به زمین می خورد و دونده دیگری به مسیر ادامه نمی دهد و وی را از زمین بلند می‌کند تا هر دو با قدم های آهسته به سمت خط پایان حرکت کنند، یا داوری که در مسابقه فوتبال در محوطه جریمه اعلام ضربه پنالتی می کند ولی بازیکن به داور اعلام می کند روی من خطایی صورت نگرفته و داور هم تصمیم خود را بر می گرداند واز این صحنه ها و بازی جوانمردانه در فوتبال ودر رشته‌های مختلف ورزش کشورمان نیز شاهد بوده‌ایم. صحنه به اوت زدن ضربه پنالتی توسط امید ابراهیمی در زمان حضور در تیم سپاهان در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا، دیدار دوستانه ایران و دانمارک که بازیکن دانمارک ضربه پنالتی را به خارج زد و... این صحنه ها در تمامی تصاویر respect sports موجود است و علاقه مندان به ورزش در سراسر جهان از دیدن این حرکات به تمجید و تحسین این ورزشکاران می پردازند.

اما نکته مورد اشاره اینکه در ديدار تیم‌های فوتبال هوادار و پرسپولیس و در زمانی که دو تیم با نتیجه تساوی یک بر یک در نیمه دوم به کار ادامه می دادند در صحنه ای از بازی با ارسال توپ از ضربه کرنر جواد محمد ی بازیکن تیم هوادار و حامد لک دروازبان پرسپولیس برای زدن و تصاحب توپ به هوا برخواستن که در این لحظه  توپ با اصابت به دست محمدی وارد دروازه پرسپو لیس شد و داور هم با توجه به جاگیری مناسب خود رای به گل تیم هوادار داد. جواد محمدی بعد از اتمام مسابقه در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد که با دست به توپ ضربه زده وحرکت خود را به گل مارادونایی تشبیه کرده بود. حال اگر محمدی به جای شادی گل به سوی داور می رفت و به وی نوع برخورد توپ را اعلام می کرد بی شک از ماندگارترین صحنه‌های زیبای ورزش کشورمان محسوب می شد و مطمئنا در قاب زیبای تصاویر respect sports برای جهانیان ماندگار می شد. و به طور طبیعی به عنوان بازیکن شاخص بازی جوانمردانه از سوی مسئولان فوتبال از وی تقدیر به عمل می آمد. اکنون که  چنین اتفاقی انسانی و اصولی در فوتبال ما صورت نگرفته است، مسئولان ورزش کشور از جمله فوتبال باید به ورزشکاران ما اخلاق و اصول انسانی را بیشتر تشویق کنند و در این بین صدا و سیما به جای پرداختن به حواشی بی مورد با نمایش چنین صحنه هایی آن را با رفتارهای انسانی که در مقدمه مطلب برشمرده ایم، مورد مقایسه و بحث و بررسی قرار دهند تا اخلاق و فیرپلی در ورزش کشور ما نهادینه شود.

نویسنده: رضا مقدم - ژاپن