جمعه سی و یکم فروردین ماه

نگاهی به والیبال پرتغال

 سال ۲۰۱۳ تیم مردان پرتغال در رده بندی جهانی  FIVB  سی و هشتم بود. در آن سال ایران در رده ۱۴ قرار داشت . در حال حاضر، سال۲۰۲۱ تیم ملی مردان ایران در مکان ۱۰ و تیم والیبال پرتغال در مقام ۳۵ ٬تیم ملی والیبال زنان ایران در مکان ۵۹ و تیم پرتغال در مکان۶۰ والیبال جهانی قرار دارند.

تیم ملی مردان پرتغال در بازیهای لیگ اروپا در سال ۲۰۰۷ به مدال نقره، در سال ۲۰۰۹ به مدال برنز و در سال ۲۰۱۰ به مدال طلا دست یافت. لیگ والیبال پرتغال در سال ۱۹۶۴ ( ۱۳۴۳هجری شمسی) تشکیل شده .۱۲ تیم دارد . لیگ والیبال ایران در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد.

 والیبال پرتغال در کدام زون قرار دارد؟ رئیس این زون کیست ؟ هشت کشور بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئیس و پرتغال اعضای زون غربی کنفدراسیون والیبال اروپا هستند. آقای ویسنته آرائوخو Vicente Araújo رئیس این زون است. در حال حاضر  مشغول فعالیت در دومین دوره ریاست خود در این زون است .

 

لیگ بانوان پرتغال

جام والیبال زنان پرتغال، مسابقات جام ملی برای باشگاه‌های والیبال زنان توسط فدراسیون والیبال پرتغال (FPV) سازماندهی و اداره می شود.از سال ۱۹۷۲- ۱۹۷۳ تقریبا باشگاه های مختلف پرتغال در مسابقات شرکت می کنند.

خوشبختانه پارسال و امسال ۲۰۲۱ تعدادی بازیکن از والیبال مردان و زنان ایران و حتی مربیانی ایرانی  در اروپا لژیونر شده اند. آنچه بیشتر جلب توجه می کند تعدا د زیاد دختران لژیونر والیبال ایران است. مهتاب رحمانی و مونا دریس محمودی در باشگاه بوآویستا - نگین شیرتری در باشگاه سی دی آوس.این دختران در لیگ A1 والیبال بانوان  پرتغال بازی می کنند.سمیرا ایمانی بعنوان کمک مربی به تیم پورتو پیوست.

قدرت در والیبال زنان پرتغال در اختیار باشگاه های متمول این کشور است . باشگاه های پورتو، اسپورتینگ لیسبون، لیژوز و بنفیکا چهار تیم برتر فصل اخیر والیبال پرتغال هستند خانم های لژیونر ایرانی در تیم های  پورتو، آوش و بو آویستا  فعالیت دارند.نام کامل این تیم ها و رده آنها در رتبه بندی لیگ دسته یک پرتقال  بدین سان است : ا جی ام /اف سی پورتو AJM/FC Porto در رده اول- سی دی آوش CD Aves در رده دهم - بوآویستا اف سی ‌‌Boavisa FC در رده دوازدهم فعالیت دارند.خانم سمیرا ایمانی در تیم پورتو کمک مربی است.هنوز ویزای ایشان صادر نشده .بمحض صدور ویزا به تیم خواهد پیوست. خانم نگین شیرتری به عنوان بازیکن در تیم آوش بازی میکند.خانم ها مهتاب رحمانی و مونا دریس محمودی در تیم بوآویستا بازی می کنند.

نظری به چهار تیم اول جدول رده بندی و تیم هایی که لژیونر های ایران در آنها بازی می کنند

تیم  AJ M/FC Porto  یا FCP این باشگاه به خاطر تیم فوتبال خود معروف است.تیم والیبال بانوان این باشگاه در فصل ۲۰۲۱ -۲۰۲۰ قهرمان لیگ دسته یک شده بود. باشگاه پورتو یک باشگاه ورزشی پرتغالی است که در شهر پورتو قرار دارد .این باشگاه به خاطر تیم فوتبال خود معروف است.تیم والیبال بانوان این باشگاه در فصل ۲۰۲۱ /۲۰۲۰ قهرمان لیگ دسته یک شده بود.

سرمربی این تیم، کارلوس کارنو سه یدو Carlos Carreno Cejudo نام دارد. به چارلی کاره نو Charly Carreno ملقب است. او ملیت اسپانیایی دارد و متولد سال ۱۹۷۳ است.او با داشتن ۱۹۸ سانتی متر قد و۸۲ کیلو گرم وزن بازیکن سابق تیم ملی کشور خود بود و در پست مدافع میانی بازی می کرد.کمک مربیان این تیم آقایان دیگو فرناندو ، لوئیس آندراده و سمیرا ایمانی هستند. باشگاه پورتو یک باشگاه ورزشی پرتغالی است که در شهر پورتو قرار دارد.

  اسپورتینگ سی پی SCP = Sporting CP     اسپورتینگ سی پی یک تیم والیبال حرفه ای از شهر لیسبون است که در سال ۱۹۳۸ تاسیس شده. فعالیت والیبال بانوان این تیم به سال ۱۹۵۱ برمی گردد . در رده جوانان و بزرگسالان فعال است.در حال حاضر این باشگاه در رشته های مختلف ورزشی فعالیت دارد. تیم والیبال مردان  اسپورتینگ در مسابقات قهرمانی لیگ A1 پرتغال شرکت دارد.ورزشگاه اصلی اسپورتینگ سی پی پاویلهو ژائو روشا در لیسبون پرتغال است. ظرفیت این ورزشگاه ۳۰۰۰ نفر است.

بنفیکا   - اس ال بنفیکا S.L. Benfica      باشگاه ورزشی  اس ال بنفیکا  با نام مستعار ٬٬ عقاب ها ٬٬ ۱۱۷ سال پیش در سال ۱۹۰۴ با نام اسپورت لیسبوا در شهر لیسبون تاسیس شده. باشگاه ورزشی بنفیکا لیسبون در رشته‌های فوتسال، هاکی، بسکتبال، والیبال، دو و میدانی، راگبی، سه‌گانه، تنیس روی میز و جودو فعالیت دارد. فوتبال این باشگاه جزو سه تیم برتر پرتغال است. یکی از برترین باشگاههای ورزشی جهان است. در سراسر جهان ۱۴ میلیون حامی دارد.این باشگاه به عنوان یکی از بزرگترین باشگاه‌های ورزشی در جهان از سال ۲۰۰۸ شبکهٔ تلویزیونی اختصاصی ورزشی خود به نام بنفیکا تی‌وی (BTV بصورت خلاصه) را راه اندازی کرده، در ژانویه ۲۰۲۰، بنفیکا Benfica Play (به اختصار BPlay) را راه‌اندازی کرد، یک سرویس رسانه‌ای فوق‌العاده با محتوای انحصاری است که بیشتر مصاحبه با بازیکنان فعلی و سابق بنفیکا ، ویدیوهای پشت صحنه از روزهای مسابقه و جلسات تمرین را پوشش می دهد. یک هفته‌نامه به نام اُ بنفیکا و یک دوماه‌نامه به نام میستیکا می باشد.علاوه بر این، باشگاه از ۲۸ نوامبر ۱۹۴۲ هر جمعه هفته نامه O Benfica را منتشر می کند که اطلاعاتی در مورد همه فعالیت های پیشین  باشگاه  را به شکل اخبار و مقالات بیان می کند.تا سال 2005، تیراژ آن نزدیک به 10000 بود. بنفیکا همچنین فصلنامه Mística را از 6 دسامبر 2007 منتشر می کند.گزارش هایی در مورد تاریخ باشگاه و رویدادهای اخیر، اخبار، نظرات، مروری بر ورزش باشگاه، با تمرکز اصلی بر فوتبال، و بخشی اختصاص داده شده به اعضای باشگاه و مصاحبه با بازیکنان و پرسنل باشگاه را چاپ می کند. البته فصلنامه برای اعضای بنفیکا رایگان است .

 

تیم دهم - CD Aves  تیم نگین شیر تری

تیم سی دی آوس تیمی است متشکل از بازیکنان برزیلی ٬پرتغالی ٬و کلمبیائی است . آوس شهر بسیار کوچکی است که در شمال غربی پرتغال قرار دارد . این شهر صنعتی حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد . در حقیقت بخشی از شهر بزرگتر و ۷۲ هزار نفری سانتو تیرسو است.باشگاه آوس در سال ۱۰۳۰ تاسیس شد که مهمترین شاخصه این شهر کوحک پرتغال است. تیم آوس ٬تیمی متوسط در لیگ زنان پرتغال است .در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ با ۴۵ امتیاز از ۱۵ پیروزی و ۱۱ شکست در لیگ هفتم شده بود.در این نیم  فصل به رده دهم تنزل یافته. نگین شیرتری پاسور ۲۳ ساله ملی پوش والیبال زنان ایران به این تیم پرتغالی پیوست که در سوپر لیگ بانوان  و تیم ملی ایران بازی می کرد.این باشگاه در سال ۱۹۳۰ تاسیس شده. سرمربی این تیم مانوئل باربوسا  Manuel Barbosa نام دارد.

 گرچه این تیم در جدول رده بندی نیم فصل در رده دهم قرار دارد اما وجود بازیکنان از کشور های آمریکای جنوبی و خود پرتقال می تواند نکات و رموزی از والیبال و  سبک بازی این کشور را به خانم شیرتری  منتقل کند.این بازیکن ایرانی فصل پیش با تیم پیکان در لیگ برتر والیبال بانوان ایران حضور داشت. پس از کاپیتان مائده برهانی دومین لژیونر والیبال ایران است که به تیم آوس پیوسته است.با تیم های پیکان و باریج اسانس کاشان یکی از مهره های کلیدی و مهم بود.نگین  خانم پاسور اول تیم  آوس است .بازی در یک تیم اروپایی  با توجه به نظم و انضباط می تواند راه روشنی برای بازیکنان و مربیان لژیونر ایران در آینده باز کند.

 تیم بو آویستا Boavisa   دو دختر لژیونر ایرانی مهتاب رحمانی ومونا دریس محمودی به این تیم پیوسته اند. رحمانی  نوزده سال دارد . با ۱۸۵ سانتی متر قد در پست  پشت خط زن بازی می کند.ایشان سابقه بازی در تیم های پرسپولیس،بانک سرمایه و پیکان تهران را دارد. مونا در پست دفاع وسط بازی می کند. 

نویسنده: رحیم رحیم زاده