شنبه یکم اردیبهشت ماه

دیپلماسی بارز در فدراسیون فوتبال ایران

امروزه ورزش به طور گسترده در سراسر جهان رواج یافته و بین المللی شدن بسیاری از ورزش ها موجب شده تا کشورها به رقابت ورزشی بین المللی، میدان برای پیشبرد منافع ملی و تحقق اهداف مطلوب خود توجه کنند.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی به نقل از هیات فوتبال استان تهران: دکتر حبیب الله ابوالحسن شیرازی رئیس هیات فوتبال استان تهران طی یادداشتی در رابطه با دیپلماسی فوتبال نوشت: عرصه دیپلماسی ورزشی، عرصه کاملا تخصصی و استراتژیک است و با سرمایه گذاری در این بخش می توان در جهان امروز روابط دیپلماتیک بین المللی را مقتدرانه تر دنبال نمود.

کشورهای مختلف در سطح جهان آنقدر دیپلماسی ورزشی را پر اهمیت می دانند که سالیانه بودجه کلانی را به این مهم اختصاص می دهند. در این میان تجربه کشورها نشان می دهد که میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ هرچه وسعتش بیشتر شود می تواند آن کشور میزبان منابع راهبردی روابط دیپلماتیک خود را گسترش دهد. در این راستا می توان از تجربه کشورهایی چون برزیل، روسیه، چین، هند و... نام برد.

لذا نگاه دیپلماسی ورزشی که منجر به مثلا میزبانی بین المللی ورزشی گردد غیر از مباحث سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک، بحث ارائه و تبادل خرده فرهنگ ها بین ملل مختلف مطرح است. برای نمونه در این خصوص می توان به نقش فدراسیون فوتبال و میزبانی آن در مسابقه مقدماتی جام جهانی بین ایران و سوریه اشاره کرد که فدراسیون فوتبال به خوبی توانست از عهده برگزاری مسابقه مقدماتی جام جهانی تحت قوانین مقررات فیفا در زمان پاندمی کرونا سر بلند بیرون آمد و ناظران قرقیز و روس (ناظر امنیتی) این بازی از میزبانی مسابقه بسیار خشنود بودند که در گزارش خود برای فدراسیون فوتبال آسیا از هماهنگی و نظم بالای این مسابقه که بدون کوچک ترین مشکلی و با استانداردهای تعریف شده مطابق با قوانین فیفا اشاره کرد. با توجه به این که تیم های حاضر در مسابقه (میزبان، میهمان، ناظران و داوران) باید در حباب پزشکی قرار می گرفتند و تیم های ملی و تمام گروه ناظر که از طرف فدراسیون فوتبال جهانی و فدراسیون فوتبال آسیا از ورود تا روز بازی در حباب قرنطینه بودند و تحت نظر تیم پزشکی ایران و همگی از اصول بهداشتی رضایت کامل داشتند و افسر پزشکی فیفا از همکاری و نظم فدراسیون فوتبال ایران بسیار راضی بود.

از سوی دیگر، ملاقات ها و دیدار با سران فیفا می تواند بسیار مهم تلقی گردد. چنانچه دیدارهای رئیس فدراسیون فوتبال ایران با اینفانتینو در کمتر از یک سال قابل توصیف بوده و اینکه نامبرده قرار است در مسابقه بعدی بین ایران و عراق که منتهی به صعود تیم ملی کشورمان خواهد شد شرکت نماید. اینفانتینو از فوتبال ایران به عنوان یکی از بهترین های آسیا نام می برد و دردیدار با عزیزی خادم قول داد تا در یکی از بازی هایی که به میزبانی ایران برگزار می شود در کشورمان حضور داشته باشد و در ورزشگاه تماشاگر ویژه بازی تیم ملی شود. همچنین مقرر شد تا ملاقاتی با رئیس جمهور ایران نیز در این بازدید برنامه ریزی گردد.

بنابر این ورزش بویژه فوتبال، در بسیاری از كشورها، مدتهاست كه از جمله ابزارهای ارتباطی، فراگیر برای ارتباط با جامعه و دیگر كشورها به كار رفته و این مهم هر روز پر رنگ تر نیز می شود. چنانچه رئیس فیفا بر جوان بودن عزیزی خادم و توجه به دیپلماسی فعال وی در فوتبال را به عنوان دو عنصر مهم و زمینه ساز موفقیت اشاره می نماید.