جمعه دهم فروردین ماه
نگاهی به عملکرد وزنه برداران ایران در قهرمانی جهان؛

باقری: خوب یا بد وزنه برداری را باید گفت

تیم ملی وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی اخیر به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کرد. این عنوان به لحاظ امتیازی در خور توجه بود اما از نظر مدالی جایگاهی در حد ششم را برای کشور ما تعیین می کند. با این همه فکر می کنیم در روزگار ناامیدی مطلق درخشش وزنه برداران در تاشکند درخور تحسین است.

از کوروش باقری مربی و قهرمان سابق تیم ملی خواسته ایم که در نگاهی به ارزیابی عملکرد ورزشکاران ایرانی در این رقابت ها بپردازد. وی گفت: که واقعا از بحث در زمینه وزنه برداری ابا دارم چرا که این ورزش خبرگان و کارشناسان زیادی دارد که به طور معمول در این گونه موارد اظهارنظر کنند. اما با این همه معتقدم که اگر ورزشکاران ما آن طوری که خودشان گفته اند ماه آخر اعزام از تغذیه خوب برخوردار بودند، شاید که نتایج بهتری را می گرفتند. اینکه قهرمانی از منزل شخصی غذا تهیه کند و به اردو بیاورد، در شأن ورزش کشور نیست.

کوروش باقری افزود: در وزن 81 کیلوگرم مرتضی بگلری به دلیل آسیب دیدگی کتف، ادامه نداد. اما مصطفی جوادی که مدال برنز گرفت، عملکرد مقبولی داشت. هرچند که ورزشکاران چین و کره شمالی که قهرمان المپیک داشتند، جای بحث دارد.

در وزن 89 کیلوگرم، موسوی با اشتباهات فاحشی موفق نبود. او در سال گذشته در وزن خود مدال گرفته بود اما اکنون دست خالی بازگشت. رضا دهدار در وزن 96 کیلوگرم که مدال جهانی دارد، از آمادگی به دور بود.

در وزن 102 کیلوگرم رسول معتمدی آماده ترین ورزشکار ما بود. هرچند که رکوردهای پایینی را زد، اما نقطه عطف تیم ایران طلای این ورزشکار بود. ضمن اینکه امیر حقوقی نیز عملکرد فوق العاده ای داشت و با کسب مدال برنز توجهات را به خود جلب کرد.

علیرضا سلیمانی و امیر عزیزی نشان دادند که با مدال داران این ورزش فاصله زیادی دارند.

آیت شریفی و علیرضا یوسفی دو وزنه بردار مازندرانی نشان دادند که در مسیر پیشرفت حرکت می کنند. یوسفی با هجده سال سن وزنه های خوبی زده است اما دیده اید که وزنه بردارانی چون تالاخادزه وزنه هایی را بالای سر برد که فوق تصور بشر است. تیم ما در برخی اوزان توسط کادرفنی خوب اداره شد و در برخی از وزنه ها هم مربیان مرتکب اشتباهات شدند.

کوروش در خاتمه اضافه کرد: هدف ما این نیست که فدراسیون وزنه برداری یا مربیان آنها را زیر سوال ببرد. اینکه رئیس هر هیاتی به نوبت مربی تیم ملی شود، کار اصولی نیست. من به همه مربیان به روسای هیات ها احترام می گذارم. انتظار دارم که فدراسیون وزنه برداری راه اصولی تری را برای اداره فدراسیون در پیش بگیرند.

گفت و گو: ج - دوستدار