شنبه یکم اردیبهشت ماه

یوگا و رگ های واریسی: آیا یوگامی تواند کمک می کند؟

یوگا می تواند یک تکنیک آرام سازی و تناسب اندام کاملا موثری باشد. واریس زمانی ایجاد می شود که دریچه های رگ ها به دلیل عوامل متعددی از جمله سن، بارداری، وراثت، نوسانات هورمونی ناشی از بارداری و یائسگی و چاقی ضعیف شوند.

یکی دیگر از عوامل ایجاد واریس، کار در حرفه ای است که باعث می شود تمام روز روی پاهای خود بمانید، به خصوص بایستید بدون اینکه زیاد حرکت کنید.

بنابراین، آیا یوگا می تواند رگ های واریسی را درمان کند؟

اگرچه یوگا فواید زیادی دارد، اما نمی تواند از واریس پیشگیری یا درمان کند. با این حال، انعطاف پذیری بیشتر، قدرت عضلانی و گردش خون بهتری که با انجام یوگا به دست می آورید، ناراحتی رگ های واریسی را تسکین میدهد.

هدف اصلی یوگا ترویج آرامش و کاهش استرس و همچنین تقویت عضلات و بهبود وضعیت بدن است. به همین دلیل، یوگا می تواند درد پا و تورم ناشی از واریس را کاهش دهد.

وقتی آن دریچه‌های معیوب نتوانند خون را به قلب پمپاژ کنند، مقداری از خون در دیواره سیاهرگ جمع می‌شود و ورید از زیر پوست به صورت سیاهرگ واریسی خارج می‌شود. از آنجایی که یوگا گردش خون را بهبود میبخشد، می تواند مفید باشد. حرکات یوگا که پاها را بالا می‌برند و خون را تشویق می‌کنند تا در برابر نیروی گرانش به سمت بالا جریان یابد، بیشترین فواید را دارند. در اینجا به سه ​​حرکت اشاره میکنیم:

۱)حرکت کوه ( mountain pose ): این حرکت یوگا پاهای شما را تقویت می کند و بدن شما را در وضعیت مناسب قرار می دهد. اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد، اما نیاز به تمرکز روی هر قسمت از بدن شما از انگشتان پا تا شانه های شما دارد. با ایستادن در حالی که انگشتان بزرگ پای خود را لمس می کنند، شروع کنید و سپس انگشتان پا را بلند کرده و بیرون بیاورید. دوباره پایین بیایید و پاها و ساق پاها را روی زمین فشار دهید. سپس عضلات جلوی ران خود را درگیر کنید، که کاسه زانوهای شما را بالا می برد. همانطور که انحنای طبیعی ستون فقرات خود را حفظ می کنید، شکم خود را کمی به سمت داخل بکشید. استخوان های ترقوه خود را پهن کنید، مطمئن شوید که شانه های شما بالای لگن شما قرار دارند. شانه های خود را تا بالای گوش بالا بیاورید و سپس آنها را به سمت پایین بچرخانید. اجازه دهید بازوهایتان به سمت پایین آویزان شوند، آرنج ها کمی خم شده و کف دست ها رو به جلو باشند. گردن خود را بلند نگه دارید، اما زمانی که سرتان رو به سقف است، آن را به سمت پایین یا بالا نبرید. پنج تا 10 ثانیه در این حالت بمانید.

۲)حرکت ایستادن شانه ( shoulder stand):  با معکوس کردن بدن خود، خون را از پاهای خود به سمت قلب تخلیه خواهید کرد. روی یک تشک یوگا تکیه دهید، پاهای خود را صاف به سمت بالا بلند کنید، در حالی که دستانتان از باسن شما حمایت می کند. وزن بدن خود را به آرامی روی شانه های خود بچرخانید. سپس بالاتنه خود را بالا بیاورید، اما قسمت بالایی پشت و سر خود را روی زمین نگه دارید. پنج دقیقه در این حالت بمانید و رها کنید.

۳)حرکت پاها تا دیوار(legs up the wall): در این حرکت شما پاهای خود را بالا می برید، در نتیجه خون را به قلب می رسانید. همانطور که روی یک تشک یوگا دراز می کشید، پاهای خود را تا جایی که در زاویه 90 درجه قرار می گیرند، روی دیوار قرار دهید، و باسن و پایین تنه خود را تا حد امکان به دیوار نزدیک کنید. پنج تا 15 دقیقه نگه دارید.

اینها فقط چند حرکت یوگا هستند که در کاهش درد و تورم وریدهای واریسی مفید می باشند. از تمرینات سنگین که می تواند رگ های شما را تحت فشار قرار دهد، خودداری کنید.

منابع:

۱) https://www.veinhealth.com.au/yoga-and-varicose-veins-does-yoga-help/

۲) https://www.centerforvein.com/blog/does-yoga-improve-varicose-veins

نویسنده: مریم رحیمی