چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه

دلایل انتخاب اوزان جدید رشته وزنه برداری

رییس کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی وزنه برداری نحوه انتخاب ۱۰ وزن المپیک ۲۰۲۴ پاریس را توضیح داد و اعلام کرد که مخالف این بوده‌اند که ورزشکاران دوباره بخواهند تغییر وزن زیادی داشته باشند.

با توجه به انتخاب اوزان جدید وزنه برداری برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس و ارائه آن به کمیته بین المللی المپیک برای تایید نهایی، کمیسیون ورزشکاران وزنه برداری در بیانیه ای علت انتخاب این اوزان را اعلام کرد. در حال حاضر اوزان ۶۱، ۷۳، ۸۹، ۱۰۲ و ۱۰۲+ کیلوگرم در بخش مردان و در بخش زنان اوزان ۴۹، ۵۹، ۷۱، ۸۱ و ۸۱+ کیلوگرم در المپیک پاریس حضور دارند.

* مخالفت با تعیین اوزان جدید و تغییر وزن ورزشکاران

سارا دیویس رییس کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی وزنه برداری درباره علت انتخاب این اوزان اعلام کرد: همانطور که اطلاع دارید، تعداد وزنه برداران شرکت کننده در المپیک پاریس به ۱۲۰ نفر کاهش یافته است که در ۱۰ وزن ( ۵ برای زنان و ۵ برای مردان) رقابت خواهند کرد. این در حالی است که در المپیک ریو ۲۶۰ ورزشکار در ۱۵ دسته وزنی و در المپیک توکیو ۱۹۶ ورزشکار در ۱۴ دسته وزنی، شرکت کننده داشتیم. با کاهش اوزان در المپیک پاریس، IWF باید تصمیم می گرفت که چه دسته هایی در پاریس به رقابت بپردازند.

او ادامه داد: ایده‌های مختلفی مورد بحث قرار گرفت، از جمله تنظیم مجدد همه دسته‌های وزنی و کاهش تعداد کل دسته‌ها به هشت دسته در هر جنسیت، سپس پنج دسته از آن هشت وزن انتخاب شوند. کمیسیون ورزشکاران کاهش وزن بدن را تایید نکرد و معتقد بود که تغییر مجدد دسته‌های وزنی نمی تواند به نفع ورزشکاران و فدراسیون جهانی باشد. بازی‌های المپیک توکیو پاک‌ترین بازی‌های تاریخ وزنه برداری بود، به این معنی که هر رکوردی توسط ورزشکاران ثبت می شد، پاک بود. ما همچنین معتقدیم که اگر دسته بندی ها ثابت بمانند سردرگمی کمتری وجود خواهد داشت و اجازه تنظیم مجدد دسته ها را ندادیم.

* نحوه انتخاب اوزان المپیکی

دیویس همچنین گفت: تصمیم انتخاب اوزان ساده گرفته نشد و منافع شخصی هم لحاظ نشد. ما سعی کردیم از یک معیار عینی برای تعیین اوزان استفاده کنیم. ما داده‌هایی از مربیان و اعضای کمیته فنی داشتیم و سعی کردیم از داده‌ها برای تطبیق بهترین دسته‌های وزنی که بیشترین ورزشکاران را در بر می‌گیرد، استفاده کنیم. روشی که بیشترین معنا را داشت استفاده از یک دسته پایین‌تر بود. به این معنی که در بخش مردان وزن ۵۵ به ۶۱ ، ۶۷ به ۷۳ ، ۸۱ به ۸۹ ، ۹۶ به  ۱۰۲  و ۱۰۹ به  ۱۰۲+ پرش داشت.

همین روش برای دسته های زنان هم وجود داشت و وزن ۴۵ به ۴۹، ۵۵ به ۵۹، ۶۴ به ۷۱ ،۷۶ به ۸۱ ، و ۸۷ به ۸۱+  تغییر کرد. در گفت‌وگوهای ما با IOC، مشخص شد که آنها معتقدند این یک راه مناسب برای حل این موضوع است. تنظیم مجدد کامل دسته ها به این معنی بود که ۱۰۰ درصد ورزشکاران مجبور به تغییر خواهند شد. این ۱۰ وزن هم فقط در بازی های المپیک پاریس اعمال می شود. برای همه رویدادهای دیگر، از مسابقات محلی گرفته تا جهانی، تمام دسته های وزنی موجود رقابت خواهند کرد.

* دادن زمان به ورزشکاران برای انتخاب وزن المپیکی

دیویس در مورد تعیین سیست کسب سهمیه المپیک نیز تاکید کرد: در حال کار با کمیته فنی در مورد سیستم کسل سهمیه هستیم. ما در تلاشیم تا سیستمی ایجاد کنیم که برای ورزشکارانی که باید در یک دسته وزنی بالا یا پایین بروند زمان لازم برای آماده سازی را داشته باشند. برای اولین بار در تاریخ فدراسیون جهانی، ورزشکاران در مورد سیستم کسب سهمیه اطلاعاتی خواهد داشت و می توانیم هر چیزی را که معتقدیم به نفع ورزشکاران نیست وتو کنیم.

* برای حضور در المپیک ۲۰۲۸ باید خواسته‌های IOC انجام شود

او در پایان در مورد حضور وزنه برداری در المپیک ۲۰۲۸ گفت: وزنه برداری در برنامه لس آنجلس در سال ۲۰۲۸  لحاظ نشده است. کمیسیون ورزشکاران با جدیت تلاش می کند تا وزنه برداری را در برنامه سال ۲۰۲۸ قرار دهد. کمیسیون ورزشکاران در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱ با اعضای IOC جلسه ای داشت و IOC نشان داد از اقدامات ضد دوپینگی که انجام شده است خوشحال است و نشان می دهد که اگر قرار است وزنه برداری در سال ۲۰۲۸ گنجانده شود، به هیچ وجه نمی توان اصلاحات خواسته شده را انجام نداد. اگر بخواهیم در لس آنجلس حضور داشته باشیم، IOC به ما راه روشنی داده است و کمیسیون ورزشکاران هر گامی لازم باشد، برمی دارد تا مطمئن شود که خواسته های کمیته بین المللی المپیک محقق می شود.