جمعه دهم فروردین ماه

طالقانی: محمد بنا یک درّ گرانبهاست

محمدرضا طالقانی  رئیس اسبق فدراسیون کشتی گفت: وقتی مردم به محمد بنا اعتقاد دارند، هیچ مشکلی نیست و کسی نمی تواند جایگاه وی را بین مردم خراب کند.

با کشتی فرنگی شروع کردم

محمدرضا طالقانی عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی گفت: من از سال 1349 که یک نوجوان بودم به کشتی آمدم و اولین مسابقه ای که در آن کشتی گرفتم در رشته فرنگی بود و اولین کاپی که گرفتم نیز در کشتی فرنگی بود. تا امروز درست 51 سال است که من آویخته کشتی هستم و عشقم کشتی است. کشتی را از همه چیز بیشتر دوست دارم و این را همه می‌دانند و بچه های کشتی نیز می گویند که طالقانی کشتی را حتی از خانواده خود نیز بیشتر دوست دارد.

وی ادامه داد: البته حق هم همین است، چراکه من با کشتی زندگی می کنم و همه افتخارات زندگی و آبرویم از کشتی است و آبرویی را که خدا بدهد، از آدم نمی گیرد.

طالقانی تصریح کرد: وقتی من به کشتی آمدم، اغلب می دیدم که بین کشتی فرنگی و آزاد فرق زیادی وجود دارد و بیشتر به کشتی آزاد می رسیدند. اما همه می دانند من وقتی بعنوان رئیس خدمتگزار کشتی بودم، یک دبیر مجزا برای کشتی فرنگی گذاشتم، برای اینکه حق کشتی فرنگی خورده نشود و سفرهای کشتی فرنگی را چندین برابر کردم. چرا که دلم می خواست نگاهم به کشتی یکی باشد و می دانستم که کشتی گیران فرنگی خیلی خوب هستند و اثرش هم امروز مشخص است.

 

دنبال مربی خوب کشتی فرنگی بودم

طالقانی با اشاره به علاقه‌اش به کشتی فرنگی گفت: به کشتی فرنگی علاقه دارم و به همین دلیل خیلی کارها کردم، رده نونهالان، نوجوانان، جوانان را راه انداختم و خیلی کارها که باید انجام می دادم را شروع کردم و اثرش نیز رو به پیشرفت بود. پیش از این در کشتی فرنگی به دنبال مربیانی همچون ورشنین و یا مربیان کوبایی بودیم، اما بافت کشتی فرنگی ما باعث می شد که نمی توانستیم به جایی که می خواهیم برسیم و به همین دلیل من به دنبال پیدا کردن مربیان خوب کشتی فرنگی بودم.

طالقانی ادامه داد: با توجه به سفری که به کشور آلمان داشتم، محمد بنا را دیدم و با او صحبت کردم و بعد از اینکه آقای بنا پس از مدتی به ایران آمدند، از ایشان برای مربیگری درخواست کردم و ایشان استقبال کردند. بنا بعنوان مربی در کنار دست خودم در سالن توفیق شروع به کار مربیگری کشتی فرنگی کرد.

وی افزود: با توجه به عملکردی که بنا از خود نشان داد بعد ازمدتی بعنوان سرمربی جوانان از ایشان بهره بردیم و وقتی دیدم که واقعا عاشق این کار است و دانشش را هم دارد، از وی درخواست کردم بعنوان مربی تیم بزرگسالان بیایند و شروع به کار کنند. از وقتی آمدند یک جوانگرایی کردیم که حاصلش کسانی هستند که در سال‌های اخیر هم کشتی می گرفتند و از چهره‌های خوب و ماندگار کشتی شدند. اغلب آنها به درجاتی در کشتی فرنگی رسیدند، قهرمان المپیک شدند و شاید نظیر آن ها به این زودی ها هم نیاد.

بنا دنبال مادیات نیست و همه عشقش کشتی است

طالقانی با اشاره به آغاز کار محمد بنا و سیر صعودی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: وقتی تیم کشتی فرنگی را جوان کردم تیم را به آقای بنا سپردم و ایشان با این تیم در جام جهانی در تفلیس گرجستان مقام دوم را بدست آورد. همه قبول کردند که با مربیان خودمان نیز می توانیم کارهای بزرگی انجام بدیم.

عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی گفت: یک روزی من به همراه آقای امیر خادم و آقای محمد بنا دست روی دست گذاشتیم که تیم های خود را تا قهرمانی جهان و المپیک برسانیم که در آزاد تیم را به قهرمانی رساندیم و بعد از اینکه من را از فدراسیون بیرون کردند، آقای محمد بنا تیم را آورد بالا و در زمان مرحوم خطیب به مقام اول المپیک رساند. مقامی که اصلا دست نیافتنی است. همه متوجه شدند آقای بنا انسانی است که عاشق این کار است، به دنبال مادیات نیست و همه عشقش کشتی است.

وی ادامه داد: من خودم در جاهایی دیدم که می خواستند پارتی بازی کنند و یک کسانی را در تیم بگذارند، ولی ایشان پای کسانی که اعتقاد داشت ایستاد و همه آن ها از قهرمانان جهان و المپیک شدند. امسال هم تیم کشتی فرنگی ما در مسابقات جهانی بهترین نتیجه را گرفت و از طرف اتحادیه جهانی بعنوان بهترین عملکرد تیمی شناخته شد و این خود صحه بر کار محمد بنا که بعنوان بهترین مربی آسیا نیز در چند سال گذشته انتخاب شده است، می گذارد. اما ما خیلی از جوان هایی که داریم نیز می توانند کمک کننده باشند.

همه دلشان می خواهد یکی مثل محمد بنا داشته باشد

طالقانی در مورد حضور بنا در تیم ملی کشتی فرنگی گفت: وقتی مردم به محمد بنا اعتقاد دارند، هیچ مشکلی نیست و کسی نمی تواند جایگاه ایشان را در بین مردم خراب کنند، بارها دیدیم که محمد بنا از با بعضی از صحبت ها از تیم ملی رفته است، ولی دیدیم چقدر عشق بین ایشان و کشتی زیاد است که با یک تلنگر بلافاصله برگشته، چون مردم خواستند و مردم هستند که می گویند محمد بنا باشد و به همین دلیل ایشان ماندگار شده است.

وی ادامه داد: بنا فردی است که عاشق این مملکت است و هیچ چیزی هم نخواسته و با آبرو زندگی کرده و من بیشتر از همه می دانم که چه علاقه ای به ایران دارد و دعوت خیلی از کشورها را نپذیرفته است. هر کجای دنیا در کشتی فرنگی بروید همه دلشان می خواهد یکی مثل محمد بنا داشته باشد. این دُرّی است که به قول بچه‌ها می گویند تو پیدا کردی، اما من پیدا نکردم، بلکه خیلی از این چهره ها در این مملکت داریم و الان می توانند بهترین مربیان باشند. آقای محمد بنا یک دُر گرانبهایی است که همگی باید قدرش را بدانیم چراکه این مرد آدمی است که بسیار مفت بدست آوردیمش و حالا که مفت بدست آوردیمش هرکاری بخواهیم می توانیم با ایشان بکنیم، ولی ایشان آنقدر آدم حساسی است که با یک تلنگری می رود و بلافاصله تا می بیند احتیاج به او است بدون هیچ درخواست و پیش شرطی بر می گردد. پس ما باید امثال این افراد را احترام بگذاریم و قدر انسان هایی که مانند محمد بنا عاشق این مملکت و مردم هستند و بدون هیچ چیزی آمدند و جواب به ما دادند را بدانیم. ضمن اینکه باید حاصل کار همین تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت های جهانی را نیز ببینیم. خیلی از نفراتی که تا یکی، دو سه سال پیش آن ها را نمی شناختیم، الان همه آن ها مدال المپیک و جهان دارند و مایه افتخار این مملکت هستند و همه این ها صدقه سری تجربه و مدیریت بسیار خوب و قوی و عشق محمد بنا است، که به این بچه ها ارزانی داشته است.

معرفت بچه های کشتی خیلی زیاد است

طالقانی در مورد اظهار نظرهای صریح و بی پرده برخی نفرات گفت: الان با زمان گذشته فرق کرده، سهراب سپهری می گوید: قدیم ها زور خدا بیشتر بود، الان دیگر بچه های ورزشی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، رسانه و همه مردم دیدگاهشان نسبت به زندگی عوض شده و بچه ها نسبت به پدر و مادرشان کاری که قبلا می کردند را نمی کنند و در حال حاضر اگر به کسی بگویی پای پدرت را ببوس شاید به شما بخندد، اما من افتخار کردم که تا آخرین لحظه دست و پای پدرم و کف پای مادرم را بوسیدم و این برای من یک افتخار بوده است.

وی ادامه داد: شاعر می گوید: "تا نگرید طفل کی نوشد لبن"، باید بنشینیم و به حرف دل آن هایی که قبلا شاگرد بودند گوش فرا دهیم. همه ما حرفمان یکی است و همه به یک جا می رسیم، ولی در نهایت دیگر آن دیدگاه قدیم حاکم نیست و به نظر من داشته های ما در کشتی فرنگی الان زیاد شده و حاضرم دست این مدال آوران را ببوسم و نباید یک طرفه به قاضی برویم و باید با فکری باز، با آن ها صحبت کنیم و پای درد و دلشان بنشینیم و آن ها نیز حتما آدم هایی نیستند که گذشته ها را ندیده بگیرند و معرفت بچه های کشتی خیلی بیشتر از این ها است. خوب است به حرفشان گوش کنیم و با نظر مساعد و نظر مثبت، دیدگاه آن ها را هم در نظر بگیریم و تصمیمی مسالمت آمیز، به نفع کشتی کشور بگیریم.

حرف ها باعث نشود که کشتی ما ضربه بخورد

عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی در مورد صحبت های اخیر برخی از مدال آوران کشتی فرنگی گفت: این ها نظرهایی است که می دهند، باید حرف ایشان را هم شنید و دو طرفه قضاوت کرد درخواست من از آقای حمید سوریان این است که چون با همه این دوستان رفاقت دارد، اگر صلاح دانستند من هم بیایم و یک جا بنشنیم و صحبت کنیم. این‌ها نباید به جایی ختم شود که کشتی فرنگی دوباره دچار رکود شود و این حرف ها و جریانات باعث شود که کشتی ما ضربه بخورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در مملکت ما خیلی ها حسادت می کنند و کسانی که باعث شدند که امثال من از کشتی یا جاهای دیگر رفتند هنوز هم هستند. اما تنها راهی که ما پیش رو داریم راه مسالمت آمیز است، چون ورزش احساس است، عشق است، عشق به زندگی مردم است. به نظرم باید نهایت محبت را به کسی که مدال جهان و المپیک گرفته را داشته باشیم و بیشترین احترام را برایش قائل شویم و در کنارش چیزی را هم که می خواهیم به ایشان بگوییم و بپذیرند. اگر بنشینیم با ایشان صحبت کنیم، یقین بدانید که همه چیز به سرعت حل خواهد شد و من نوکر مردم و نوکر کشتی هستم و برای انجام این کار، هرجا که بگویند، من نیز حضور خواهم یافت.