پنجشنبه نهم فروردین ماه
کشتی از نگاهی دیگر؛

بنا را فراری ندهید!

این روزها کشتی فرنگی ایران خواسته یا ناخواسته وارد حاشیه شده تا شاید عده ای موفق شوند محمد بنا سرمربی نام آشنای تیم ملی را فراری دهند. حرف ما این است مگر عملکرد این مربی دلسوز بد بوده که دست به انتقاد همه جانبه زده اید؟!

چگونه کسب این همه مدال های المپیک و جهانی توسط شاگردان بنا که موجب شادابی و خوشحالی مردم ایران شده را از یاد برده اید؟! از بین بردن همدلی کار افرادی است که عاشق کشتی نیستند وگرنه مگر شما عزیزان کشتی گیر توسط بنا به شهرت نرسیده اید که دشمن شاد کن شده اید. از یاد نبرید که بسیاری از کشورهای صاحبنام کشتی فرنگی مثل روسیه، آذربایجان، مجارستان، دانمارک، سوئد و ... برای در اختیار گرفتن مربی کاربلدی چون محمد بنا سر و دست می شکنند. پس خواهش می کنیم از این مربی و داشته های خودمان حمایت کنیم. نمی گوییم که بنا ایراد ندارد. گل بی عیب خداست. ولی مشکلات سلیقه ای پیش آمده را می شود با همدلی حل کرد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این مربی ارزشمند از جهانی 2009 دانمارک کار خود را استارت زد و تا به امروز که مسابقات جهانی نروژ را پشت سر گذاشته ایم در همه میادین دنیا موفق بوده است. انتظار داریم رئیس و نایب رئیس فدراسیون کشتی هرچه زودتر وارد عمل شوند و به این سوءتفاهم ها خاتمه دهند. این را هم یادآوری می کنیم که تغییر تابعیت ارسلان هیچ ربطی به بنا ندارد چون این کشتی گیر که فقط یک مدال آسیایی دارد به دلیل حضور حریفان قدر داخلی ترجیح داد تا به کشوری دیگر برود و از نظر مالی و آینده قهرمانی خود تامین شود. چه بسا که بسیاری از کشتی گیران ما به همین کشور همسایه به آذربایجان رفته اند. بنابراین مورد ارسلان نه اولین است و نه آخرین کشتی گیری که راهی آن سوی مرزها می شود.

و کلام آخر اینکه به یاد بیاوریم در گذشته مربیان تیم ملی فرنگی راغب نبودند  که مربیان جوان را در کنار خود بسازند تا بعد از بازنشستگی تیم ملی را تحویل بگیرند اما بنا با دیدگاهی مثبت و سازنده به این امر پرداخته است. نگارنده به هیچ وجه قصد حمایت یا تخریب کسی را ندارند. به دنبال همدلی هستند تا شاهد ادامه موفقیت ورزش اول کشورمان در بازی های آسیایی و جهانی 2022 باشیم. متاسفانه یکی از منتقدان مربی تیم ملی کشتی فرنگی فردی است که توسط بنا برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد و سال ها در کنار ایشان قرار داشت تا اینکه در المپیک 2012 لندن به کشور آذربایجان عزیمت کرد و چند سالی سرمربی تیم ملی این کشور بود و اکنون مدت هاست که ریاست کشتی کردستان را برعهده دارد. واقعا برای کشتی استان خودش چه کار کرده است که امروز انتقاد می کند. همان گونه که از بنا توقع داریم به خرد جمعی احترام بگذارد و قهرمانان تیم ملی را از طریق فرآیند انتخابی گزینش کند، از امید نوروزی و قاسم رضایی که از قهرمانان جهان المپیک ما بوده اند و تجربیات گرانبهایی دارند، به عنوان مربیان تیم های ملی در رده های مختلف بهره ببرند . با جبهه گیری مشکل حل نمی شود. بهترین راه نشستن و صحبت کردن است.

نویسنده: احمد دباغ