چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه

شیر مادر و نان‌ پدر حلالت دکتر!

دکتر محمد دادگان را همگان  مدیری مومن، متعهد و در عین حال شجاع و صریح اللهجه می شناسیم. او اهل مسامحه و محافظه کاری نیست. تحلیل درست او در قضیه اخیر مهدوی کیا  مبتنی بر درایت و حفظ شئون ورزشکاران‌ملی و حریم انقلاب بود.

مسائل بر جای مانده از بازی ستارگان فوتبال جهان  که مهدوی کیا  هم در آن شرکت کرد،با حواشی متعددی همراه شد.

مناقشه بر سر پیراهن بازیکنان‌که حاوی پرچم کشورها از جمله پرچم رژیم صهیونیستی بود،به یک باره در داخل کشور به یک جنجال رسانه ای مبدل شد.

در این‌موضوع خاص البته فدراسیون فوتبال متولی و مسئول اصلی بودو جا داشت به فوریت اظهار نظر می کرد.

اظهارات تند و خصمانه بر علیه مهدوی کیا و دامن زدن رسانه ها فضای سنگینی در ورزش کشور ایجاد کرد.

در این‌ میان اظهارات کامرانی فر  دبیر کل فدراسیون اگر چه دیرهنگام صورت گرفت، اما فضا را تلطبف کرد.

همزمان محمد دادگان به صحنه آمد و مانند همیشه به جای سیاسی کاری به موضوعاتی مهم اشاره داشت.

او در زمانی که مدیر ورزش دانشجویان هم بود،در مسابقات جهانی این رشته اجازه نداده بود تیم فوتسال ما با تیم رژیم اشغالگر قدس بازی کند و...

دادگان در باره واقعه اخیر و حملات بی امان به سمت مهدوی کیا از دایره اخلاق و انصاف خارج نشد و به صراحت گفت: مهدوی کیا باید بر روی پیراهن و‌پرچم‌ اسرائیل چسب می زد.

او در عین‌حال گفت: مهدوی کیا ورزشکار با اخلاق با روحیات پهلوانی است.چرا باید او را تحت فشار بگذاریم؟

ما سال ها با علی دایی برخورد کردیم. حالا هم با‌ مهدوی کیا برخورد تند می کنیم.

این رویه درستی نیست. باید ورزشکارانمان‌را حفظ کنیم. برخی با این موضوع برخورد سیاسی و برخی هم به دلیل اختلاف با فدراسیون این واقعه را رنگ‌و بوی دیگری می دهند ،غافل از آنکه نباید گرفتار بازی های سیاسی شد و...

اظهارات‌ دلسوزانه و مشفقانه دکتر دادگان را ارج می گذاریم و انتظار داریم در موضوعات اینچنینی از واکنش های تند و تخریبی اجتناب کنیم.

برخورد منطقی و دادن ‌مشاوره بجا و درست به ورزشکاران و مربیان را باید مهم شمرد.

به کرات در مسابقات برون مرزی با نمایندگان رسانه های خارجی که وابستگی هایی دارند، برخورد داشته ایم و به ورزشکاران و حتی به همکاران رسانه ای متذکر شده ایم که مراقب باشند و بازی نخورند و...

مهدوی کیا را از دیر باز می شناسیم، او در زمین های خاکی در جنوب تهران و گود شهرزاد و بازی در بانک ملی همواره به عنوان ورزشکاری بااخلاق شهره بود.

بعد از آنکه به پرسپولیس پیوست و به همراه این تیم در جام باشگاه های آسیا به  عینه دیدم‌ در ملاقات با فرزندان شهدای مقاومت در لبنان که در شهر بیروت برگزار می شد، چگونه حاضر شد و آنها را مورد تفقد قرار می داد (محمد فنایی در آن زمان مسئول داوران لبنان بود و در جریان این موضوع است).

در پیکار مهم با آمریکا در جام جهانی که برخی حواشی در سکوها وجود داشت، مهدوی کیا جدا از گل زیبایی که به زد،  در مصاحبه های رسانه ای هم به جد از ایران‌ و دشمنی های امریکا گفت و...

به هر حال اعتقاد دارم باید در بروز وقایع و حواشی در داخل و خارج کشور مراقب بود تا برخی شیطنت ها و تحرکات، اساس ورزش کشور را تحت الشعاع قرار ندهد. در این راستا سیاست  جذبی و حفظ ورزشکاران و دادن‌مشاوره  باید در اولویت باشد؛ زیرا سیاست ‌دفعی و برخوردهای  تند به زیان ماست.

نویسنده: احمد میرزاییان