جمعه دهم فروردین ماه
لنگری به آنها که از واگذاری  می گویند؛

حال ناخوش تراکتور و آینده سرخابی ها!

آنها که بی مطالعه بر طبل واگذاری سهام سرخابی ها می کوبند، حال و روز مالک خصوصی باشگاه تراکتور را ببینند و بی دلیل نسخه پیچی نکنند!

سال های متمادی است دولت های گذشته و حال و مدیران ارشد ورزش کشور از واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می گویند، اما‌هیچ گاه این ‌وعده محقق نشده و در حد شعار باقی مانده است.

ما رسانه ای ها که دستی بر آتش داریم و با حال ناخوش فوتبال و مدیریت آن و با  برخی بن بست ها  آشنایی کامل داریم، به کرات گفته ایم که این کار به دلایل مختلف در ایران امکان پذیر نیست.

در سنوات گذشته حتی موضوع واگذاری برند سرخابی ها تا مرحله برگزاری مزایده و اخذ پاکت از متقاضیان هم ‌پیش رفت، اما گرفتار موضوع اهلیت و برخی ملاحظات دیگر شد و به بن بست خورد و...

حال و روز نامساعد  کنونی مالک خصوصی  باشگاه تراکتورسازی دلیل روشن دیگری است که به وضوح گواهی می دهد، اداره فوتبال در کشور ما از سوی بخش خصوصی نشدنی است.

باید ابتدا موضوع هزینه و فایده و بهره وری در فوتبال را تبیین و تشریح کرد و آنگاه در پی ورود و اقبال بخش خصوصی گشت.

باید قوانین  نظام باشگاهداری را تدوین کرد و راه های کسب درآمد را پیش پای متقاضیان گذاشت و سپس به دنبال واگذاری بود.

امروز زنوزی به دنبال راه نجات است و به‌فوریت در صدد فرار از مهلکه است.

باید پرسید وزارتخانه های ورزش، اقتصاد و دارایی  با کدام‌ منطق و اصول شناخته شده در نظام مدیریت از واگذاری سرخابی ها می گویند!

کدام بستر اولیه برای ورود بخش خصوصی را فراهم ‌کرده اید که بر طبل واگذاری می کوبید؟

با کدام ‌منطق بخش خصوصی  باید آورده سنگین و‌ منابع مالی هنگفت  خود را در این وادی هزینه و خود و هواداران بی شمار سرخابی را گرفتار کند؟

آیا موضوع حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی، بلیت فروشی و البسه و ده ها امتیاز مهم دیگر  حل و فصل شده که آقایان از واگذاری سخن می گویند؟

متاسفانه در کشور ملاحظات و قوانینی خاص داریم تا این گره ها و بن بست ها گشوده نشود نمی توان به‌ سمت و سوی واگذاری رفت.

به جز ملاحظات داخلی باید برخی قوانین فیفا را هم در موضوع باشگاهداری و لزوم ‌برخورداری از امکانات حرفه ای را هم ‌مدنظر قرار داد.

امروز فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به داشتن ورزشگاه اختصاصی از سوی باشگاه ها و مباحث بلیت فروشی و تبلیغات‌ محیطی و استقلال آنها تاکید دارد.

ورود بانوان به ورزشگاه ها و عدم دخالت دولت ها در حوزه فوتبال هم از جمله مواردی است که مورد نظر فیفا است.

همچنین ارائه صورت های مالی و حسابرسی های سالانه و نداشتن بدهی و مباحث سوددهی باشگاه ها هم از ملزومات فوتبال حرفه ای است که ما فاقد آن هستیم و...

آیا با این شرایط بغرنج و نابسامان حرف زدن از واگذاری بی ربط و بی منطق نیست؟

نویسنده: احمد میرزاییان