شنبه یکم اردیبهشت ماه

ملکی: کسب مدال کشتی آرزوی دخترانی ایرانی است

مریم ملکی از جمله  مربیان سازنده  کشتی کلاسیک و آلیش بانوان ایران است. وی توانسته به عنوان مربی شاگردان زیادی را تحویل تیم های ملی بدهد.

وی در همین راستا و طی گفت و گو با خبرنگار البرز ورزشی به نکات جالبی اشاره کرده است که در پی می آید.

 من پس از اینکه موفقیت هایی در کشتی داشتم توانستم سال ۹۶ کارت  مربیگری این ورزش را اخذ کنم.

جزو نخستین ها بودم که ۴ دوره استاژ را برای دریافت کارت مربیگری پشت سر گذاشتم. خوشبختانه دوره را با موفقیت پشت سرگذاشتم و اکنون حدود ۴سال است که مربیگری می کنم

 وی در پاسخ به اینکه چطور شد به ورزش کشتی روی آورد اظهار داشت: بخاطر حمایت های پدرم که کشتی دوست بود.

 من هم ورزش کشتی را انتخاب کردم. در واقع کل خانواده ما کشتی را دوست دارند. وی افرود:

پس از آنکه کشتی کلاسیک بانوان در دوره فدراسیون قبلی پایه ریزی شد من هم شروع به فعالیت در این رشته کردم. فکر می کردم  دختران کشتی کلاسیک به آرزوهای خودشان در این  رشته که قهرمانی جهان بود می رسند  اما  متاسفانه رشته ای که انها انتخاب کرده بودند یعنی کشتی کلاسیک مثل آلیش پیشرفت نکرد. بعد از دوران ورزش همگانی رو به مربیگری آوردم و در حال حاضر نیز مربی هستم.

ملکی در رابطه با چگونگی فعالیت مربیگری خود خاطرنشان کرد: ۴سال است که به عنوان مربی فعالیت میکنم در اکثر باشگاه های کرج و تهران  برای دختران تمرین گذاشتم

از جمله در باشگاه های تختی  مهرشهر نظر آباد . تختی کرج . شهید رضایی مجد تهران مربیگری کردم و اکنون هم در باشگاه حمید سوریان ۷تیر تمرین جمعی از بانوان را تمرین می دهم.

 ملکی در ارتباط با موقعیت کشتی بانوان استان تهران گفت: آخرین سالی که مسابقات برگزار شد تهران با دو طلا یک نقره ویک برنز دوم شد و مازندران با یک طلا و سه برنز جایگاه نخست را به خود اختصاص داد.

استقبال بانوان تهرانی در رشته کشتی کلاسیک بسیار بالاست و در رشته آلیش خیلی کمتر، هر چند همانطور که ذکر شد فعلا کشتی بانوان در آلیش خلاصه سده است.

 این مربی در پاسخ به این سئوال که آیا تمرینات کشتی موجب بروز آسیب دیدگی بانوان نمی شود، تاکید کرد: ما الان هفته ای سه جلسه تمرین داریم. بدیهی است که ضرب خوردگی همواره در ورزش بوده و اجتناب ناپذیر است

به واقع، آسیب در ورزش یک امر طبیعی است اما در رشته کشتی بانوان این امر به ندرت رخ می دهد مگر اینکه سهل انگاری خود بچه ها در میان باشد.

این مربی در پایان با اشاره به حضور بانوان در ورزش کشتی تصریح کرد: کشتی آلیش بسیار خوب پیشرفت کرده و جایگاه خود را نزد بانوان پیدا کرده است اما در رشته کشتی کلاسیک اینطور نیست و اکثر دختران تمرینات را برای تکمیل رشته های ام ام ای و ووشو انجام می دهند.

رشته اصلی بانوان قهرمان ما در الیش،کشتی کلاسیک هست مثل ریحانه گیلانی، فاطمه فتاحی و سپیده بابایی که در کشتی کلاسیک فعالیت بیشتری داشتند مطمعنا  اگر برای کشتی کلاسیک هم مسابقات برون مرزی وجود داشت دختران ما در این رشته هم می توانستند صاحب مدال های بین المللی و جهانی شوند. فعلا که این شرایط مهیا نیست اما امیدوارم در آینده این امر مهیا شود.

نویسنده: احمد دباغ