جمعه سی و یکم فروردین ماه

ضرورت بازنگری در قانون بازنشستگی مدیران ورزش

مباحث مدیریت و سیاستگذاری کلان را باید از اصول بدیهی و اجتناب ناپذیر در ورزش تلقی کرد. متاسفانه مدیران مجرب که باید در مقطعی از تاریخ به کمک ورزش بشتابند، به حکم قانون نادرست بازنشستگی و در اوج بهره دهی باید از گود خارج شوند!

یکی از قوانین مبهم و ناپخته ای که ورزش کشور از آن لطمه دید، قانون بازنشستگی مدیران و نیروهای با تجربه است.

متاسفانه دست اندرکاران ورزش کشور در دوره پیش به درستی از کیان ورزش دفاع نکرده و اجازه دادند این موضوع به دلایل مهم کارشناسی نشده و در صحن مجلس تصویب شود.

باید توجه داشت اصلی که در موضوع بازنشستگی در مجالس پیشین مورد نظر بود و پیامد آن طرح بازنشستگی پیش از موعد ( طرح بازنشستگی ۲۵ سال) به تصویب رسید برای به کار گیری نیروهای جوان و تحصیلکرده به اجرا گذاشته شد.

در واقع دولت و مجلس یک تدبیر پیشگیرانه را مدنظر قرار دادند تا طیف گسترده  ازجوانان کشور بیکار نباشند و وارد بازار کار شوند.

متاسفانه تسری دادن این نگاه به ورزش از ابتدا بر پایه درایت و آینده نگری نبود.

در این راستا کم دقتی و عدم ارائه مستندات و ادله محکم از سوی دست اندرکاران ورزش کشور در آن مقطع هم به مصوبه مجلس کمک کرد!

البته این ایراد ‌کلی به تصویب وزارت ورزش و جوانان هم وارد است.

امروز همه باور دارند که سپردن امور جوانان به دستگاه ورزش اقدامی نادرست بوده و رسیدگی اصولی  به این طیف هم مورد غفلت قرار گرفته است!

بنابراین انتظار می رود دولت و‌مجلس انقلابی با فهم درست از مسائل زیر بنایی در کشور به ویژه در عرصه ورزش و مدیریت آن با شجاعت وارد شود.

بر داشتن قوانین دست و پا گیر و هموار کردن راه پیش رو از مطالبات امروز جامعه ورزش از دولت و‌مجلس است.

امروز عمده مدیران ورزش دنیا در کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون های جهانی از نیروهای شصت و پنج سال و هفتاد ساله ها و بالای آن را تشکیل می دهند.

این در حالی است که مدیران ارشد کشور در اوج پختگی و کارآمدی در شصت‌ سالگی باید کنار بروند و خانه نشین شوند.

طرح  ممنوعیت دو شغله ها  هم که به ورزش تسری داده شده،باعث خسارت جدی شده است.

خیلی از مسئولیت ها در ورزش پاره وقت و مقطعی است و در اغلب دستگاهها شغل ثابت محسوب نمی شود.

موضوع بسیار و اساسی در این‌گونه مصوبات ،آسیب دیدن در مجامع بین المللی است.

در سنوات گذشته به مجرد کنار رفتن و بازنشستگی یک‌مدیر ورزشی یا یک رئیس فدراسیون، کرسی های آسیایی یا جهانی را هم از دست داده ایم.لذا مجددا تقاضا می کنیم، نمایندگان مردم‌ در دولت و‌مجلس در این موضوع مهم مداخله کنند و با اصلاح روند فعلی به کمک ورزش بشتابند که یک ضرورت است.

نویسنده: احمد میرزاییان