شنبه یکم اردیبهشت ماه
دریغ از نظارت، ارزیابی و بازرسی؛

روشن: بهترین خدمت را AFC به فوتبال ما کرده است

بهترین خدمت را کنفدراسیون فوتبال آسیا به دو باشگاه ایرانی و اصولا فوتبال ایران کرده است. چرا که سال هاست همه چیز را به شوخی گرفته ایم، قانون را دور زده ایم بدون اینکه به فکر آینده باشیم.

حسن روشن، ستاره پیشین فوتبال ایران و آسیا در واکنش به تصمیم AFC درباره کنار گذاشتن استقلال و پرسپولیس با بیان جملات فوق افزود: ایران یک وزنه بزرگ در ورزش آسیاست. اما مدیران باشگاه ها و مسئولان ورزش ده ها بار نمایندگان AFC را از واقعیات فوتبال باشگاهی ما دور ساخته اند و از بیان حقایق خودداری کرده اند. بالاخره مشکلات فوتبال ما یک جایی باید حل شود. متاسفانه هیچ نظارت حساب و کتابی در این زمینه وجود نداشته است. مدیرعامل می آید مثلا با 50 میلیارد بدهکاری بعد می رود و بدهکاری هایش 200 میلیارد می شود بدون اینکه کسی یقه این مدیران را بگیرد که اعتبار فوتبال ایران را به بازی گرفته اند. حالا صحبت سر این است که فلان تیم را به وزارت صمت بدهند و بهمان تیم را به وزارت قند. چه فرقی می کند وقتی که اساس باشگاهداری در فوتبال ما غلط باشد. سال ها در امارات کار کردم همین دوبی چهار تیم دولتی دارد. اما هیات مدیره آن مستقل و مدبرانه کار می کنند. ما به باشگاهی مانند الهلال می بازیم بعد خیلی ها مدعی می شوند که استقلال و پرسپولیس به ناحق بازنده شدند. در صورتی که الهلال با مدیریتی که دارد با دو بازیکن خارجی تاپ می آورد که 80درصد راه قهرمانی این تیم را طی می کند. آیا خارجی های آنها با خارجی های ما یکسان است؟ یادم می آید که مدیرعامل باشگاهی شبانه دست به دامان آقای انبوه ساز می شود تا 10 هزار دلار پول دستی بگیرد و بازیکنی را راضی به همراهی تیمش سازد. مگر این بازیکن مسی است که اینقدر نازش را می کشند؟!

استقلال و پرسپولیس بیشترین تماشاگر آسیا و جهان را دارد. پوشیدن پیراهن این تیم ها باید باعث افتخار باشد. زمانی ترکیه که نصف آن آسیایی و نصف آن اروپایی بود، امکانات کافی در فوتبال نداشت اما چون تمایل داشتند در بخش اروپایی فعالیت کنند، ظرف چند سال همه باشگاه شان را صاحب ورزشگاه و امکانات مدرن شدند و خودشان را با فوتبال اروپا همراه ساختند، اما ما چه کرده ایم که این همه تیم های ما غرق در مشکلات است. این همه پول هزینه می شود اما معلوم نیست که خروجی این پول ها چیست و عجیب اینکه هیچ نظارت و حساب کشی در کار نیست. شاید اکنون که متوجه شدیم AFC و فدراسیون جهانی فوتبال با هیچ کس شوخی ندارند و اهل گرفتن رشوه و وعده هم نیستند، آستین همت را بالا بزنند. هرچند که تا زمانی مدیریت کلان ورزش ما درست نشود، امیدی به سر و سامان یافتن باشگاه های خودمان نداریم.

به هر حال باز هم تاکید می کنم که خوب شد استقلال و پرسپولیس را حذف کردند؛ چرا که اگر حذف هم نمی شدیم باز کلی هزینه و بدهکاری روی دست باشگاه ها می ماند و باز هم مثل گذشته شکست می خوردیم و بر می گشتیم.

گفت و گو: ج - دوستدار