شنبه یکم اردیبهشت ماه

کوثری : تختی خودش را از مردم می دانست

 دکتر نجف کوثری، پیشکوت و مربی کشتی استان تهران گفت: بنده درحدی نیستم که ازاین اسطوره صحبت کنم ولی اینکه چراتختی تختی شدعرض کنم که پهلوان تختی بیش ازکشتی بایدازمنش پهلوانی او گفت .

اول اینکه خودش راا زمردم می دانست و همین ویژگی بارز او بود. همیشه تمامی افراد بزرگ دردنیا وقتی بزرگ شدن که گذشت کردن ایثارکردن از خودگذشتن و پهلوان تختی نمونه بارزی ازیک انسان بزرگ بود.

اودرسال ۱۳۴۱درحادثه زلزله بوئین زهرا با کاروانی ازتهران عازم آن شهر شد و از خودگذشتگی های این انسان بزرگ بود که او را تختی کرد حس مردم دوستی گرفتن دست ضعفا حس خوب خضوع  و فروتن بودن و اصطلاح خودمان خاکی بودن او را از یک قهرمان فراتربرد و او را پهلوان کرد.

درروی تشک کشتی نیز حرمت حریفان را حفظ می کرد و این عمل انسان دوستانه تا جایی رفت که در آمریکا به خاطر جوانمردی او با حریف آمریکایی که از ناحیه دست مصدوم شده بود لذا به همین علت تندیسی از او ساخته اند تختی یک دست دارد.

یادی کنم از استادعزیزم مرحوم پروفسورتبریزی که درخصوص پهلوان تختی می گفت روزی در اتوبوس دو طبقه نشسته بود درایستگاه که اتوبوس ایستاد خانمی با فرزند کوچکش وارد شد، پهلوان تختی که دید جا برای نشستن ندارد به احترام او بلندشد و آن خانم نشست اتوبوس های قدیمی دو طبقه بودن و یک شاگرد راننده هم داشت شاگرد به خیال آن که او از بابت چیز دیگری بلند شده شروع به گستاخی به پهلوان می کند و با او درگیر می شود که شاگرد راننده با سربه صورت پهلوان تختی می کوبد و از بینی پهلوان خون جاری می شو دتعدادی ازمردم که دراتوبوس نشسته بودن پهلوان تختی راشناخته بودند وشروع می کنند حمله کردن به شاگرد راننده ولی پهلوان تختی با یک دست شاگرد راننده رابقل می گیرد که مبادا مردم به او آسیب بزنند و این درحالی بودکه خونریزی بینی او شدیدتر می شد بعد کمک راننده که متوجه اشتباه خود شده بود عذرخواهی می کند.

پهلوان تختی بامنش وبزرگواری خوددرصورتی که توانایی برخوردبااوراداشت بااودرس جوانمردی دادوازاین قبیل منش هابسیارداشته .

به نظرحقیر یک پهلوان پهلوان زاده می شود چه بساکه این منش ازکودکی هم باوی بوده است وهمین امربودکه اوبازورخانه آشناشودکه این کودهاسراسرزبان حال اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و یک مکان بسیار مقدس بود که او از نوجوانی با آنجا خوگرفته بودوسیرت پهلوان بودن را با خودتاپایان عمریدک کشید.

واینچنین مرام ها وگذشت ها و فداکاری ها باعث شد نام او بر سر زبان ها قرار گیرد.

و در پایان هم یادی کنم ازحریف پهلوان تختی که در بوداپست مجارستان ازاستاداحمدآئیک ترک درخصوص پهلوان تختی پرسیدم اشک درچشمانش جمع شدوبه زبان ترکی گفت اومنیم گوزل قارداشیم ایدی (پهلوان تختی داداش زیبای من بود)