پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
گفت و گو با دروازه بان سابق و نامدار تیم ملی؛

رشیدی: آماتورها در فوتبال حرفه ای جایی ندارند

اسطوره واژه زیبایی است که زیبنده هر فردی نیست، اما برخی از ستارگان ورزش آنقدر بزرگ هستند که چاره ای نداریم که این توصیف زیبا را در وصف آنها بنویسیم؛ مثل منصور رشیدی، دروازه بان صاحب نبوغ تیم های ملی رقیب و رفیق صمیمی زنده یاد ناصرخان حجازی که طی 14 بازی برای تیم ملی گلی نخورده است. با وی در دفتر البرز ورزشی از هر دری سخنی گفته ایم؛ از تیم ملی که سال ها قهرمان آسیا بود و از باشگاه استقلال و خوزستانی که دیگر نابغه ندارد.

منصور رشیدی درباره دلایل نزول فوتبال خوزستان می گوید: استان ما 10 سال درگیر جنگ تحمیلی بود. حدود 90 درصد از اهالی شهرهای مختلف ناچار به ترک شهر و دیار شدند و در استان های مختلف مانند فارس، مازندران، گیلان و ... سکنی گزیدند و دیگر حاضر به بازگشت به استان خود نشدند و امروز بسیاری از جوانانی که اصل و نسب آنها خوزستانی است در تیم های استان های مختلف می درخشند اما خود خوزستان دیگر نابغه ندارد. استان ما سوای چهره های نامدار فوتبالی، دروازه بانان بزرگی داشت مثل آقایان استاد فاروق فتاحی، عابدینی، رضا قفل ساز، رمضان احمدپور، منصور قلمی، فرهنگ بادکوبه که با بازی با توپ های کاغذی و پای برهنه به تیم ملی رسیدند.

 

سیاسیون نباید وارد عرصه ورزش شوند

دروازه بان سابق تیم ملی درباره فوتبال باشگاه استقلال و حذف دو باشگاه بزرگ از لیگ قهرمانان آسیا بیان می کند: در زمان منصورخان پورحیدری چندسالی با باشگاه همکاری کردم اما از 20 سال پیش به این طرف نه آنها حالی از آنها پرسیدند و نه ما به سراغ باشگاه استقلال رفتیم. زمانی که آقای سعادتمند مدیرعامل قبلی خواست از ما تجلیل کند، چند ساعت طول کشید تا توانستیم باشگاه را در سعادت آباد پیدا کنیم. استقلال متاسفانه پیشکسوتان خود را از یاد برده است و امروز از اینکه استقلال و پرسپولیس حذف شدند، باید گفت AFC بیشترین خدمت را به ما کرده است. آخر ما چگونه با یک فوتبال آماتور به جنگ حرفه ای ها برویم. دیدید که در مصاف باشگاه های آسیا چقدر شکست خورده ایم. مدیریت ورزشی از یک طرف و دخالت سیاسیون از طرف دیگر فوتبال ما را به نابودی کشاند. دست آقای مصطفوی را می بوسم. این مرد بزرگ حرف دل جامعه ورزش و پیشکسوتان را به نماینده مجلس گفته بود. یک روز پیش آقای ظریف وزیر امور خارجه قبلی رفتم و شروع کردم راجع به سیاست صحبت کردن. آقای ظریف از من پرسید مگر شما از سیاست می دانید، گفتم همان طوری که شما از ورزش نمی دانید؛ پس چرا اجازه می دهید سیاستمدارها وارد عرصه ورزش شوند.

رشیدی درباره آینده تیم ملی اینکه می تواند به جام جهانی برود، می گوید: زمانی آسیا و اقیانوسیه یک سهمیه برای المپیک و جام جهانی داشتند. آن زمان هیچ تیمی یارای برابری با ایران نداشت. امروز ما از چه چیز می ترسیم. امروز با 22 بازیکن لژیونر چرا نباید به جام جهانی برویم؟ متاسفانه ضعف مسئولان ورزش ما باعث شد  که جاده صاف کن کشورهای دیگر در فوتبال و سایر ورزش ها باشیم. درباره اسکوچیچ هم اعتقاد دارم کارنامه مربیگری ایشان در صنعت نفت نشان داد که عملکرد خوبی نداشت. با این مهره هایی که ما در اختیار داریم یک چوب را هم بالای سر تیم ملی بگذارند، به جام جهانی می رویم.

گفت و گو: ج - دوستدار