جمعه دهم فروردین ماه
دفاع از عملکرد فدراسیون فوتبال؛

عابدینی: مصطفوی کار درستی کرد

امیر عابدینی و داریوش مصطفوی هر دو فوتبالیست و از جنس این ورزش هستند. پریروز که مطلبی از قول ایشان علیه مصطفوی نقل شده، با خود گفتیم چگونه چاقو دسته اش را می برد، اما عابدینی در مصاحبه ای مشروح که امروز در ورزش سه درج شد، واقعیت را بیان کرده است.

*نظر اصلی در مورد فدراسیون با مجمع است

سوال اول از امیر عابدینی در رابطه با عملکرد فدراسیون عزیزی خادم طی ماه‌های اخیر بود و او این مصاحبه مفصل را اینطور با موفق ارزیابی کردن عملکرد کلی فدراسیون آغاز کرد:« قاعدتا مجمع باید پاسخگو باشد و بعد از یکسال نمره بدهد به رئیس فدراسیون. در ارزیابی باید به رئیس فدراسیون و ارکان زیر مجموعه‌اش نظیر هیات رئیسه، سازمان لیگ و نهادهای دیگر و کمیته‌ها، نمره داده شود که نمره خوب است یا ضعیف.»

 

*عملکرد این فدراسیون تاکنون موفق بوده است

او سپس نظر خود را اینطور در مورد فدراسیون فوتبال و عملکردش بیان کرد:« اما من به عنوان یک کارشناس خدمت شما عرض می‌کنم که این فدراسیون، فدراسیونی بوده که تا این لحظه موفق گام برداشته است. شاید به دو دلیل؛ اول استفاده از نیروهای کارآمد و پیشکسوت در زمینه های مختلف؛ کسانی که گرد پیری بر چهره آنها نشسته است. در ادوار مختلف فوتبال حضور داشته‌اند و به نوعی می‌توان گفت که در فوتبال پیر شده اند. این  می‌تواند بیانگر این باشد که آدم‌های کاربلد را هم می‌شود از تجربه‌شان استفاده کرد

 

*قبلا می‌گفتیم سقوط کردیم، الان می‌گوئیم صعود که کردیم ..

عابدینی در توضیح دلیل دوم اضافه کرد:«دوم استفاده از نیروهای کاربلد، جوان، مستعد و پرتلاش است. ضمن اینکه در چارچوب برنامه به نظرم پیش رفته است. حمایت از تیم‌های ملی در دستور کار رئیس فدراسیون بوده و در این کار موفق بوده است. نتایجی که تیم ملی در زمان ایشان گرفته خوب است؛ جالب اینکه روند پیش از ایشان روند خوبی نبوده ولی وقتی ایشان آمده روند تغییر کرده و نگرانی‌ها از بین رفته و بعد بهینه شده. الان در سوال شما پرسیدید ما الان که صعود کردیم، در صورتی که قبلا می‌گفتیم سقوط که کردیم! این بیانگر این موضوع است که فدراسیون در زمینه های مختلف تیم ملی خوب کار کرده است. خوب برنامه ریزی، هدایت و خوب مدیریت کرده و ساختارها را شکل داده است؛ ساختارهایی که نیاز بوده فدراسیون فوتبال به آنها بپردازد.»

 

*من به این فدراسیون نمره بسیار خوب قبولی می‌دهم

عابدینی در ادامه از عملکرد کلی سازمان لیگ هم دفاع کرد و در این رابطه توضیح داد: «من در مجموع به سازمان لیگ هم نمره مثبت می‌دهم. سازمان لیگ تبلور عینی کار اجرایی فوتبال کشور است. لیگ برتر، لیگ یک و لیگ های زیرمجموعه، هیات ها و عملکردشان و ... این‌ها در قالب نمره ای که به فدراسیون فوتبال داده می‌شود، معنا و مفهوم پیدا می‌کند. به نظرم در این زمینه هم سازمان لیگ هم سازمان موفقی بوده و باید به آنها نمره مثبت داد. همه هم در جریان کارشکنی‌ها و برخوردهایی که در این گوشه و آن گوشه می‌شود، هستیم، اما فدراسیون ایستادگی کرده، مقاومت، کار و تلاش کرده و خدا را شکر موفق بوده است. من به این فدراسیون فوتبال نمره بسیار خوب قبولی می‌دهم

 

 *فدراسیون باید از اسکوچیچ محافظت کند

سوال دومی که در این مصاحبه از امیر عابدینی مدیرعامل سابق پرسپولیس پرسیدیم، در رابطه با عملکرد تیم ملی بود و او در واکنش به این سوال مشخص که برخی خواهان پایان همکاری با اسکوچیچ پس از قطعی شدن صعود به جام جهانی هستند، اینطور قاطعانه پاسخ داد و گفت: «خب بخشی از سوال دوم را من در پاسخ به سوال اول عرض کردم، اما بیشتر می‌پردازم به این موضوع که آقای اسکوچیچ برود یا بماند. اینکه کسانی که خارج از فدراسیون فوتبال نشسته‌اند و مطالبی را دیکته کرده‌اند، باید گوش کرد یا نکرد، موضوع قابل بحثی است؛ یک زمانی  فدراسیون نتیجه نگرفته و همه می‌توانند بیایند و بگویند که این مربی نتوانسته خوب هدایت کند و باید تصمیم فوری گرفت. یک زمانی هم  مربی مشکلاتی دارد؛ به عنوان مثال به فرهنگ ما احترام نگذاشته، به معیارهای اخلاقی ما احترام نگذاشته، مرتب نق زده، بهانه گیر بوده، باندبازی کرده، اما این مربی (دراگان اسکوچیچ) آرامی است که آمده کار و تلاش کرده و خوب تصمیم گرفته است، چه در بعد فنی و چه در بعد اجتماعی. ضمن اینکه با فرهنگ و اخلاق ما قرابت نشان داده است. من استنباطم این است که فدراسیون فوتبال باید از این مربی حفاظت کند. او جوان است و فرصت در ایران برایش فراهم شده و نباید فرصت سوزی شود.»

 

 *اگر الان اسکوچیچ را برداریم، او برنده می‌شود 

عابدینی در ادامه با اشاره به فرصتی که فوتبال ایران برای اسکوچیچ فراهم کرده، افزود:« ما فرصتی را ایجاد کردیم؛ حالا نوبت ما است که از این فرصت استفاده و بهره برداری کنیم. او بهره اش را گرفته است. اگر اسکوچیچ را الان برداریم، چه اتفاقی در دنیای فوتبال می افتد؟ او مطمئنا برنده است. می گویند یک مربی که قابلیت‎‌هایی داشته و در عرصه ملی فوتبال ایران نشان داده، کشورهای دیگر از آن استفاده خواهند کرد. ما در این شرایط سرمایه ای که به باروری رسیده است، از دست می دهیم. خب چرا؟! به نظرم تیم ملی خوب کار کرده است. عملکرد و مربی اش خوب بوده؛ کادرش خوب بوده؛ بازیکنان بسیار خوبی داریم و باید از آن حفاظت کنیم. این تیم ملی می تواند آن چیزی که شما گفتید و کسانی که برای فوتبال دغدغه دارند، حل کند و به مرحله بعدی برود.»

 

*فوتبال فقط متعلق به فوتبالی‌ها نیست

مدیرعامل سابق باشگاه داماش گیلان در ادامه حرف‎‌هایش توصیه‌های برای موفقیت تیم ملی در ادامه راه داشت و در این بخش از صحبت‌هایش تاکید کرد:«با اهتمام ملی هدف صعود قابل دسترس است. یعنی تیم ملی فوتبال ایران متعلق به این مملکت و ایران است و هیچ کسی نمی‌تواند مدعی باشد که فقط متعلق به ماست. متعلق به فوتبالی ها نیست؛ متعلق به مملکت است؛ متعلق به والیبالیست‌ها، کشتی گیرها و دو و میدانی کارها هم هست. متعلق به نمایندگان مجلس و دستگاه اجرایی هم  است.»

 

*اگر موفق باشیم یعنی سازمان‌ها شاداب هستند

عابدینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت عملکرد درست سازمان‌ها و افراد مختلف کشور در موفقیت فوتبال پرداخت و گفت:« اگر موفقیتی باشد، بیانگر این است که سازمان های زیرمجموعه نظام اجرایی کشور دارای شادابی و طراوات هستند و درست مدیریت کرده اند و عینیت آن در تیم ملی فوتبال ایران نشان داده شده است؛ پس باید همه حمایت کنند و یک اهتمام ملی را می طلبد.  نباید مصادره کنیم. نمایندگان مجلس به نفع خودشان مصادره نکنند. وزارت ورزش به نفع خودش مصادره نکند. بیاییم باور کنیم که فوتبال متعلق به همه مردم و جامعه است و همه حمایت کنیم. همه کار کنیم تا دست فدراسیون برای اجرایی کردن برنامه هایش باز باشد.»

 

 *دولت باید از فدراسیون حمایت کند

او با اشاره به مشکلات مالی و تاکید بر اینکه باید به فدراسیون پول تزریق شود، اضافه کرد:« در مسائل مادی و بودجه باید کمک کنیم؛ ولو به صورت قرض. این فدراسیون در حال پولسازی است و شما مطمئن باشید در فیفا الان برای ما حساب ویژه ای باز کرده اند و پرداخت خواهد شد. مثل داخل کشور نیست که خیلی از نهادها پول فوتبال را نمی‌دهند. دچار تحریم هستیم؛ دیر یا زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. این مشکل قابل حل است. دولت باید بیاید حمایت کند و نگذارد فدراسیون فوتبال با مشکل مواجه شود. پس اهتمام، حمایت، حمایت در بودجه و برنامه ریزی ای که فدراسیون داشته، باید پشیمان نشود و قدم به قدم پی بگیرد و اجرا کند. برنامه های تدارکاتی و فرصت هایی که برای تیم ملی تعریف شده نباید بسوزند. ثبات ایجاد کردن و حمایت از کادر و سرمربی، عدم تغییر در بازیکنان به صورت زیاد از نکات دیگر است، چون تیم خوبی داریم. البته نباید وارد بحث فنی می شدم ولی این خصلت من است (باخنده). جامعه فوتبال به بزرگی خودشان من را ببخشند.»

 

 

*صدا و سیما هیچ وقت ریالی به باشگاه‌ها و فدراسیون نداده

سوال بعدی‌ ما از امیر عابدینی که تجربه حضور در فدراسیون و چند باشگاه فوتبال را دارد این بود که آیا طی این سال‌ها سازمان صدا و سیما پولی به باشگاه‌ها یا فدراسیون‌ها در ازای پخش تلویزیونی تزریق کرده است یا خیر که با اطمینان و البته با چاشنی طنز به این سوال به این شکل پاسخ منفی داد:« نه، اصلا فکر نکنید که این اتفاق افتاده یا می‌افتد. هر موقع در صدا و سیما منبع درآمدی برای فوتبال تعریف شده، در آن شریک شد و گفت "انا شریک"(باخنده)؛ گفت من هم هستم. یادم نمی‌آید فدراسیون فوتبال یا باشگاه ها قرانی از پخش تلویزیونی پول درآورده باشند؛ بلکه صدا و سیما بوده که خوب پول در می آورده و هیچ وقت هم سهم فوتبال را نداده است.

 

 *سیاسیون اجازه خصوصی شدن را نداده‌اند

در دوره‌ای شما سهام باشگاه پرسپولیس را به عنوان مالکان خصوصی در اختیار داشتید. چه شد که با حکم مرحوم آیت االله شاهروی پرسپولیس دوباره به دولت واگذار شد؟ عابدینی به این سوال با پر رنگ کردن نقش مهرعلیزاده رئیس سابق سازمان تربیت بدنی اینطور پاسخ داد: «بگذارید سوالتان را اصلاح کنم. اصلا مرحوم  آیت الله شاهرودی اقدامی نکرد. این اقدام را آقای مهرعلیزاده کرد. این حرف را همیشه زده ام و همیشه افرادی برای اینکه بتوانند فوتبال را در قبضه خودشان نگه دارند، اجازه خصوصی شدن این دو باشگاه را هم ندادند و خواستند از بار مادی و معنوی این دو باشگاه و خیل هوادارانش بهره برداری کنند. دلیلش هم آقایانی که کاندیدای ریاست جمهوری شدند و فکر می کردند اگر آدم های خودشان را در این دو باشگاه بگذارند، این باعث می‌شود که معروفیت و محبوبیت‌ نصیب آقایان بشود، دوره دکتر غفوری فرد احیا بشود و اگر کاندید بشوند، جمعیت به آنها رای خواهد داد. در دوره آقای مهرعلیزاده ایشان آمد و پایش را در یک کفش کرد و این باشگاه‌ها که روندی را پیش گرفته بودند دچار تغییر کرد.»

 

 

*آقای مهرعلیزاده پرسپولیس را از هم پاشاند

او با اشاره به جزئیاتی از این دعوای حقوقی که بار دیگر پرسپولیس طی آن به دولت واگذار شد، توضیح داد:«حالا یک دعوایی بود بین آقای زم و آقای محلوجی و اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، حق با آقای مهندس محلوجی بود و باید حقوق باشگاه از طریق دستگاه قضایی استیفا می شد. به یکباره ایشان به عنوان شخص ثالث سازمان تربیت بدنی را وارد کرد؛ آقای مهرعلیزاده آمد و خلاصه اینکه باشگاه را پاشاند. از موقعی که پرسپولیس دولتی شد تا امروز از نظر ستادی این باشگاه (پرسپولیس) روی خوش به خودش ندید. پس این باور را پیدا کنیم که آقایان نگذاشتند، والا روند خوب بود و داشت خوب ادامه پیدا می کرد. دعواها و مشکلاتی بود ولی قابل حل بود.»

 

 *در فیفا عضو هستیم و باید پاسخگو باشیم

از امیر عابدینی که در سال 1373 رئیس فدراسیون فوتبال هم بوده در رابطه با اساسنامه فوتبال و تاکید فیفا بر غیردولتی شدن فدراسیون فوتبال پرسیدیم و اینکه اکنون پس از اصلاح اساسنامه در فدراسیون و دولت، مجلس باید آن را تایید کند و به نوعی توپ در زمین مجلس است. او در پاسخ به این سوال ضمن تاکید بر همسویی با خواسته‌های نهاد بین المللی فوتبال بیان کرد: «من با صراحت عرض می‎‌کنم که توپ در زمین ماست. این نهاد و این ارگان و آن سازمان نیست. در مقابل ما فیفا است و ما باید در مقابل فیفا پاسخگو باشیم. همانطور که در اجلاس‌های مختلف بین المللی باید برویم و پاسخ بدهیم. ما تا زمانی که در سازمان ملل عضو هستیم، باید پاسخگوی سازمان ملل باشیم. باید پاسخگوی نهادهای بین المللی باشیم. به خاطر چه؟ ما برای اینکه عضویت‌مان در برخی از این سازمان‌ها و نهادها نسوزد، هر ساله مبالغ سنگینی پرداخت می کنیم. چرا؟ چون در جاهایی که نیاز است تا حقوق‎‌مان را بگیریم، یک محفل بین المللی هست که می توانیم برویم دادنامه بدهیم و بخواهیم که به داد ما رسیدگی بشود. حالا اگر قبول نداریم که موضوع چیز دیگری است.»

 

 

*مجلس باید باور کند دولت در فوتبال دخالت می‌کند!

عابدینی سپس به موضوع فوتبال بازگشت و ادامه داد:« فوتبال یک سیستم بین المللی دارد که فیفا است و هر قاره هم کنفدراسیون‌هایی دارد که زیرمجموعه فیفا هستند. ما نمی‌توانیم خارج از چارچوب آنها و حقوقی که تعریف کرده اند، حرکت بکنیم، کار و مدیریت کنیم و فوتبال‌مان را مدیریت کنیم. آنها هم چیز سنگینی از ما نخواسته‌اند؛ اینکه می‌گویند نهاد غیردولتی معنایش این نیست که ما می‌توانیم پرچمی را در کشور به اهتزار دربیاوریم که زیرمجموعه جمهوری اسلامی نباشد. اصلا چنین چیزی وجود ندارد. ما در مقابل فیفا میگوئیم، نهاد غیردولتی هستیم ولی اینجا مسئولیت داریم. در مقابل حقوق مردم، در مقابل قوانین، در مقابل مقررات و سازمان‌ها پاسخگو هستیم. این معنایش این نیست بازیکنی که سرباز می‌شود به سربازی نرود. این معنایش این نیست که اگر باید مالیات بدهیم، ندهیم. ما همه چارچوب‌ها و قوانین بر فوتبال‌مان حاکم است و این لفظ را استفاده می کنیم که دولت مستقیما در فوتبال ما دخالت نمی کند. اما به صورت غیرمستقیم دولت در فوتبال دخالت می‌کند یا خیر؟ بله دخالت می‌کند. آیا اگر دولت حرفی بزند، اعضای مجمع گوش نمی کنند و مقابل دولت می ایستند؟! خب اینطور نبوده است. این را مجلس محترم باید باور کند. خب اینطور نبوده است. هیچ نهادی داخل کشور نیست که عضو سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی باشد و خودشان را زیرمجموعه دولت ندانند. بزرگترینش انرژی هسته‌ای. سازمان انرژی هسته ای کشور ما زیرمجموعه هست یا نه؟! اما داخل کشور چه می کند؟ معیارهای ما را قبول نمی کند؟ یا نهادهای دیگر؛ هواپیمایی، هواشناسی و ده ها سازمان دیگر. من فکر می‌کنم دوستان باید این باور را پیدا کنند که ما باید با دنیایی که خودمان قبول کردیم، تعامل داشته باشیم و این معنا و مفهومش این نیست که ما زیرمجموعه دولت جمهوری اسلامی نیستیم.»

 

*در مورد حضور بانوان باید نشست و با علما بحث کرد

سوال بعدی از امیر عابدینی که مسئولیت‌های سیاسی زیادی هم طی سال‌های اخیر داشته در رابطه با دیگر موضوع مورد تایید فیفا برای تعلیق نشدن فوتبال ایران بود و از او در رابطه با الزامی که فدراسیون جهانی فوتبال برای ورود بانوان به استادیوم‌ها در ایران گذاشته، پرسیدیم که مدیرعامل و مالک سابق باشگاه پرسپولیس با ابراز تعجب از اتفاقاتی که در کشور پیرامون این موضوع رخ می‌دهد، اینطور به آن واکنش نشان داد:« در مورد بحث بانوان واقعا من یکی دیگر اصلا درکش را ندارم. اصلا بضاعتش را ندارم که بفهمم چه مشکلی است. بانوان همه جا حضور دارند. در آموزش و پرورش الی ماشاالله. دخترانمان می روند و می‌آیند. مگر گفته ایم دخترانمان تحصیل نکنند یا دانشگاه نروند یا اتوبوس سوار نشوند، یا مترو سوار نشوند؛ روضه نروند؛ سینما نروند؛ موزیک و موسیقی گوش نکنند! کجا آمده ایم اینقدر سفت و سخت گرفته‌ایم که بانوان حضور نداشته باشند، جز در ورزش. جالب است که بانوان در کنسرت ها شرکت می کنند ولی در ورزش می گوئیم نروند. چرا؟ می گویند در ورزش الفاظ درستی استفاده نمی شود. خب عزیزان من هر جا بانوان هستند، فرهنگ آنجا اصلاح می شود. اگر شما به استادیوم رفتید و دیدید بانوان نشسته‌اند و این الفاظ استفاده می‌شود، لطف کنید و ببندید. اصلا در استادیوم ها را به طور کل ببندید. اصلا فوتبال را به طور کل تعطیل کنید. خب شما با این کار قصاص قبل از جنایت می کنید. اینکار را نکنید. این فرصت را نگیرید. مگر می شود بانوان فوتبال و فوتسال بازی کنند و مقام رهبری تایید بکند و  تکریمشان کند، اما هوادار و تماشاچی نداشته باشند؟! تماشاچی کلی فوتبال وجود نداشته باشد؟! این‌ها پس از کجا فوتبال یاد گرفته اند؟! من فکر می‌کنم باید با علما نشست، حرف زد، بحث کرد، از آنها خواهش کرد به استادیوم ها بیایند و ببینند. اصلا بنشینیم طراحی کنیم و یک بخشی از استادیوم‌ها را بگذاریم برای بانوان. باید این مسئله را حل کرد. اگر به فوتبال به عنوان یک هنجار زیبای اجتماعی فکر می‌کنیم، نگذاریم تبدیل به ناهنجاری بشود.»

 

*موضع مصطفوی فقط دفاع از جامعه فوتبال نبود

درگیری لفظی داریوش مصطفوی با نماینده مجلس در تلویزیون و حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا سوال آخری بود که در مصاحبه با امیر عابدینی مطرح کردیم و او با حمایت کامل از موضع مصطفوی اینطور به این دو موضوع واکنش نشان داد:« اولا در مورد موضع آقای مصطفوی بگویم که در رابطه با پاسخ‌هایی که داد، بسیار کار درستی کرد. ببینید ایشان خیلی منطقی جواب داد و از فوتبال مراقبت کرد. برای اینکه همین برنامه ضبط شده و برای تصمیم گیران ترجمه می‌شود. می‌گویند بفرمایید این دیدگاه نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران است! خب دخالت می‌کند! می گوید من دستور دادم! من ابلاغ کردم! من گفتم! آنها همین‌ها را می‌گویند که نباید باشد و می گویند مجمع باید بگوید. بعد یک نماینده مجلس می‌آید و در تلویزیون می‌گوید من گفتم و ...! خب مصطفوی باید این موضع را می گرفت که به فیفا تفهیم کند که اگر این نماینده در جمهوری اسلامی حرف می‌زند، من هم می‌توانم حرف بزنم و بگویم نه شما نباید این کار را بکنید. داریوش مصطفوی خیلی هوشمندانه جواب داد. این موضع‌گیری به نظرم فقط دفاع از جامعه فوتبال بود.»

*یکبار برای همیشه باید موضوع استقلال و پرسپولیس حل شود، وگرنه ....

درنهایت امیر عابدینی اینطور حرف‌هایش را در این مصاحبه مفصل با اشاره به حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا خاتمه داد:« بله متاسفانه مدیران فعلی وارثند. چه در استقلال، چه در پرسپولیس، چه وزیر ورزش. این ها وارثند. فدراسیون هم که اصلا نمی تواند در باشگاه‌ها در بخش مدیریت اعمال نفوذ کند. به خصوص اگر مدیرانش وزارت ورزش باشند که دیگر امکان ندارد. نه رئیس فدراسیون های قبلی می توانستند دخالت بکنند و نه رئیس فدراسیون های فعلی. می‌توانند کمک و راهگشایی بکنند. که البته همه آنها این کار را کرده اند، ولی وزارت ورزش در ادوار مختلف این کار را نکرده و در مقابل تلاش کرده‌اند از بار معنوی و مادی این دو باشگاه استفاده کنند و متاسفانه باشگاه های دیگر هم در همین سیاق گرفتار شده اند. من فکر می کنم یکبار برای همیشه دولت محترم باید بیاید زحمت بکشد و عطای این دو باشگاه را به لقایشان ببخشد و بگذارد شکل و شمایل این دو باشگاه خصوصی بشود و مشکل این دو باشگاه برای همیشه حل بشود؛ در غیر اینصورت مسئله لاینحل خواهد بود و تا جایی پیش می رود که این دو باشگاه در هیچ مسابقه دیگری نمی توانند شرکت کنند.»