جمعه دهم فروردین ماه
نیم نگاه

کشتی با چاشنی فلفل

گرگان یکی از مناطق کشتی خیز ایران است. قهرمانان زیادی از این خطه بر کرسی های جهانی تکیه زدند و اویس ملاح رئیس کنونی هیات کشتی استان گلستان یکی از این قهرمانان است. اینکه میزبانی به چنین شهر و استانی واگذار می شود، به حتم نگاه تشویقی و گسترشی را در پی دارد.

آنچه که در پیرامون مسابقات اخیر رخ داده، هرچند که نمونه هایی هم از گذشته داشته ایم، زنگ هشداری است تا فدراسیون کشتی خاطیان را با برخورد قانونی و مستدل از صحنه ورزشی که به پهلوانی شهرت دارد، دور سازد وگرنه ممکن است اتفاقات جبران ناپذیری در مسابقات آتی رخ دهد. به هر روی  پس از برگزاری دیدارهای فینال اوزان ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشور به عنوان مرحله نخست انتخابی تیم ملی در گرگان، طرفداران کشتی گیر بازنده با ورود به محوطه تشک کشتی، نظم سالن را به هم ریختند.

در مبارزه فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم این رقابتها، یدالله محبی در حالیکه ۷ بر یک از مهدی هاشمی پیش بود، موفق شد حریف خود را ضربه فنی کند و به عنوان قهرمانی برسد.

پس از این مبارزه در حالیکه مهدی هاشمی کشتی گیری که در سال های برخی حواشی هم داشته است، در مسیر ورود به سالن گرم به دلایل نامشخص با لگد به یکی از  ماموران کادری نیروی انتظامی ضربه زد، پس از این اقدام تعدادی از ماموران نیروی انتظامی به این حرکت کشتی گیر واکنش نشان می دهند و چند تن از طرفداران هاشمی نیز وارد محل مسابقه می شوند که این درگیری ها منجر به شکسته شدن انگشت و بینی این کشتی گیر، پارگی دست و آسیب و جراحت صورت وی شد.

ماموران نیروی انتظامی برای متوقف کردن درگیری مجبور به استفاده از اسپری فلفل می شوند که افراد حاضر در سالن رقابت ها و مخصوصا افراد نزدیک به محل درگیری، شدیدا از ناحیه چشم و گلو احساس ناراحتی کردند.

 

 

 

در این میان تعدادی از نفرات حاضر در سالن نیز درگیری هایی را با برادران محبی بوجود می آورند که با دخالت نیروی انتظامی، جدا می شوند.

در نهایت ماموران، عاملان درگیری را بازداشت و به بیرون سالن رقابت ها انتقال دادند.

همچنین در فینال وزن ۹۲ کیلوگرم، احمد بذری در یک مبارزه حساس و نزدیک با نتیجه ۹ بر ۷ مغلوب امیرحسین فیروزپور شد. در شرایطی که بذری با اجرای فن در ثانیه های پایانی جلو افتاد، مربیان فیروزپور چلنج کردند و داوران پس از بازبینی فیلم به فیروزپور نیز امتیاز دادند تا وی پیروز این مبارزه حساس شود.

پس از شکست بذری، اصغر بذری پسرعمو و مربی این کشتی گیر با عصبانیت فریاد خطاب به کمیته فنی گفت: از ابتدا هدفتان این بود که فیروزپور پیروز شود.

پس از این اتفاق تعدادی از اقوام و طرفداران بذری با پرش از روی سکو به محوطه تشک آمدند و قصد هجوم به سمت داوران را داشتند که ماموران نیروی انتظامی مانع آن ها شدند و معترضان را به بیرون سالن بردند.

مسابقات ورزشی به طور عام به دلیل اعمال قوانین بین المللی به مبارزات سالم و جوانمردانه تاکید می ورزد و این اصلی است که نه تنها در کشور ما بلکه در همه ممالک دنیا رعایت می شود. بنابراین تنبیه و تهذیب عاملانی که کشتی را به صحنه زد و خورد تبدیل کرده اند باید به طور فورس ماژوری در دستور کار فدراسیون کشتی قرار گیرد.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی