جمعه دهم فروردین ماه

کولاکوویچ: والیبال ایران سرشار از استعدادهای جوان است

انتصاب جدید کولاکوویچ  به سرمربیگری تیم ملی والیبال مردان صربستان جالب است .زیرا این انتصاب توسط  زوران گائیچ    Zoran GAJIC  یا با تایید وی صورت گرفته.یعنی یک والیبالی ٬والیبالی دیگر را تایید می کند.  خود گائیچ هم مدتی سرمربی تیم ملی والیبال ایران بود. این انتصاب بهانه ای شد برای پرسیدن چند سوال از کولاکوویچ که می خوانید.

* در گذشته شما این پست را داشتید، منطق شما در پذیرش مجدد آن چیست؟

 تیم صربستان،هیجان ٬ انگیزه و مسئولیت بزرگ من است. بسیار خوشحالم که این فرصت را دارم تا با بچه های بزرگ و بازیکنان برتر برای اهداف بلندی که پیش رو داریم بجنگم.

* در مورد والیبال صربستان و روند حرکتی آن در سال های اخیر توضیحاتی به ما بدهید.

تیم صربستان  در رده های خود بازیکنان درجه یک زیادی دارد اما در حال حاضر بازیکنان جوانی که آماده حضور در تیم ملی باشند کم هستند و این در حال حاضر مشکل بزرگی است. با این حال من خوشبین هستم و امیدوارم بازیکنان جوان بیشتری ظاهر شوند که سطح تیم ملی را بالا ببرند تا برای اهداف عالی رقابت کنند.

صربستان در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ شرکت نکرد و به همین دلیل امتیاز کافی برای رنکینگ جهانی کسب نکرد، زیرا صعود تیم‌های اروپایی چندان آسان نیست، اما صربستان در مسابقات دیگر مدال‌آوری کرده است، کیفیت خود را نشان داده است. در بازیکنان جوان مانند گذشته پتانسیل وجود ندارد و این بزرگترین مشکل والیبال صربستان در حال حاضر است.

 * تجربه شما از مربیگری در ایران چگونه بوده است؟ آیا دوست دارید یک بار دیگر به اینجا برگردید؟

 خاطرات مربیگری من فوق العاده است. شرایط کاری عالی داشتم، کارکنانم بسیار حرفه ای و سخت کوش بودند. من روابط فوق العاده ای با احترام متقابل با بازیکنان و بخش ایرانی کادرفنی برقرار کرده ام. از کار با آنها بسیار لذت بردم. من بازیکنان جوان زیادی را در تیم ملی قرار دادم و بازیکنان بزرگتر به آنها کمک کردند تا هرچه بهتر وفق دهند و سریعتر پیشرفت کنند. من مدیر تیم فوق العاده ای امیر خوش خبر داشتم. بنابراین، بسیار خوشحالم که فرصت همکاری با این افراد را داشتم. نمی خواهم درباره بد صحبت کنم، اما مایه تاسف است که مدیریت فدراسیون ایران  نسبت به تیم ملی دید خوبی نداشتند. در ورزش در ورزش همانطور که آنها انجام دادند ٬انجام نمی شود. موفقیت یک فرآیند است و موفقیت یک شبه با حرکات رادیکال به دست نمی آید بلکه با صبر و حوصله ٬با اعتماد به نفس و بینش انجام می شود. من همیشه دوست دارم برای کار به کشور شگفت انگیز شما برگردم، البته در شرایط دیگری.

 *نسل جوان ایران را در والیبال چگونه می بینید؟

ایران با بازیکنان جوان و با استعداد بسیار غنی است. اگر عاقلانه برنامه ریزی شود و با صبر و حوصله کار شود، آینده بسیار روشنی در والیبال خواهد داشت، زیرا پتانسیل، شاید بزرگترین در جهان را دارد.

 *در مورد خاطرات خود در ایران صحبت کنید، حتی از خاطرات بد؟

من فقط خاطرات فوق العاده ای از ایران دارم. در آنجا با افراد فوق العاده، بسیار مهربان، با فرهنگ و فداکار آشنا شدم. این واقعیت که در نهایت، همه چیز آنطور که باید در کار من تمام نشد، نمی تواند از عشق من به کشور و مردم زیبا بکاهد. الان در ایران دوستان زیادی دارم که برای من مثل برادر هستند با اینکه ما از نظر دین، زبان، عادات با هم فرق داریم.

گفت و گو: رحیم رحیم زاده