پنجشنبه سی ام فروردین ماه
گفت و گو با افشین مباشر رکورددار گینس؛

مردی که خواب را از داعشی ها ربود

دو، سه سال پیش که تصویر و فیلم های ویدیویی این جوان را در فضای مجازی مشاهده می کردیم، به این فکر می کردیم که این جوان رستم صولت ایرانی کیست که خواب را از چشم داعشی ها ربوده است. تا اینکه دیروز سیدافشین مباشر را در دفتر البرز ورزشی ملاقات کردیم و متوجه شدیم که این جوان با 150 کیلو وزن و 186 سانتی متر قد رکورددار گینس و یک فعال اجتماعی است.

رئیس فدراسیون جهانی یک سبک، دکترای گرندمستر، عضو موسسه بین المللی سفیران صلح، گروه جهادی عماریون سپاه و رئیس مرکز نیکوکاری الهیه استان است. دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه عراق، دکترای آسیب شناسی، دکترای مدیریت بحران و هنجارهای اجتماعی دانشگاه های مختلف را دارد. مربی درجه یک دفاع شخصی است و بیش از 30 عنوان برون مرزی را در کارنامه خود دارد. رئیس بادیگاردهای فدراسیون جهانی و رکورددار شکستن اجسام سخت در کتاب گینس است. براساس گفته های سیدافشین مباشر وی در سال 1400 در یک حرکت سخت و دشوار طی یک ساعت 29700 کیلوگرم اجسام سنگین را جابه جا کرده است و آبان ماه سال جاری نیز رکوردی معادل 36700 کیلوگرم وزنه را در کتاب رکوردها به دست آورده است.

او اما در یک اقدام محیرالعقول دیگر را هم در برنامه دارد و می گوید: روزی 26 بهمن ماه مصادف با ولادت آقا امیرالمومنین برای دومین بار هواپیمای مسافربری بوئینگ 722 را برای ثبت در کتاب گینس می کشد. هدف وی از انجام این حرکات سنگین را شاد کردن دل مردم و به اهتزاز درآوردن پرچم کشور عزیزمان در میادین بین المللی است.

مشوق این مرد آهنین پدرش بود که همزمان با تحصیل او را به باشگاه بوکس برده است و از آن تاریخ ورزش و درس را کنار همدیگر ادامه داده است و جالب است بدانید که 90 درصد از جوایزی را که گرفته است، خرج مستمندان کرده است و از این بابت بسیار خوشحال است؛ چرا که شهرت را گذرا و محبوبیت را در قلب مردم جست و جو می کند. در ایران این گونه ورزش ها شغل و حرفه به حساب نمی آید بنابراین امثال افشین مباشر برای رسیدگی به فیزیک بدنی و همچنین مسایل خانواده باید شغل و حرفه ای برای خود داشته باشد.

 

حق و ناحق

می گوید 20 سال است که با هیچ کس در معابر و محافل عمومی درگیری نداشته است و گاهی هم که مورد پرخاش رهگذران قرار می گیرد، چنان با آنان رفتار می کند که رفاقتی جاودانه می یابد. اما این دلیل نمی شود که در قبال بی عدالتی ها ساکت شود و بارها هم البته تاوان این طرز تفکر را داده است. من برای سلامت مردم، حمایت از جوانان و حفظ محیط زیست اهمیت زیادی قایل هستم. از هیچ کس توقع ندارم ولی گاهی اوقات که با افرادی برخورد می کنم که مرا به خاطر این اقدامات به ریا متهم می سازند، واقعا دلم می شکند.

سیدافشین مباشر درباره حضورش در جبهه جنگ علیه داعشی ها نیز می گوید: من مدتی کارهای آموزشی گردان فاطمیون در موسل عراق را برعهده داشتم. یک تیم مدیریتی که با آموزش و نظارت جناب سرهنگ علیار کریمی اداره می شود. به مناطق مختلف سوریه هم رفتم و مدتی در دفاع از حرم مطهر به اتفاق فرمانده عزیزم آقای کریمی شرکت کرده ام. در سوریه چندین بار سردار دلها حاج قاسم سلیمانی را زیارت کردم. در این کشور همه ایشان را می شناختند و وی را نشانه بارز یک انسان کامل قلمداد می کردند. شعار ما بچه های جنوب شهر این است «فرمانده که داخل گود باشد در صف اول مبارزه می ایستد» و حاج قاسم نیز اینگونه بود. بچه های این جبهه هیچ یک به خاطر پول به سوریه و عراق نرفتند. هیچ کس سرمشق من نبود ولی یک الگوی بی نظیر دارم و آن آقا ابوالفضل عباس (ع) است که به قول معروف آنچه خوبان همه یک جا دارند، ایشان برخوردار بود.

گفت و گو: عباس اسماعیلی