شنبه یکم اردیبهشت ماه
دو کلمه حرف حساب؛

بدون تخصص و قابلیت پست ها را اشغال نکنید!

 اشغال پست ها و مناصب تخصصی در سیاست، اقتصاد و ورزش از سوی افراد غیر متخصص، پاشنه آشیل کشور در مباحث مدیریت  است که محمد خاکپور بدرستی به آن اشاره کرد!

در انتصاب افراد در پست های تخصصی، باید شاخص ها و معیارهای علمی ،تجربی و  کار آمدی را در نظر گرفت و مباحث نظارت بر عملکرد و پاسخگویی را نیز مد نظر قرار داد.

متاسفانه این فاکتورهای کلیدی در سپردن وظایف و مسئولیت ها به افراد مورد توجه قرار نمی گیرد و کشور از این بابت لطمه اساسی می بیند.

متاسفانه این لطمات جبران‌ناپذیر در عرصه ورزش نمود عینی تری داشته و دخالت سیاسیون و ورود افراد غیر متخصص در ادوار گذشته آسیب جدی به ورزش وارد کرده است.

شاید بیراه نباشد که ادعا کنیم دوباشگاه پرسپولیس و استقلال از این بابت بیشترین لطمات را به دلیل نگاه غلط مسئولان دیده اند.

انتصاب اعضا جدید هیات‌مدیره پرسپولیس گواه این‌مدعا است.

وزیر ورزش سه ماه آزگار دست روی دست گذاشت و آخر الامر با توصیه و دخالت مدیران سیاسی در دولت نفراتی را برگزید.

اشاره دکتر محمد دادگان‌ به این رویه غلط و تلفن افرادی خارج از حوزه ورزش برای تصدی مدیرعاملی پرسپولیس موید این نکته اساسی است.

محمد خاکپور بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم‌ملی فردی تحصیل کرده و با توانایی بالای علمی و ورزشی است.

وی در باره پیشنهاد قائم‌مقامی باشگاه پرسپولیس به چند نکته مهم اشاره می کند که در ورزش و فوتبال هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است.

خاکپور مسئولیت پذیری و جوابگویی در قبال عملکرد مدیران را یک موضوع حیاتی می داند و‌معتقد است:

(شخصی که مدیریت این باشگاه را می پذیرد،باید متخصص،قابل و‌مسئولیت‌پذیر باشد که اینجانب خود را در این زمینه به اندازه کافی قابل نمی دانم).

صراحت کلام محمد خاکپور را باید ستود که بی پیرایه و صریح می گوید:

امروز معیشت مردم و زندگی روزمره آنها دچار چالش و در معرض خطر است.دلیل آن هم حضور افرادی است که بدون تخصص و قابلیت پست‌های مدیریتی را اشغال کرده و به این امور مهم توجه ندارند.

البته این ایراد متوجه افراد بالا دستی و‌مدیران ارشد کشور است.

در حوزه ورزش باید لبه انتقادات متوجه سجادی باشد.

او در این چند‌ماهه با محافظه کاری و توصیه پذیری راهی غلط را می پیماید که ادامه این راه اساس حرکت ورزش را مختل می کند.

اینکه افرادی خارج از حوزه ورزش و غالبا از سیاسیون، مدیران مدنظر خود را به سجادی تحمیل و  او  صرفا "آمین گو"  باشد،قطعا چاره ساز ورزش  نخواهد بود.

اعتقاد دارم با این رویه و فرمانی که سجادی برگزیده،مدیریت او در ورزش دوام چندانی نخواهد داشت و عنقریب با بن بست جدی مواجه خواهد شد.

جالب اینکه  گلایه دو نماینده مجلسی که به تازگی نشستی با آنها داشتیم،برای صاحب این قلم تعجب آور بود.

این دو از حامیان و موافقان اصلی سجادی بودند،اما بعد از گذشت چند ماه به مخالف جدی وزیر تبدیل شده اند و...

 این اظهارات شاید «تلنگری» برای وزیر ورزش باشد تا اندکی مراقب انتصابات معنادار خود باشد و از محافظه کاری و توصیه پذیری اجتناب کند.

نویسنده: احمد‌ میرزاییان