جمعه دهم فروردین ماه
نیم نگاه

زیبایی ها و شگفتی های فوتبال

فوتبال به عنوان یک پدیده اجتماعی و ورزشی زشتی ها، شگفتی ها و زیبایی های زیادی را در دل خود نهفته دارد و دیشب آن روی این ورزش مهیج دنیا را دیده ایم که زیبایی های پیروزی بر یک حریف دیرینه و صعود به جام جهانی در منظر چشم مردم ایران بهارگونه ترسیم شد.

فوتبال لگد زدن به توپ نیست، ورزشی سراسر مهارت و شتاب و جنگندگی است که به فرهنگی ملی و اجتماعی تبدیل شده است.

در این زمینه هر کشوری فلسفه و دیدگاه خاص خودش را دارد اما بیهوده نیست که نام و تندیس ستارگان فوتبال در کنار نوابغ بین المللی نصب می شود. دو سه روز پیش که فدراسیون فوتبال با کمک مسئولان مملکتی یک جت اختصاصی برای انتقال مهدی طارمی به ایران در نظر گرفته شده بود البرز ورزشی تنها رسانه ای بود که از این اقدام به هنگام حمایت کرد و دیدیم که با تک گل مهدی طارمی فوتبال ما به عرش رسید و دل میلیون ها ایرانی در داخل و خارج از کشور را شاد ساخت و غرور ملی آنان را تجلی بخشید.

به راستی چقدر باید هزینه می کردیم تا این روحیه را در مردمان ما می دمیدیم. آن هایی که اعزام هواپیما را برای آوردن توپچی تیز چنگ فوتبال ما از محاصره برف و سرما هدر دادن بیت المال می پنداشتند به حتم ارزش و نقش ستاره ها را در فوتبال دنیا نادیده گرفته اند و نیز از محوریتی که پیروزی های ورزشی در میادین بین المللی به لحاظ ملی اجتماعی و سیاسی دارد بی خبر مانده بودند. بیاییم چشم ها را بشوریم و ورزش فوتبال را جوری دیگر ببینیم آنگونه که ممالک مختلف دنیا از فقیر و غنی به این ورزش می پردازند.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی