جمعه سی و یکم فروردین ماه
مدیریت آمرانه در فوتبال باشگاهی

عابدینی: خبرگان هم دست به عصا حرکت می کنند

امیر عابدینی رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که سابقه مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس را برعهده داشت در تازه ترین گفت و گو مدیریت را حلقه مفقوده اداره باشگاه ها خواند.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: امیر عابدینی چهره نام آشنای فوتبال ایران درخصوص عدم ثبات مدیریت در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: بحث عدم ثبات در مدیریت فقط در رابطه با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیست، امروز ما در رده های مختلف مدیریتی با این مشکل مواجه هستیم ضمن اینکه در ورزش متاسفانه در عدم ثبات مدیریت ید طولایی داریم. مدیران بدون اینکه ارزیابی شوند و به کارنامه آن ها نمره داده شود یا بدون اینکه اجازه بدهیم افکار عمومی آن ها را نقد و بررسی کنند می آیند و می روند.

وی افزود: ایراد عمومی این است که زمانی مدیران را منصوب می کنیم که باشگاه های‌ ما یا با بحران مواجه اند یا در کوران مسابقات هستند و روزهای حساسی را پشت سر می گذارند. در این شرایط هواداران، افراد دارای هویت در باشگاه ها، نخبگان و خبرگانی که صحبت های آن ها می تواند برای مدیران راهگشا باشد دست به عصا راه می روند و به هیچ عنوان به نقد و بررسی و تجزیه و تحلیل مدیریت نمی پردازند و این طور می شود که این مسائل از یک جایی مثل یک غده سرطانی بیرون می زند و به اسم دیون، عدم پرداخت مالیات، بدهی بازیکنان، عدم جذب بازیکنان خوب و دارای هویت و... خودش را نشان می دهد‌. تصور من این است که این سریال باز هم ادامه دار خواهد بود و به هیچ عنوان به یک نقطه ی خوب و قابل قبول نمی رسد تا زمانی که این دو باشگاه دارای شرایط مستقل باشند، آن روزی که مستقل شدند پاسخگو خواهند بود و آن زمان دیگر مدیر هزینه نمی شوند.

مدیرعامل اسبق پرسپولیس ادامه داد: ما مدیرانی را در راس کار می آوریم که شرایط لازم را ندارند به هیچ عنوان در سبقه ی زندگی و مدیریت و نظام کاری آن ها جایی را پیدا نمی کنید که مدیریت عارفانه داشته باشند، مدیریت آمرانه را ورزش برنمی تابد. آن ها باید عرفان داشته باشند، عرفان به معنای شناخت! و اینکه هواداران که سرمایه های باشگاه هستند قبول کنند آن ها هویت ورزشی دارند! و همچنین بازیکنان، کادرفنی و.. پذیرای آن ها باشند.

وی افزود: یک مدیری که عارفانه مدیریت می کند ساختارهای مدیریت مدرن را می شناسد و می داند بودجه، سازمان لیگ، هدایت، کنترل و نظارت یک سیستم یعنی چه، پس می داند که یک بازیکن با چه تنش و فراز و نشیب هایی روبرو است! اعتقاد من این است وقتی مدیر این شرایط را نشناسد و نداند در چه بستری باید مدیریت و سازماندهی کند و خلق الساعه آمده باشد و یک سمتی را پذیرفته باشد با همین مشکلاتی که الان با آن روبرو هستیم مواجه خواهیم شد!

عابدینی در  گفت و گو با رکنا در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی حذف سرخابی‌ها از رقابت های آسیایی کیست عنوان کرد: بدون تردید وزارت ورزش مقصر اصلی این ماجرا است. اگر در گذشته وزارت ورزش تفکر خصوصی سازی داشته به هیچ عنوان اراده ای برای انجام این کار نبوده است. متاسفانه وزارت ورزش در ادوار مختلف چون این اراده را نداشته که درخصوص این دو باشگاه تصمیمات منطقی و درست بگیرد که یکی از این تصمیمات همین عزل و نصب مدیران است کارمان به اینجا کشیده است.

رییس اسبق فدراسیون فوتبال در رابطه با عملکرد فعلی فدراسیون با ریاست عزیزی خادم بیان کرد: آقای عزیزی خادم خوب تبلیغات می کند، در بعضی بخش ها یک مقداری بزرگنمایی می شود اما اگر بخواهیم به او نمره بدهیم باید نمره مثبت بدهیم. من معتقدم او تصمیمات خوبی گرفته است و اگر یک جاهایی هم مورد نقد و کارشناسی قرار می گیرد و کارهایش تحلیل می شود در جهت اصلاح قدم برمی دارد و در تلاش برای پوشش های غیرمنطقی و لجبازی کردن نیست، این می تواند برای فدراسیون فوتبال مفید باشد. برخی مواقع هم بزرگنمایی هایی می شود که اگر این ها نباشد بهتر است چون می توانیم بر روی یک مدار صحیح و منطقی ارزیابی و حرکت کنیم و امیدوار به تقویت فدراسیون باشیم تا به وسیله آن فوتبال ما رشد کند.