جمعه دهم فروردین ماه
دوری از رزمی کار و وزنه بردار در کشتی؛

اعتصامی: آنالیزور رفاقتی به تیم ملی صدمه می زند

یک سال از صدور حکم برای سه شخصیت سرشناس کشتی به عنوان آنالیزورهای تیم های ملی می گذرد، اما عجیب است که هیچ یک از اشخاص را در پیرامون مسابقات تیم های ملی مشاهده نمی کنیم. یدالله اعتصامی، مجید ترکان و بهروز یاری به پیشنهاد محسن کاوه، مدیر تیم های ملی به این سمت منصوب شده بودند، اما عجیب این است که فدراسیون از آنالیزوری استفاده می کند که در جمع یاد شدگان حضور ندارد.

 

یدالله اعتصامی، کارشناس و تحلیل گر کشتی در این بار به البرز ورزشی می گوید: در هیچ مقطعی از ما سه نفر استفاده نشده است. اعتراضی هم نداریم چرا که شاید سرمربی تیم ملی ما را نمی پذیرد. اما این واقعیت را نمی شود نادیده گرفت که آنالیزور باید دارای شاخصه هایی باشد و از قابلیت های علمی، فنی و تخصصی در این زمینه بهره ببرد و اشراف کامل به مسایل مختلف از جمله نوع بدنسازی و برنامه های تمرینی داشته باشد تا بتواند داده های علمی و آماری را در اختیار سرمربی تیم ملی قرار دهد. بعد از بازی های آسیایی قبل به آقای دبیر گفته بودم که بدنسازی تیم ملی خوب بود اما از بدنسازی اختصاصی بهره ای نبرده است. به اعتقاد من آقای غلام محمدی اگر یک ماه جلوتر تمرینات خود را آغاز می کرد، می توانست در المپیک نتیجه بهتری بگیرد.

یدالله اعتصامی در پاسخ به پرسش ما که کم لطفی فدراسیون در استفاده از شما را چگونه توجیه می کنید، بیان کرد: آقای ترکان سرمربی تیم ملی نوجوانان شده است اما اینکه چرا از من و آقای یاری کمک نمی گیرند، شاید دلایل خاص خودش را داشته باشد. آنالیزور از نگاه من باید کار مربیگری کرده باشد و در نزد مربیان و ورزشکاران دارای اهلیت و شایستگی باشد. اعتقاد بنده بر این است که آقایان کاوه و درستکار خودشان آنالیزورهای قابلی هستند اما تردیدی نیست که در مسایل ملی باید خرد جمعی و تسلط فنی مد نظر قرار بگیرد. آنالیزوری که بر حسب رفاقت وارد گود شود و آگاهی های لازمه را نداشته باشد، اثرات مخربی از خود بر جای می گذارد. در بحث بدنسازی هم این نکته را اشاره کنم که تا زمانی که از تکواندوکاران، وزنه برداران، پرورش اندام و دوومیدانی کاران به عنوان بدنسازان تیم های ملی سود می جویند، نمی توان انتظار عایدی مطلوبی را داشت. ما در کشتی افرادی چون محمدحسن محبی را داریم که سال ها سرمربی تیم ملی بود و تیم ایران را به عنوان قهرمان جهان رساند و می تواند در بحث آنالیزوری به تیم ملی کمک کند. هرچند که می دانم آنالیزوری در شأن ایشان نباشد.

گفت و گو: احمد دباغ