جمعه دهم فروردین ماه
مهره چینی فن‌مارویک و اسکوچیچ در مستطیل سبز؛

امارات حرفی برای گفتن دارد؟

اسکوچیچ فکور است و عیوب تیم خود و حریف را می شناسد. او طراحی و تاکتیک تیمش را با آگاهی از نوع بازی امارات و نگاه مقابله گرایانه فن‌مارویک اتخاذ خواهد کرد.

تیم ما برابر عراق برتری های تاکتیکی داشت. اسکوچیچ در مقاطعی هم که عیوبی را در مرکز زمین مشاهده کرد،به فوریت سرلک و کامیابی نیا را به میدان فرستاد  و با بینایی تسلط تیم ملی را در خط هافبک تداوم بخشید.

به طور کلی نگاه اسکوچیچ و روش های انتخاب شده او به فوتبال ایران نزدیک است. او برخلاف کی روش تمایل زیادی به بازی تهاجمی و پرسینگ دارد.

در مصاف با عراق تیم‌ما با روش ۳- ۳-۴ و با سه مهاجم و دو هافبک‌ پرسه زن  و با شعاع حرکتی بالا به میدان آمد. طارمی مهاجم هدف بود. قلی زاده و ‌جهانبخش دو بال راست ایده آل بودند.

این دو هم ‌کریدورهای عرضی و طولی را در تصرف داشتند و هم با نفوذ در عمق دفاع عراق موجب برتری عددی تیم ما شدند. امیری و قدوس هم دو هافبک رو به جلو با حرکات فریبنده بودند.

تمایل خوب و  موثر قلی زاده و جهانبخش به‌ بازی کردن در عمق دفاع حریفان  و‌ پیوستگی نفرات در فاز تهاجمی با تاکتیک فریبنده موجب شد تا جهانبخش سه بار با شلیک از محوطه جریمه بخت گلزنی داشته باشد.

قلی زاده و قدوس هم  دو بار با دروازه بان چابک عراقی ها تک به تک شدند و خط دفاع حریف را شکافتند.

امارات در مصاف سه شنبه با ما یقینا‌ فوتبالی بسته با پوشش دفاعی دو لایه اتخاذ خواهد کرد.

حتی تساوی با ایران و کسب یک ‌امتیاز هم برای شاگردان فن‌مارویک ارزش طلا دارد.

آنها‌ چند‌ مهره ‌کلیدی از جمله علی مبخوت، خلفان ‌مبارک و محمد برغش را در اختیار ندارند. کایو مهاجم برزیلی الاصل بازیکن کلیدی امارات است.علی سالمین و فابیو لیما هم دو مهره شاخص حریف در خط میانی هستند.

در خط دفاع محمد العطاس رهبر اصلی است و ولید عباس هم زوج او به شمار می آید.

در درون دروازه هم علی خصیف با تجربه حاضر است.او نقطه اتکا فن‌مارویک در فاز تدافعی است.

در یک ‌نگاه کلی باید گفت: امارات فوتبالی ماشینی ارائه ‌می دهد و در ضدحملات با استفاده از اصل سرعت به دروازه حریف یورش می برد. گل دوم امارات‌ با این‌ تاکتیک برابر عراق به دست آمد.

تیم‌ ما در خط دفاع شجاع خلیل زاده را  به دلیل دو اخطاره بودن در اختیار ندارد. سیاوش یزدانی محتمل ترین فرد برای جانشینی شجاع به حساب می آید.

در مرکز میدان غیبت احمد نوراللهی محسوس است. عزت اللهی هنوز به آمادگی و ‌پختگی لازم نرسیده است. او هافبک قابلی است و نیازمند توجه بیشتر.

انتخاب امیر عابدزاده به عنوان سنگربان اصلی هم‌از نکات خوب و تصمیمات اصولی اسکوچیچ  حکایت می کند.

امیر قطعا در تمرینات بهتر و ‌کامل تر از بیرانوند و پیام‌ نیازمند نشان داده و اسکوچیج را‌ مجاب به انتخاب او به عنوان سنگربان شماره یک کرده است.

پیروزی بر امارات مکمل بردهای قبلی است و نباید حریف را دست کم‌ گرفت.

ایجاد انگیزه و نشاط در تمرینات و توجیه نفرات برای صدرنشینی را باید مهم دانست.

صعود تیم‌ ما به عنوان صدر نشین گروه، به احتمال زیاد ما را  در سید دو قرار خواهد داد که قرعه ‌مناسبی است. باید این هدف را دنبال کرد و تا‌پایان صدرنشینی را تداوم بخشید.

نویسنده: احمد میرزاییان