پنجشنبه نهم فروردین ماه
تاریخ جدید در فوتبال آسیا با موفقیت های فوتبال ایران؛

عزیزی خادم: ایران رکورددار بازی‌های رسمی دنیا

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: باید تدارک لازم برای حضور تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را ببینیم و نباید توقعات را بالا ببریم.

شهاب‌الدین عزیزی خادم پس از پیروزی یک بر صفر تیم ملی ایران مقابل امارات گفت: من هم این پیروزی مهم را تبریک می‌گویم. هفته قبل صعود ما قطعی شد و این پیروزی در آستانه رفتن به جام جهانی کار ما را تکمیل کرد. امیدوارم در دو بازی بعد هم پیروزی‌ها تداوم داشته باشد. این پیروزی‌ها به لطف الهی است و ما به مدد الهی تاریخ فوتبال آسیا را تسخیر کردیم.

وی ادامه داد: این پیروزی‌ها در تاریخ فوتبال آسیا هم از نظر رکوردها و هم از نظر ارقامی که وجود دارد بی سابقه بود. این هم با رحمت خدا و قدرت الهی و زحمت کادرفنی و بازیکنان بود. هم یک تاریخ جدیدی در فوتبال آسیا رقم خورد و هم اینکه در سال گذشته تیم ملی فوتبال ایران جزو رکوردداران بازی‌های رسمی در دنیا بود که این نکته مهمی است. نکته مهم‌تر که به زعم من کار سخت‌تر می‌شود، این است که امیدوارم توقع را بالا نبریم. بازی‌های جام جهانی سختی‌های خاص خودش را دارد و بهترین‌های دنیا می‌آیند و باید تدارک لازم دیده شود.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: در هفت هشت ماه باقی مانده یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها تدارک لازم است. از یک شرایط پیچیده و سخت به یک شرایط سهل رسیدیم. این هم به لطف خدا و زحمت همه عزیزان و کادرفنی بوده، اما خواهش من این است که فضا را به سمتی نبرید که توقع بالا برود.

عزیزی خادم افزود: دولت قول‌هایی داده که در این زمینه کمک کند. فوتبال امروز یک مولفه بسیار مهم برای همگرایی و وحدت ملی در کشور است. این مسئله بسیار مهم است. امیدوارم این تجربه و تاریخی که بر ما در یک سال قبل گذشت؛ فضای جدیدی ایجاد کند و باعث دستاورد جدید برای فوتبال کشور شود.

 

رئیس فداسیون فوتبال اظهار داشت: اوایل هفته آینده دبیرخانه ستاد جام جهانی را استارت خواهیم زد. اعتقاد داریم جام جهانی قطر متمایز و متفاوت از گذشته است. به دلیل نزدیکی به قطر و مناسبات‌مان با منطقه و روابطی که با قطر داریم امیدواریم این ستاد برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد. از سایر دستگاه‌ها هم دعوت خواهیم کرد تا به ما کمک کنند تا با یک برنامه‌ریزی منسجم پا به عرصه مسابقات بگذاریم. دوش به دوش تیم ملی که باید برای فیفادی‌های مختلف برنامه‌ریزی کنیم، یک برنامه مبتکرانه و به روز هم داشته باشیم. تیم‌هایی که به جام جهانی صعود کردند از بهترین‌های دنیا هستند و ما نمی‌توانیم خودمان را از برنامه‌ریزی محروم کنیم. همسو با این اتفاق،‌ هموطنان عزیز ما از نقاط مختلف دنیا باید به دوحه بیایند. ان‌شاءالله این ستاد برنامه‌ریزی منسجمی طراحی خواهد کرد.

وی درباره وضعیت تیم فوتبال امید عنوان کرد: تیم ملی کارش را انجام می‌دهد. در تورنمنت آسیای میانه حضور پیدا کردیم و برای مسابقات ازبکستان مجوز گرفتیم. مشکلی از دید فدراسیون وجود ندارد. این فدراسیون از این حیث متمایز است که ما از الان برای المپیک استارت زدیم. این را قبلا نمی‌دیدید و شش ماه یا یک سال قبل از مسابقات برنامه‌ریزی شروع می‌شد ولی این فدراسیون از 4 سال قبل کادر فنی را مشخص کرده و به مسابقات معتبر بین‌المللی فرستاده است.

عزیزی خادم گفت: کرونا همچنان وجود دارد و در بخش دیگر هم درگیر بازی‌های ملی شده‌ایم. امیدوارم شرایطی در AFC ایجاد شود که از تیم امید از فیفادی هم استفاده کند. این خیلی مهم است و پیگیر هستیم. با این حال تیم امید برنامه‌ریزی‌اش را دارد و در خرداد‌ماه باید برای قهرمانی آسیا برویم. به عنوان تیم اول صعود کرده‌ایم و این خیلی برای ما مهم است. تیم امید دوشادوش سایر تیم‌های ملی که کارنامه موفقی داشته‌اند کارش را پیش می‌برد.

وی درباره حضور مهدوی‌کیا  در پایان گفت: ایشان باید طبق برنامه‌ای که دارد بیاید و کار‌شان را شروع کند. تفاهم‌ خیلی مناسبی با قطری‌ها داشتیم و امیدوارم بتوانیم اردوی خیلی از تیم‌های ملی را در قطر داشته باشیم. قطر الان پایگاه فوتبالی در دنیا است. جواز حضور در جام‌ جهانی را به عنوان سریع‌ترین صعود در آسیا گرفته‌ایم ولی برخی‌ها می‌گویند سریع‌ترین صعود تاریخ ایران. ما سریع‌ترین صعود به جام‌جهانی را در آسیا داشته‌ایم و این نکته‌ای مهم و هدیه بزرگی از طرف خداست و امیدوارم مردم لذتش را ببرند. ملت ایران با قلب و وجود‌شان در کنار ما بودند و امیدوارم همیشه لبخند روی لب‌های‌شان باشد. فوتبال همیشه برد و باخت دارد ولی شما و همه به بردن عادت کرده‌اند و این نکته مهمی است.