سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه

دعوت از فیفا برای تعلیق فوتبال ایران!

در اردیبهشت ماه 98 فروردین با یکی از نمایندگان مجلس استان خودشان درگیر می شود و همان موقع کوروش کرم پور رئیس کمیسیون انرژی مجلس فروردین را متهم می کند که با استفاده از احساسات هواداران قشقایی شیراز می خواهد کاندیدای مجلس شود، برای همین مدام به فکر جنجال است نه به فکر فوتبال.

متنی در 26 اردیبهشت 98 در یکی از رسانه های محلی منتشر شده که  به شرح زیر است:

«کوروش کرم‌پور عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با مهدي فروردين که در حال حاضر سرمربيگری تيم فوتبال قشقايي شيراز را برعهده دارد، درگيري شديدي داشتند و گفته مي‌شود علت اصلي اين درگيري حضور احتمالي سرمربي قشقايي در انتخابات آتي مجلس است.»

فروردین در جریان رای اعتماد به دکتر سجادی برای وزارت ورزش خیلی تلاش کرد تا سجادی به وزارت نرسد اما تلاش های او بی نتیجه ماند با این وجود فروردین از هر فرصتی استفاده می کند تا سهمی و نقشی در فدراسیون فوتبال داشته باشد برای همین اخیرا با سخنانی معنا دار آدرسی به به فیفا داده است که اگر ادامه یابد کار به تعلیق فوتبال ایران هم می رسد.

 محمد مهدی فروردین درباره اقدام اخیر فدراسیون فوتبال و ارسال نامه به فیفا برای معرفی فدراسیون به عنوان نهاد غیردولتی غیر انتفاعی، اظهار داشت: اساسنامه فدراسیون باید مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد اما چنین مصوبه‌ای وجود ندارد که مسئولان فدراسیون بخواهند به فیفا بگویند فدراسیون نهاد غیردولتی غیرانتفاعی است. ماموریت فیفا هم مبارزه با فساد، به ویژه در حوزه‌های مالی و برخورد با مجموعه‌هایی است که حاضر نیستند با شفافیت کنار بیایند.

وی افزود: تنها چیزی که اکنون به فوتبال ما آسیب می‌زند، عدم شفافیت است. خیلی خوشبین هستیم فیفا با ورود به این موضوع، با شخص رئیس فدراسیون که به هر طریقی سعی دارد در این مجموعه شفافیت نباشد، برخورد کند.

 

 

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی درباره تبعات اقدام خودسرانه فدراسیون بدون اینکه اساسنامه در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، توضیح داد: ما چنین مصوبه‌ای نداشتیم و اطلاعی هم از این اقدام نداریم اما از وزیر ورزش می‌خواهیم توضیح بدهد که جریان چیست؟ درمورد تبعات احتمالی چنین کاری، عزیزی‌خادم هم باید پاسخگو باشد.

 این سخنان در حالی بیان شده است که در ماه‌های گذشته مباحث فراوانی درباره بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال مطرح شده و حتی صحبت از تعلیق فوتبال  ایران در صورت عدم پذیرش شخصیت حقوقی فدراسیون فوتبال به‌عنوان یک نهاد غیردولتی به‌عمل آمده بود و غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون در یک مصاحبه مفصل به تغییراتی در قوانین ایران اشاره می‌کند که به‌صورت خودکار فدراسیون فوتبال را از یک فدراسیون آماتوری خارج کرده و ماهیت حقوقی جدیدی به آن می‌دهد تا حدی که شاید نیازی به مصوبه مجلس درباره بند یک نباشد. او در پایان صحبت‌های خود اعلام کرده‌‌ که ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران یک «موسسه غیر انتفاعی غیر دولتی" است.

حال مشخص نیست نماینده مجلس با چه رویکردی اقدام به چنین اظهاراتی کرده است که نتیجه آن فقط تعلیق فوتبال ایران است.

پر واضح است که صحبت های فروردین نماینده مجلس با آنچه که او از منافع ملی می گوید در تضاد است . حتی اگر بپذیریم که فدراسیون فوتبال خطایی انجام داده(که رئیس کمیته حقوقی فدراسیون آن را رد کرده و گفته بند یک ارتباطی به مجلس ندارد) آیا مورد قبول است که رئیس فراکسیون ورزش مجلس فریاد بزند و از فیفا بخواهد که بیایید در مملکت ما و در فدراسیون ما شفافیت نیست و رئیس فدراسیون باید بازدید بدنی و تفتیش شود!

فروردین از ابتدا که مربگیری قشقایی را پذیرفت به دنبال بلند پروازی بود و حالا که به مجلس راه یافته دنبال رد پایی برای خود در فدراسیون فوتبال است اما این راهش نیست. تیم ملی فوتبال برای اولین بار در فاصله 5 هفته به پایان مرحله مقدماتی به جام جهانی رفته و کام مردم را شیرین کرده است و در این اوضاع و احوال که تنها دلخوشی مردم همین فوتبال است مخالف خوانی نماینده مجلس جای تعجب و تاسف دارد.

گواینکه این همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و بیکاری و فقر و فساد و تورم را آقایان حل کرده اند که فروردین مشغول تسویه حساب شخصی با رئیس فدراسیون فوتبال است و ازفیفا خواسته در باره شفافیت مالی رئیس فدراسیون حتما ورود کند!

به فیفا ارتباطی ندارد و اگر بنا بر شفافیت باشد به اندازه کافی نهادهای نظارتی در ایران هست.

لطفا به منافع ملی فکر کنید جناب فروردین نه خصومت های شخصی.

نویسنده: سیدرضا فیض آبادی