جمعه دهم فروردین ماه

جایگاه ورزش خراسان رضوی خیلی بالاتر از اینهاست

حدود 4 ماه از مدیریت و سرپرست افشین داوری بر اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گذشته و به نظر می رسد این مرد کاردان و با تجربه که از خانواده ورزش و اهل همین  شهر و دیار می باشد اینبار با آرامش و با تدبیر منطقی در پی ارتقا ورزش خراسان بزرگ و رساندن آن به جایگاه واقعی اش است.

خراسان مهد استعدادهای فراوان در اغلب رشته ها به خصوص هندبال ، والیبال ، کشتی ، دوومیدانی ، دوچرخه سواری  و ورزش های رزمی است.

در کشتی که پهلوانان و نامداران بسیاری از دیار نام آوران سر برآورده اند و استاد بزرگ طوس فردوسی نامدار قرن ها پیش چنان هماوردی پهلوانان دیار بزرگان خرسان را در مبارزات کشتی ترسیم کرده که گویی برایمان مسابقات کشتی بزرگان جهان را به صورت تصویر سه بعدی گزارش داده است.

 

"به کشتی گرفتن نهادند سر"

 

دگر باره اسپان ببستند سر

به سر بر همی گشت بدخواه بخت

 

به کشتی گرفتن نهادند سر

گرفتند هر دو دوال کمر

هرآنگه که خشم آورد بخت شوم

کند سنگ خارا به کردار موم

سرافراز سهراب با زور دست

تو گفتی سپهر بلندش ببست

غمی بود رستم ببازید چنگ

گرفت آن بر و یال جنگی پلنگ

خم آورد پشت دلیر جوان

زمانه بیامد نبودش توان

زدش بر زمین بر به کردار شیر

بدانست کاو هم نماند به زیر

سبک تیغ تیز از میان برکشید

بر شیر بیدار دل بردرید

بپیچید زانپس یکی آه کرد

ز نیک و بد اندیشه کوتاه کرد....

 

این رسم و رسومی که استاد طوس و نگهبان و احیا کننده زبان فارسی در شاهنامه نفیس خود آورده را می توان در گود زینل خان اسفراین همه ساله با شکوه و جلال فراوان مشاهده کرد و امیدواریم افشین داوری مسابقات سنتی کشتی چوخه را به سمت و سویی ببرد که تبدیل به یک فستیوال جهانی شود و 14 فروردین هر سال مهمانان بزرگی را از سراسر دنیا دعوت کنند تا آوازه هماوردی پهلوانان چوخه کار فراتر از مرزها برسد.

بعد از فتاحی که مدیری موقت و غیر بومی بود ورزش خراسان چند سالی متضرر شد (چه اینکه اگر فتاحی مدیر موفقی بود در همان استان خود یا استان سمنان می ماند اما اختلافات داخلی مدیریت در خراسان باعث شد فتاحی سه چهار سالی رییس ورزش خراسان شود و درجازدن ورزش این دیار را هنوزهم می بینیم) اکنون با حضور دوباره افشین داوری با سالها تجربه و قهرمانی دوومیدانی و اهل تعامل با همه نهادها بخصوص به وزارت ورزش امیدواریم ورزش خراسان همان رود خروشانی شود که ملی پوشان هندبال و کشتی و دوچرخه سواری و شطرنج و....بار دیگر از این دیار سر بر آورند.

متاسفانه بعد از اینکه باشگاه ثامن خراسان براثر اتفاقاتی منحل شد هندبال سبزوار و مشهد هم از هم پاشیده شد و هر کدام از رشته های مدعی استان به نوعی وارد مسایل حاشیه ای روز مره خود شد.

منتظریم تا حکم سرپرستی افشین داوری به مدیرکلی تغییر کند تا هم او بداند چه کاره است و هم ورزش خراسان رضوی تکلیف خود را شفاف تر بدند اما آنچه مسلم است با وجود داوری و نفرات کاربلدی که به کار گرفته می توان آینده ورزش خراسان را باردیگر روشن و شفاف دید.

نویسنده: سیدرضا فیض آبادی