پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه

کناره گیری لانگ بینگ کبیر

چای بین  Cai Bin  با قبول عنوان سرمربیگری  تیم ملی بانوان چین بار سنگینی را به دوش خواهد کشید.

سایت رسمی فدراسیون والیبال  چین (CVA) نتایج انتخاب سرمربی جدید تیم ملی بانوان این کشور را منتشر کرد. چای بین به عنوان سرمربی جدید تیم ملی زنان چین منصوب و جانشین لنگ پینگ افسانه ای شد.خانم پینگ سال گذشته پس از المپیک ۲۰۲۰ توکیو رسما پس از ۱۱ سال در دو دوره کاری (۱۹۹8- ۱۹۹5 و ۲۰۱۳ -۲۰۲۱) از سمت خود کناره گیری و بازنشسته شد. در واقع CVA از اول سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون شخصی را برای پذیرش مسئولیت سرمربیگری معرفی نکرده بود.

لانگ بازنشستگی خود را در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. او زنان چین را به مدال طلا در المپیک ۲۰۱۶ ریو رساند، یکی از چندین عنوانی بود که او با تیم ملی به دست آورد.

در مورد چای باید بگوییم، این دومین بار است که او هدایت تیم ملی زنان چین را بر عهده می گیرد. نخستین بار تجربه چندان خوشایندی نبود  باخت مقابل تایلند در جام ملت های والیبال زنان آسیا در سپتامبر ۲۰۰۹ به قیمت از دست دادن شغل او تمام شد. او  فقط یک سال در این سمت بود.

چای قرار است تیم ملی زنان چین را  برای شرکت در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۲ و مسابقات جهانی والیبال زنان FIVB در هلند و لهستان آماده کند . چین در دو دوره اول لیگ ملت‌های (VNL )سوم شد، اما در سال ۲۰۲۱ نتوانست به سکو برسد. در آخرین دوره مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸، آنها پس از نایب قهرمانی در سال ۲۰۱۴،مدال برنز را از آن خود کردند.

در مقایسه با سابقه مربیگری او در تیم ملی، عملکرد چای در سطح باشگاهی موفق تر است. او قبلاً شانگهای Shanghai  و جیانگ سو Jiangsu را برای کسب عناوین داخلی متعدد  رهبری می کرد.در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین مربی سال انتخاب شد.

قبل از اولین دوره کوتاه مدت در سال ۲۰۰۹ در راس تیم بزرگسالان چین، زمانی که آنها نقره قهرمانی AVC  آسیا را کسب کردند، چای به مدت ۱۰ سال هدایت تیم ملی جوانان کشور را برعهده داشت و آنها را به چهار مدال قهرمانی زیر ۲۰ سال جهان رساند.

در سطح باشگاهی، او از فصل۲۰۱۴-۲۰۱۵ مربی جیانگسو زنیت استیل نانجینگ Jiangsu Zenith Steel Nanjing بوده است. این تیم زیر نظر او یک برنز قهرمانی باشگاه های آسیا ۲۰۱۸ و چهار مدال سوپرلیگ والیبال چین از جمله عنوان قهرمانی سال ۲۰۱۷و اخیراً نقره ۲۰۲۲ را به دست آورد.

پیش از این، چای همچنین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ مربی پکن بایک موتور Beijing Baic Motor   و از سال ۱۹۹۷ تا  ۲۰۰۲  مربی شانگهای برایت اوبست Shanghai Bright Ubest بود، تیم خود را به دو مدال طلا و یک نقره در مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا و همچنین چهار عنوان ملی رساند.

حالا که چای برای بار دوم فرصت کار با تیم ملی را بدست آورده دارد، با چالش های متعددی روبه رو خواهد شد. اول اینکه  در المپیک۲۰۲۰ توکیو عملکرد چین ناامیدکننده بود.

 پس از هر سه بازی اول خود را باخت حتی  جواز بالا آمدن از مرحله گروهی را هم کسب نکرد.

چنین عملکرد ضعیفی انتقادات و سوالات زیادی را در مورد فهرست اسامی بازیکنان  به همراه داشت. در نتیجه چندین بازیکن با تجربه تصمیم گرفتند پس از بازی های توکیو از تیم ملی بازنشسته شوند.چای باید مقداری نیرو و انرژی جدید به تیم تزریق کند، اما در این میان، سوال بزرگتر این است که آیا او باید از نو شروع کند یا سیستم فعلی تیم ملی را حفظ کند؟

برای ایجاد هم افزایی و آشنایی با سبک جدید و همین طور با اعضای جدید تیم به زمان نیاز است. با این حال،  چای Cai ممکن است از همان ابتدا زمان زیادی برای ساختن همه چیز نداشته باشد زیرا تیم او برای سال ۲۰۲۲ سه رویداد مهم در پیش رو دارد.

نویسنده: رحیم رحیم زاده