پنجشنبه نهم فروردین ماه
لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور؛

برنده همان بازنده است!

لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور از ایستگاه 26 هم گذشت تا در پی انجام 182 مسابقه در هفته هایی که به سرعت برق و باد گذشت، سیمای 8 تیم صعودکننده مشخص شود...

سپاهان، پاس، هراز، فولاد، پیکان، شهرداری ارومیه، شهداب یزد و مس رفسنجان به دور حذفی رسیدند و دو تیم سایپای تهران و آذرباتری ارومیه از لیگ برتر حذف شدند و روز آخر مسابقات اتفاقات عجیبی رخ داد. باخت هایی که مصلحتی بود و مسایلی که شاید فیرپلی را زیر سوال برده است. در دورانی که از والیبال حرفه ای حرف می زنیم، بدیهی است که مربیان حق دارند که ماشین حساب در دست به اتفاقات پیش روی بیندیشند. اما والیبال ورزش نجیبی است که از آن توقع سپیدبختی و روشنایی داریم. نمی توانیم ایراد بگیریم که چرا یک تیم باخته و تیم دیگر هم برده است؟ در ورزشی که مربیان و مدیرانش فقط به منافع خود می اندیشند، ملی اندیشی رنگ می بازد. ما با این طرز تفکر که مرگ خوب است برای همسایه، در بخش رویدادهای اجتماعی از جمله والیبال مخالف است.

 

بازی مردانه

دیروز در چارچوب آخرین پیکارهای لیگ سی و پنج یک مسابقه جانانه و مردانه برگزار شد و آن نبرد تماشایی مس رفسنجان و سایپای تهران بود. سایپا اگر می برد، سقوط نمی کرد ولی شکست برای رفسنجانی ها خیلی تاثیرگذار نبود، اما تیم مس مردانه جنگید و در ست پنجم به طور میلی متری پیروز شد تا حداقل در این دیدار اخلاق نادیده گرفته نشود. ورزش باید میدان مبارزات مردانه باشد و به نظر می رسد که تیم تازه وارد مس این اصول را به درستی رعایت کرده است اما درباره سایپا که یک تیم پراستعداد است فقط می توان گفت خودکرده را تدبیر نیست. مدیریت این باشگاه درباره والیبال نارنجی پوشان پرافتخار منفعل عمل کرده اند و به همین دلیل نمی شد در دقیقه نود آب رفته را به جوی بازگرداند.

 

هورسان و ورامین ماندنی شدند

باتوجه به نتایج کسب شده، تیم بخش خصوصی هورسان رامسر در صحنه باقی ماند و تیم شهرداری ورامین هم با یک پیروزی شگرف مقابل شگفتی آفرینان پاس گرگان رستگار شدند اما ورامینی ها هم باید برای تجدید سازمان والیبال باشگاه های خود اقدامات بهینه ای را انجام دهند. این گونه تیمداری ها نه برای پاس خوب است و نه برای ورامینی که سابقه شرکت در جام باشگاه های جهان را دارد.

 

شهداب و هورسان، سورپرایز شدند

شهداب مقاومت یزد که نیم فصل اول روزگاری متزلزل داشت، با شوک مثبتی که مدیران این باشگاه به تیم وارد کرده اند، اکنون به یک غول به پاخاسته تبدیل شد. ایستادن بالای دست پیکان و شهرداری ارومیه با آن همه مهره کار بزرگ شهدابی ها بود. از سویی دیگر لبنیات هراز هم بدون توجه به مسایل پیرامونی در لیگ برتر آرام آرام خود را به رده دوم جدول رسانده اند و این نیز در سایه مدیریت خوب بهروز عطایی شکل گرفته است. اینکه می گوییم برنده همان بازنده است، مصداقی است که اشاره کردیم و سرانجام سپاهان که هفت نفره بدون سرمربی به ارومیه رفت و مقابل تیم آخر جدول لیگ یعنی آذرباتری شکست خورد، اما با 20 پیروزی و 5 شکست همچنان تا پایان در صدر جدول ایستاد.

نویسنده: جمشید حمیدی