چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
لیگ والیبال ما و لیگ اروپایی ها؛

ما کجاییم در این بحر تفکر

لیگ به معنی شریان حیاتی هر رشته ورزشی در بخش حرفه ای است. بعد از فوتبال، والیبال بیش از 30 سال سابقه برگزاری رقابت های زنجیره ای را دارد. اما هر سال کمیتش می لنگد...

به طور مثال همواره در بین تعداد تیم های شرکت کننده دچار نوسانات و سرگشتگی فراوان می شویم و عجیب اینکه با همه ادعایی که برخی از آقایان متخصص (!) برنامه ریزی دارند، هنوز جوایز و کاپ های تیم های سال گذشته را نداده، وعده برپایی یک جشن پرشکوه را داده اند. در چند سال گذشته با وجود برخی نظرات که بر تقلیل تیم های شرکت کننده پافشاری می کنند، ما معتقد هستیم که با داشتن یک کشور وسیع و پرجمعیت می توانیم تعداد تیم های بیشتری را به چرخه رقابت ها بکشانیم به شرط اینکه حرفه ای عمل کنیم و باشگاه های حرفه ای را تقویت سازیم. به هر روی براساس سایت لهستانی پل ست اعلام کرد که انقلابی عظیم در لیگ والیبال لهستان مرسوم به پلاس لیگا در حال وقوع است. یکی از تغییراتی که قرار است در لیگ والیبال لهستان رخ دهد افزایش تعداد تیم‌ها از ۱۴ باشگاه به ۱۶ باشگاه است.

علاوه بر این موضوع، باشگاه‌ها درخواست کرده‌اند که محدودیت فعلی حضور سه بازیکن با پاسپورت خارجی در تیم‌ها به چهار بازیکن افزایش یابد.

فدراسیون والیبال لهستان تاکنون به این موضوعات واکنش نشان نداده و باید دید که آیا این قوانین تصویب خواهد شد یا خیر؟ طبق تحلیل‌های سایت لهستانی اگر خارجی‌های پلاس لیگا زیاد شوند این معنا وجود دارد که بازیکنان داخلی شانس کم‌تری برای بازی در پلاس لیگا را خواهند داشت و این موضوع می‌تواند بر روی تیم ملی والیبال این کشور تاثیر بگذارد.  افزایش تعداد بازیکنان خارجی در پلاس لیگا تنها یک راه حل موقت برای چند فصل بوده که موافق و مخالف‌های خود را دارد.

لیگ والیبال لهستان به عنوان یکی از بهترین لیگ‌های والیبال جهان که بازیکنان بزرگ در آن بازی می‌کنند، در صورت تصویب قوانین جدید تغییرات بزرگی را تجربه خواهد کرد.  این آیین‌نامه باید به تایید فدراسیون والیبال لهستان برسد و موضوع تعداد بازیکنان خارجی از نظر والیبال لهستان بسیار مهم است.

به این ترتیب باید پرسید ما کجاییم در این بحر تفکر؟!

نویسنده: جمشید حمیدی