پنجشنبه نهم فروردین ماه
شمشیرکشیدن از رو دوست نماها

 روشن: آقایان لیاقت عزیزی خادم را نداشتند

حسن روشن بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال از سوی هیئت رئیسه فعلی فدراسیون فوتبال مواردی را مطرح کرد که می خوانید.

*به نظر شما چرا عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون فوتبال برکنار شد؟

به نظر من فوتبال ما لیاقت این آقا را نداشت. این آقا نه پسرخاله من است نه قوم و خویش من، ولی کارهایی که در بحث جوانگرایی در فدراسیون فوتبال انجام داد و دست دلال‌ها را کوتاه کرد و اقدامات دیگرش، همگی در ذهن ما می‌ماند. ضمن اینکه این موضوع هنوز قطعی نیست.

*چطور؟

قاعدتاً تا زمانی که مجمع تشکیل نشود نمی‌توانند او را عزل کنند.

*اما خبر اصلی از خود فدراسیون به این شکل بیرون آمد که عزیزی خادم عزل شد؟

بله! می‌توانند چنین خبری را بدهند ولی تا مجمع با حضور نماینده AFC و فیفا تشکیل نشود و آن ها تایید نکنند این موضوع نمی‌تواند قطعی باشد.

*قبول دارید که شاید آن ها دلایل خودشان را داشته باشند؟

مشکلی نیست هر ادله ای داشته اند باید آن را به اطلاع مردم و پیشکسوتان و کلاً مخاطبان فوتبال برسانند تا ما هم بدانیم. شاید هیئت رئیسه درست تصمیم گرفته و اقداماتی از سوی این فرد انجام شده که به ضرر فوتبال ایران بوده که در این صورت کار خوبی کردند. ولی آنچه ما تا امروز دیدیم برعکس این بوده است.

*چگونه؟

قراردادی که با شرکت هواپیمایی زاگرس بسته شد تا تیم فوتبال کشورمان را رایگان جا به جا کند یا هواپیمایی وارش برای تیم بانوان، استخدام دختران عضو تیم ملی فوتبال ایران، افزایش دستمزد ۵ برابری داوران و دیگر اقدامات همگی جزو خدمات این مدت او بوده ضمن اینکه تیم ملی فوتبالمان با صلابت راهی جام جهانی شد.

*شما چقدر از او شناخت داشتید؟

ما یک بار او را در جلسه ای دیدیم که حرف بسیار مهمی ‌زد. خادم در حضور من و حسین کلانی گفت: "من نه فوتبال بازی کرده ام و نه اینکه از این ورزش سر در می‌آورم. من یک مدیر صنعتی هستم و شما بچه‌های قدیمی ‌باید این فوتبال را اداره کنید". خیلی شهامت میخواهد که کسی در جایگاه ریاست فدراسیون فوتبال این حرف را بزند. او مدیر با دل و جرأتی است. من شناختی از هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ندارم ولی اگر واقعاً می‌بینند فرد دیگری از جمله خودشان لیاقتش بیش از عزیزی‌خادم است او را معرفی کنند.

*می‌دانید که این هیئت رئیسه توسط عزیزی‌خادم انتخاب شده بود؟

قطعاً لیاقت او را نداشتند. البته اشکال از خود خادم هم هست که وقتی این افراد را کامل نمی‌شناخته آنها را در هیئت رئیس گذاشت تا در چنین روزی روی خودش شمشیر بکشند.

*به نظر شما زمان مناسبی برای این کار انتخاب شد؟

به هیچ وجه زمان این کار نبود. تیم ما مجوز جام جهانی گرفته و بازی‌های سختی را پشت سر گذاشته است. اگر مشکلات درونی فدراسیون بیرون بیاید و فیفا خبردار شود خیلی راحت تیم ملی مان را از آن بالا برمی‌دارند و امارات که نفوذ و برش بیشتری هم دارد به عنوان تیم سوم جای ایران می‌گذارند و به جام‌جهانی می‌فرستند.

*این اتفاقات تا چه اندازه باعث خوشحالی کره‌ای‌ها می‌شود که ما در فروردین با آنها بازی داریم؟

اصلا به آنها کاری ندارم. مشکل این است که فیفا چه برنامه‌ای برای ما خواهد داشت. امیدوارم این تصمیم گیری عجولانه به فوتبال ایران ضرر نرساند.

*صحبت از بازگشت محمد دادکان به ریاست فدراسیون فوتبال است. نظر شما در این باره چیست؟

اگر دادکان بیاید که معرکه است. همه او را می‌شناسند. خود من هم می‌شناسم. اما این هیئت رئیسه ای که غیرقانونی این کار را کرده قطعاً نمی‌تواند هیئت رئیسه مورد وثوق دادکان باشد. قطعا اگر بیاید هیئت‌رئیسه خودش را می‌گذارد، چون هیچ دیوانه ای با هیئت‌رئیسه ای که چنین تصمیماتی می‌گیرد کار نمی‌کند.

گفت و گو: محمدرضا مدنی