پنجشنبه نهم فروردین ماه
رونمایی از آثار تاریخ شفاهی ورزش؛

حماسه ماندگار در تاریخ کمیته ملی المپیک

یک روز تاریخی در ورزش ایران رقم خورد. در این روز نه رکوردی شکسته شد و نه برد و باختی به تصویر درآمد. اما همه آنهایی که در تالار فارسی آکادمی ملی المپیک جمع شده بودند به اتفاق بر این باور بودند که حماسه ای فرهنگی – ورزشی در کشور ما به وجود آمده است.

آیین رونمایی از 18 اثر فرهنگی - ورزشی که دربرگیرنده مصاحبه با 400 چهره ماندگار ورزشی بود، ابتکار ماندنی و مانای کمیته ملی المپیک بود که هزار ساعت گفت و گو را در برگرفته است. در این پروژه اشک ها و لبخندهای حدود یک قرن تلاش ورزشی و افتخارآفرینان قهرمانان ایرانی جمع آوری شده که بدون تردید منبعی الهام بخش از اطلاعات انباشته شده ورزش ایران است که آیندگان را به کارهای بزرگ انجام شده در ورزش قهرمانی و پهلوانی ایران آشنا خواهد ساخت.

دکتر صالحی امیری که برای تهیه این آثار فاخر تفکرات سودمندی را از قوه به فعل درآمده است، با حرارت و اشتیاق فراوان از اقدام فرهنگی – ورزشی یاد شده سخن گفت و اظهار خوشحالی کرد که قهرمانان گمنام گذشته به جامعه شناخته می شوند و از درک حقیقت زندگی در آن روزگاران سخت به واقعیت های امروز نایل می شوند. وی در بخشی از سخنانش تاکید کرد که گنجینه های بزرگ مفقود شده در تاریخ ورزش امروز غبار از سر و روی تکانده اند تا همانند خورشید در آسمان ورزش ایران بدرخشند.

مهمانان زیادی در آیین رونمایی تاریخ شفاهی ورزش ایران دعوت شده بودند. تا چشم کار می کرد نامداران گذشته بودند و جالب اینکه حسن روشن اسطوره فوتبال و از خانواده معظم شهدا به نمایندگی از حاضران برای سخنرانی انتخاب شدند و ایشان نیز به حق از کوشش هایی که روسای کمیته ملی المپیک در گذشته به خصوص دکتر مهندس هاشمی طبا در ورزش ایران انجام داده بودند، به نیکی یاد کرد. اما فصل الخطاب همه این نیکمردان، دکتر صالحی امیری است و خوشحالم که امروز در این جمع حضور دارم. چون شاید دیگر چنین فرصتی برای نسل ما به وجود نیاید.

مراسم با تقدیر از تنی چند از چهره های فرهنگی و ورزشی و نمایش بخش هایی از کلیپ های تهیه شده رونمایی از آثار تاریخ شفاهی توسط خانم طاهره طاهریان و مهندس هاشمی طبا انجام شد تا به این ترتیب برگی دیگر از تاریخ پرافتخار کشور ایران رقم بخورد.


نویسنده: رضا اسماعیلی