جمعه دهم فروردین ماه

حکایت دو آپارتمان در باشگاه پرسپولیس

رئیس سازمان خصوصی توضیحاتی در خصوص ابهامات موجود در صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارائه کرد.

حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در درباره صورت‌های مالی حسابرسی شده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و ابهامات موجود در آن گفت: صورت‌های مالی دو باشگاه توسط هیئت مدیره تهیه و از سوی سازمان حسابرسی، بررسی و برای اولین‌بار منتشر شده است. نیاز نیست من اسم ببرم، با ریز جزئیات می‌توانید صورت‌های مالی این دو باشگاه را روی سایت سازمان خصوصی‌سازی ببینید. مواردی را حسابرس به عنوان ابهام مطرح کرده و اگر فردی به‌عنوان بازیکن،‌ سرپرست، مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره یک نکته مالی مبهم داشته؛ مثلاً پول یا زمین یا آپارتمانی گرفته و برنگردانده، با جزئیات در بندهای حسابرسی وجود دارد.

«یک شخص دو واحد آپارتمان از باشگاه پرسپولیس گرفته و قرار بوده به نام باشگاه ثبت شود که این اتفاق نیفتاده است». وی در واکنش به طرح این موضوع گفت: اینها به‌عنوان ابهام ثبت شده که باید رسیدگی شود. رسیدگی قطعی نیاز به حکم دارد. من خواهش کردم از مسئولان قضایی و بازرسی چرا که به هر حال اموال دولت و بیت‌المال بوده است. باید نسبت به گذشته حساسیت وجود داشته باشد. حتماً باید با توجه به انتشار صورت مالی حسابرسی شده، باید شعبه‌ای ویژه این اتفاقات سالیان گذشته در دو باشگاه را رسیدگی کند و این اموال به مالکیت استقلال و پرسپولیس برگردد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که بالاترین مبلغی که ابهام داشته چقدر بوده است، گفت: 73 هزار دلار برای پرسپولیس بوده است. موضوع آپارتمان {دو واحد} هم بود که به آن اشاره کردیم. شاید این ارقام نسبت به ارزش باشگاه ارقام چندانی نباشد، اما باشگاه می‌توانست با همین مبالغ هزینه‌های خود را انجام دهد.

قربان‌زاده که در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما حضور یافته بود، درباره مسائل دیگر مربوط به خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال صحبت کرد و گفت: پرسپولیس سال گذشته بین 9 تا 14 میلیارد تومان سودآور بوده و استقلال سود نداشته و ضرر داده است. این دو باشگاه زیان انباشته‌ای دارند که بین 240 تا 300 میلیارد تومان است. در گزارش‌های سود و زیان؛ درآمد اسپانسری و کارگزاری سال گذشته و بدهی‌ها وجود دارد. مهم‌ترین بدهی؛ مالیاتی است. باید بخشی از بدهی مالیاتی پرداخت شود اما بخش دیگر قابلیت پیگیری، ارسال اظهارنامه و معافیت را داشته ولی چون این اظهارنامه ارسال نشده، مشمول مالیات شده‌اند. چون انضباط مالی در باشگاه‌ها وجود نداشته، تبدیل به آواری روی سر دو باشگاه شده است.

وی یادآور شد: باشگاه استقلال 198 میلیارد تومان و پرسپولیس 193 میلیارد تومان رقم مالیات قابل بخشش داشتند که می‌توانستند از راه‌های رسمی درخواست بدهند و این مالیات‌ها بخشیده شوند. بخش عمده این رقم بخشیده می‌شود اما نیاز به پیگیری دارد. در بخش مالیات غیرقابل بخشش هم حدود 73 تا 75 میلیارد تومان سهم باشگاه استقلال و 123 میلیارد تومان سهم پرسپولیس بود

نویسنده: رضا صادق زاده.