جمعه دهم فروردین ماه

صالحی امیری و هیئت‌ اجرایی تا مهر ۱۴۰۱ ماندنی شدند

چهل و نهمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک با حضور مسئولان ورزش کشور برگزار شد.

چهل و نهمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک از ساعت 15:25  امروز سه شنبه 17 اسفند ماه در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک با حضور حمید سجادی وزیر ورزش، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و اعضای مجمع آغاز شد.

پس از قرائت قرآن و پخش سرود ایران، برنامه با صحبت‌های طاهره طاهریان، نایب رئیس کمیته آغاز شد و او به اعضای حاضر در مجمع خیر مقدم گفت.

هادی ساعی و حمیده عباسعلی دو عضو مجمع به صورت آنلاین در مراسم حضور دارند.

کمیته ملی المپیک ایران ,

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک اظهار داشت: وظیفه دارم از تک تک عزیزان و همه شما بزرگان حاضر در این جمع که پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در می‌آورید، قدردانی کنیم. ما قدرشناسی می‌کنیم از همه کسانی که به دنبال توسعه ورزش هستند. برای قهرمانان، پیشکسوتان، روسای فدراسیون‌هایی که حتی در نشست نیستند، همچنین از محمود خسروی‌وفا، سجادی وزیر ورزش و معاونانش و اصحاب رسانه قدردانی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: امروزه اساس موفقیت مدیران با رویکرد استراتژیک محقق می‌شود. از سال 96 الگوی استراتژیک را  در کمیته برنامه‌ریزی کردیم. برای تحقق این استراتژی باید در کنار هم باشیم. در واقع سیاست اصل تمرکز در ورزش را معین کردیم. من این اصول را در همان روز اول حضورم اعلام کردم و تا امروز به آن وفادار ماندم. در چهار سال گذشته بدون کمترین انحراف از این استراتژی حرکت کردیم. اگر بر این رویه نباشیم، نمی‌توانیم به موفقیت برسیم. ما تغییراتی را ایجاد کردیم و آینده نگری و تغییر در نگاه و دیدگاه را در  سرلوحه کار قرار دادیم.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به نقش قهرمانان در متن حوادث اجتماعی گفت: بسیج همه امکانات برای ورزش اقدام مهمی بود که انجام دادیم. تأسیس موزه ورزش یکی از اقدامات مهم بود که انجام شد و در آن افتخارات و تندیس‌ها قرار گرفت. البته سهم کمیته ملی پارالمپیک را نباید نادیده گرفت. انجام پروژه تاریخ شفاهی ورزش ایران و ایجاد بانک اطلاعاتی ورزش کشور از اقدامات دیگر بود. گام بعدی، دیپلماسی ورزش بود که در مسیر کاهش فشار غیر منطقی به ورزش ایران و ارتباط با نهادهای مرتبط بود. گام بعدی افزایش بودجه برای فدراسیون‌ها بود که در بودجه به دویست میلیارد تومان رسید، البته تا رسیدن به مبلغ پانصد میلیارد تومان هنوز فاصله وجود دارد.

وی افزود: شفاف سازی گام بعدی ما بود که در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس، همه قراردادها و ...  منتشر شد. در گام بعدی، گسترش مسائل آموزشی در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس کلاس‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی اجرا شد. همچنین کمیسیون‌های مختلف شکل گرفتند که نقش مهمی در کمیته ملی المپیک دارند. در گام بعدی، همگرایی با رسانه‌ها را اعلام کردیم و آنها را رکن چهارم ورزش معرفی کردیم. بدون رسانه‌ها، امکان انتقال موفقیت‌ها امکان‌پذیر نبود و آنها را در کنار خود قرار دادیم. در گام بعدی، پیشکسوتان را ارج نهادیم. آنچه در چهار سال گذشته شکل گرفت، نتیجه تلاش همه فدراسیون‌ها و مسئولان بوده است و من کمترین نقش را داشته‌ام و اگر کمبودی وجود دارد، به پای من بنویسید.

صالحی امیری تاکید کرد: من در این دوره چهار ساله تلاش کردم از مسیر دیانت و اخلاق خارج نشوم، اما ممکن است لغزش‌هایی داشته باشم.

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در پایان صحبت‌های صالحی امیری، قصد حرف زدن داشت، اما طاهریان به او گفت که وقت حرف زدنش محفوظ است و در فرصت دیگری اظهار نظر کند.

در ادامه یک فرم ارزیابی عملکرد چهار ساله در اختیار اعضای مجمع قرار گرفت تا نظرات خود را اعلام کنند.

گزارش عملکرد مالی و بودجه در طول چهار سال گذشته ارائه شد.

کمیته ملی المپیک ایران , کمیته ملی المپیک ایران ,

کمیته ملی المپیک ایران ,

کمیته ملی المپیک ایران ,

پس از ارائه گزارش مالی، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی خواستار این شد که بودجه قهرمانی و متفرقه به طور دقیق ارائه  شود. او به نحوه ارائه این ارقام در جداول انتقاد کرد و گفت که این مسائل باید در هیئت اجرایی نیز بحث شود. دبیر گفت که در مجمع باید حسابرس گزارش بدهد، نه مدیر مالی. بابایی، مدیرمالی کمیته اعلام کرد که بودجه کمیته ملی المپیک، بودجه قهرمانی است که البته دبیر اعتقاد به خلاف این موضوع داشت و معتقد بود که ردیف متفرقه نباید در طول این سال‌ها بالا برود و ردیف قهرمانی پایین بیاید.

صالحی امیری در خصوص اعتراض دبیر گفت: از بودجه مصوب ما که 216.5 میلیارد است، مبلغ 144 میلیارد تومان در ردیف اصلی است. ما 39 درصد مازاد بر تخصیصی که باید می‌دادیم، ارائه کردیم و البته یک تخصیص دیگر نیز تا پایان سال خواهیم داشت.

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی عنوان کرد: می‌گویند بودجه قهرمانی در سال نود و شش، 33 میلیارد و متفرقه 11 میلیارد بوده است. فوتبال برای یک اعزام 30 میلیارد می‌گیرد، ولی ما برای اعزام 56 نفر فقط 4 میلیارد می‌گیریم.

صالحی‌امیری در جواب علیرضا دبیر گفت: روز اول که به کمیته آمدم، فقط 38 درصد به کمیته المپیک داده شده بود که من به سازمان برنامه رفتم و توانستم آن را به 98 درصد برسانم. من بودجه 43 میلیاردی را ‌به چند صد میلیارد تومان رساندم و تلاش زیادی کردم. من با دبیر موافقم که این پول‌ها با وجود افزایش به پانصد میلیارد، بازهم کفاف نمی‌دهد. بودجه ورزش ایران 100 میلیون دلار است که این پول، بودجه یک فدراسیون در اروپا است.  من هیچ‌کس را بر دیگری ترجیح ندادم، اما اولویتم کشتی است.

در حالی که صالحی امیری صحبت می‌کرد، قدیمی رئیس فدراسیون هاکی اعتراض کرد. صالحی امیری در جواب گفت که انتقادات قدیمی وارد نیست و او حرف قدیمی را متوجه نمی‌شود که چرا باید بودجه هاکی که در انتهای جدول است، به صدر برساند. صالحی امیری همچنین به کنایه از داورزنی و علی مرادی گفت که بودجه خود را به هاکی بدهند.

علیرضا دبیر انتقادات خود را در ادامه به سمت اعضای هیئت اجرایی برد که هیچ پستی ندارند. صحبت‌های افراد در کلام همدیگر باعث شد جلسه متشنج شود.

صالحی‌امیری در خصوص صحبت‌های دبیر، گفت: سال بعد اعداد بودجه در همین سطوح خواهد بود و حداکثر 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد. این مبلغ باید تصویب و به ما ابلاغ شود و نمی‌توانیم منابع بالایی تأمین کنیم. کل توزیع ما 100 میلیارد تومان بود که 50 میلیارد تومان مستقیم پرداخت کردیم. با 50 میلیارد تومان بقیه هم دکتر سجادی که اینجا نشسته، رویداد المپیک را برگزار کرده است. الان 39 میلیارد تومان دیگر هم تخصیص دادیم؛ یعنی 139 میلیارد تومان. حداکثر بتوانیم این رقم را 10، 11 درصد افزایش دهیم و به 150میلیارد تومان برسانیم. من مسئول توزیع هستم و دیگر در توانم نیست. من تعجب می‌کنم؛ انسان باید شاکر باشد و ما باید وضعیت کشور را ببینیم.

« این‌گونه نیست که ندانم چه خبر است.»، وی ضمن بیان این جمله تصریح کرد: والله زمانی که من آمدم، 800 میلیون تومان در بودجه فدراسیون کشتی بود و پولی وجود نداشت. ما فقط سخنرانی می‌کنیم. کارکنان حقوق و عیدی نداشتند. سایر منابع را خالی کردیم و شش میلیارد تومان سپرده را خارج و میان فدراسیون‌ها تقسیم کردیم تا تخصیص‌ها را پرداخت کنیم. با افتخار و سربلندی می‌گویم 38 درصد از بودجه 44 میلیاردی واصل شده بود. الان حدود 168 میلیارد تومان از بودجه 200 میلیاردی دریافت شده است.

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه در نهایت احترام، محکم صحبت می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر کسی معترض است، به اتاقم بیاید یا تماس بگیرد تا به فدراسیون بیایم. آنچه تا امروز در کمیته ملی المپیک انجام شد، عادلانه، منصفانه و با نظر کارشناسی بود. من در امور فنی دخالت نکردم، اما اجازه ندادم حق کسی ضایع شود و همه فدراسیون‌ها بهره‌مند شدند.

صالحی امیری در ادامه گفت: سیاست ما این بود که هیچ فدراسیونی مستأصل نماند. هر روزی که از سازمان برنامه و بودجه پول گرفتیم، یک جدول تنظیم می‌کنیم و پولی را به‌صورت اختصاصی به کسی پرداخت نمی‌کنیم. اگر هم پولی به‌صورت اختصاصی پرداخت شود، در سایت ذکر می‌کنیم. سال گذشته مبلغ 3.5 میلیارد تومان به پیشکسوتانی پرداخت کردیم که چالش داشتند که این مبلغ امسال به رقم 5 میلیارد رسیده است. باید به پیشکسوتان توجه کنیم و مبلغ پرداختی به پیشکسوتان کشتی ذکر شد.

پس از این اتفاقات حمید سجادی از مجمع کمیته ملی المپیک خارج شد.

کمیته ملی المپیک ایران ,

در ادامه حسابرس به ارائه گزارش پرداخت و گفت که گزارش مربوطه مطلوب است. در حالی که صالحی امیری خواستار رأی‌گیری درباره عملکرد حسابرس شده بود، دبیر گفت که نباید رأی‌گیری شود. صالحی امیری نیز اعلام کرد که این مسئله به او ربطی ندارد.

حمید عزیزی رئیس فدراسیون گلف گفت: باید شان مجمع را حفظ کنیم. ما باید برنامه‌های سال آینده را تصویب کنیم و این درست نیست که هرکسی صحبت می‌کند. هیچ نقصی در توزیع بودجه نیست و فقط می‌توانید نسبت به کم بودن آن اعتراض کنید. من از کم و زیاد  شدن امتیازها صحبت نمی‌کنم، اما این حق برای تک تک افراد است که بیایند صحبت کنند. در 4 سال گذشته خارج از مسیر حرکت نکردیم، اما توانایی بودجه ما همین است و نمی‌توانیم بودجه بالاتری داشته باشیم.

صالحی امیری تصریح کرد: اساسنامه کمیته ایراد داشت و اصطلاحاتی صورت گرفت و از من انرژی زیادی گرفت. این تغییر سه سال طول کشید و 12 بار بین ما و کمیته بین‌المللی المپیک رفت و برگشت شد. ما آماده انتخابات در 17 اسفند شدیم، اما ایراد گرفتند. خواستیم با آیین‌نامه‌ قبلی برگزار کنیم که موافقت نشد. آیین‌نامه جدید نوشته شده و باید تایید شود. اگر این اتفاق بیفتد، دو سه روزه به IOC می‌فرستیم. هر وقت که پاسخش آمد، زمان انتخابات مشخص شود. در بهار سریع‌ترین زمان برای برگزاری انتخابات است. پیشنهاد برخی‌ها این بوده که بعد از بازی‌های آسیایی انتخابات باشد که نظرم این است که انتخابات زودتر برگزار شود و موردی برای بازی‌های پیش‌رو به وجود نیاید. من با وزیر صحبت کردم و گفت که این دو دیدگاه مطرح شود. پیشنهاد می‌کنم که امروز آیین‌نامه تصویب شود. نکته بعدی هم زمان انتخابات در بهار یا مهر ماه مشخص شود تا طبق آن جلو برویم.

وی گفت: IOC به همه کشورها نامه زد که می‌توانند انتخابات خود را یکی دو سال عقب بیندازند. من این را به سلطانی‌فر گفتم و هر دو مخالفت کردیم. همچنین اعضای کنونی هیئت اجرایی مشکلی برای ادامه کار ندارند و می‌توانند حضور داشته باشند.

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در مورد زمان برگزاری انتخابات کمیته گفت: آقای صالحی امیری می دانم که شما دوست ندارید که انتخابات به تعویق بیفتد. اگر انتخابات قرار باشد در بهار باشد، باید یک نوع تصمیم بگیریم، اگر در مهر ماه باشد، باید تصمیم دیگری اتخاذ کنیم. من مشکلی درباره صالحی امیری ندارم و به او رأی هم می‌دهم، اما درباره هیئت اجرایی حرف دارم.

غلامعلی محمد علیپور عضو هیئت اجرایی گفت: ما طبق اساسنامه در هیئت اجرایی هستیم و خودمان نیامده‌ایم. همه چیز بستگی به پاسخ IOC دارد و باید درباره زمان انتخابات منتظر آنها باشیم.

امیر صدیقی رئیس ووشو تیز تصریح کرد: باید طبق اساسنامه حرکت کنیم. امروز که دور هم جمع شده‌ایم، معتقدم گرفتن تأییدیه از IOC زمان بر نخواهد بود. اینکه بازی‌ها در پیش است، دلیلی بر تعویق انتخابات نیست. در اساسنامه آمده که اعضا مجمع برای یک دوره چهار ساله انتخاب شده‌اند. خواهش می‌کنم مجمع انتخاباتی در سریعترین زمان ممکن برگزار شود.

فضل‌الله باقرزاده، نایب رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون شمشیربازی هم در این بخش گفت: ما در اساسنامه جدید یک‌ اشتباه داشتیم، می توانستیم بگوییم آیین نامه توسط مجمع تصویب شود نه اینکه کار نهایی را به کمیته بین‌المللی المپیک بکشانیم به خصوص که انتخاب دبیر و خزانه‌دار طبق اساسنامه در حوزه اختیارات رئیس کمیته شده است.

وی ادامه داد: حالا اشتباه کردیم‌ و انتخابات 17 اسفند لغو‌ شد، حق نیست به خاطر تعویق انتخابات به اعضای هیئت اجرایی مانند رحیمی توهین شود، همه ما یک روز از ریاست فدراسیون‌ها می‌رویم و باید حرمت‌ها حفظ شود. باور کنید رای دادن در مجمع دلی است نه از اجبار، حالا هم باید اول تکلیف آیین نامه مشخص شود، بعد زمان انتخابات را مشخص کنیم. به نظر من و با تجربه‌ای که دارم، روند مصوبات در کمیته بین‌المللی المپیک طولانی است، بنابر این پیشنهادم این‌ است که بعد از بازی‌ها انتخابات برگزار شود چون بعید است به این‌ زودی IOC  پاسخ ایران را بدهد، پس بهتر است به خاطر رویدادها، انتخابات کمیته بعد بازی‌ها باشد بهتر است.

آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو افزود: فدراسیون من مظلوم است. بودجه فدراسیون جودو ناچیز بود که پس از برگزاری جلسه، پرداخت شد. اگر دبیر هم صحبت می‌کند، دلسوزی‌اش برای کشتی است و همه سعی می‌کنیم از رشته‌های خود دفاع کنیم. مجمع کمی به چالش کشیده شد، خواهشم این است که نباید به راحتی از سرنوشت کمیته المپیک بگذریم و نباید با یک صلوات و دست بلند کردن، رأی‌گیری کنیم، بلکه رای گیری باید مخفی و مکتوب باشد.

مهران تیشه‌گران رئیس فدراسیون ناشنوایان با حالت کنایه به علیرضا دبیر گفت: فدراسیون کشتی تمام بودجه وزارت ورزش را دریافت کرده و الان مدعی است پولی نگرفته است.

علیرضا دبیر افزود: در اساسنامه کمیته باید اصلاح شود که جایگاه هیئت اجرایی، جایگاه حقوقی است، نه حقیقی. باقرزاده حرف‌های انتخاباتی می‌زند. دعواهای من برای کسب مدال است و چند ماه قبل از بازی‌ها به درد من نمی‌خورد. انشاالله شما هم یک روز رئیس فدراسیون المپیکی شوید تا ببینید کار کردن چقدر سخت است.

با رای اعضای مجمع قرار شد انتخابات کمیته ملی المپیک بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو  و در مهرماه سال 1401 برگزار شود. در مجمع امروز 22 نفر از اعضای مجمع رای به برگزاری انتخابات در مهرماه سال آینده دادند و 17 نفر نیز خواهان برگزاری انتخابات در بهار سال آینده بودند.

بعد از رای‌گیری برای زمان انتخابات، علیرضا دبیر مجمع را ترک کرد.

 

حامد قاسمی عارف