شنبه یکم اردیبهشت ماه
والیبال قهرمانی جهان، پلی آف شد؛

در به در دنبال میزبانی قهرمانی جهان

فدراسیون جهانی والیبال پس از لغو میزبانی روسیه در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان در سال ۲۰۲۲ فرمول برگزاری این رقابت‌ها را نیز تغییر داد.

فدراسیون جهانی والیبال پس از لغو میزبانی روسیه در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۲ علاوه بر به مزایده گذاشتن میزبانی این رقابت‌ها برای دریافت پیشنهادهای کشورهای مختلف، فرمول مرحله دوم این مسابقات را تغییر داد.

بر این اساس مرحله گروهی همانند برنامه قبلی در شش گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و در پایان مرحله گروهی دو تیم برتر هر گروه به مرحله دوم صعود خواهند کرد و چهار تیم نیز از بین تیم‌های سوم شش گروه که عملکرد بهتری داشته باشند، به مرحله دوم راه پیدا خواهند کرد.

پیش از این قرار بود مرحله دوم مسابقات قهرمانی مردان جهان با حضور ۱۶ تیم صعود کننده، در چهار گروه به صورت دوره‌ای برگزار شود که شورای مسابقات فدراسیون جهانی والیبال این شکل برگزاری مسابقات را تغییر داد و مقرر شد رقابت‌ها از مرحله دوم به صورت پلی‌آف برگزار شود.

بنابر این پس از تصویب هیات رئیسه FIVB فرمول رقابت‌‌های قهرمانی مردان جهان در سال ۲۰۲۲ تغییر کرد و پس از مرحله مقدماتی (گروهی) تیم‌ها در مرحله حذفی این رقابت‌ها شامل مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال پیکار خواهند کرد و به این ترتیب در مجموع با برکزاری 52 مسابقه در طول مسابقات، قهرمان این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۲ مشخص خواهد شد.

پیش از این قرار بود مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۲ با حضور 24 تیم از چهارم تا بیستم شهریورماه سال 1401 به میزبانی روسیه برگزار شود، که به دلیل تحولات بین‌المللی اخیر، این میزبانی از این کشور سلب شد.

فدراسیون جهانی والیبال برای تعیین میزبان جدید از تمامی فدراسیون‌های ملی و کشورهای داوطلب که شرایط پرداخت پیشنهاد مالی مناسب و امکانات سخت افزاری مناسب و استاندارد برای برگزاری رقابت‌های قهرمانی مردان جهان را دارند، دعوت کرد پیشنهادهای خود را تا روز دوشنبه 23 اسفندماه جاری ارسال کنند.

از سوی دیگر با توجه به تغییر فرمول مسابقات، امکان در نظر گرفتن میزبان‌های متعدد برای مرحله گروهی، حداکثر دو میزبان برای مرحله یک هشتم و یک چهارم نهایی و یک میزبان برای نیمه‌نهایی و نهایی فراهم شده است.