جمعه دهم فروردین ماه
از بلوکه کردن پول های ما  تا تحریم روسیه از جام جهانی؛

فیفا در مشت ابرقدرت ها

جدایی ورزش از سیاست و شعار بازی جوانمردانه در فوتبال همواره از سوی قدرت های جهانی به سخره گرفته شده است.

خبر اخراج روسیه از جام جهانی قطر و بلوکه کردن ‌پول های فدراسیون و باشگاه های ایران دلیل محکم این نگاه یکسویه است.

فیفا در یک ‌تصمیم عاجل تیم ملی فوتبال روسیه را از جام جهانی محروم کرد. پیش از آن هم فینال جام باشگاه های اروپا از شهر سن‌پترزبورگ روسیه به شهر پاریس‌ منتقل شده بود.

مسابقات فرمول یک هم از روسیه گرفته شده بود. این تصمیمات به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین گرفته شد.

متاسفانه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها به نفع قدرت های جهانی تصمیم گرفته و کمیته بین المللی المپیک هم از اهداف انسان دوستانه و مبانی فرهنگی و ورزشی خود دور شده است.

سال های متمادی است پول های ایران در فیفا بلوکه شده و این نهاد به دلیل تحریم ظالمانه آمریکا علیه ایران این دلارها را که جایزه حضور ما در دو جام‌جهانی است، پرداخت نمی کند.

از طرفی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به تبعیت از فیفا پول تیم های باشگاهی از جمله پرسپولیس، استقلال،ت راکتور و ‌پدیده را بلوکه کرده است.

هیچ کس با جنگ موافق نیست. کشتار غیر نظامیان و از بین بردن زیرساختهای کشورها و آواره نمودن زنان و کودکان مذموم و‌ مطرود است.

متاسفانه تبعیض قائل شدن بین مردم جهان و حمایت یکسویه از برخی کشورها نشان از بی عدالتی محض دارد.

 رژیم اشغالگر قدس بیش از نیم قرن مرز و بوم فلسطینی ها را غصب کرده و به تجاوز و کشتار ادامه می دهد، اما نهادهایی که دم از صلح، دوستی و آزادی می زنند برابر این تجاوز وحشیانه واکنشی نشان ‌نمی دهند.

کار به جایی رسیده چنانچه ورزشکاران دیگر کشورها از مردم فلسطین حمایت کنند یا از رقابت با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس امتناع کنند با محرومیت و جرائم سنگین ‌مواجه می شوند.

حتی اروپایی ها و‌ مجامع بین المللی و حقوق بشر برابر نسل کشی مردم مسلمان بوسنی از سوی صرب ها هم اقدامی نکرده و از صدور یک بیانیه خودداری کردند.

در جنگ ‌نابرابر در یمن و فاجعه انسانی و گرسنگی و قحطی کودکان یمنی هم شاهد بی تفاوتی غرب هستیم. در سوریه،عراق،افغانستان و افریقا هم‌نمونه این نگاه غلط و جانبدارانه ابرقدرت ها را شاهد هستیم.

جالب آنکه اروپا و آمریکا همواره از جنگ طلب ها و‌متجاوزان حمایت کرده وسلاح و‌پول در اختیار تروریست های داعش قرار داده است و...

در این فجایع حقوق بشر و به اصطلاح صلح طلب ها خاموشی اختیار کرده و دم نمی زنند.البته از این نهادهای مغرض توقعی نیست، اما فیفا و نهادهای مشابه که همواره از ارتباط ملل و صلح و برادری حرف می زنند و جدایی سیاست از ورزش را شعار قرارداده اند، عجیب است که بعد از جنگ روسیه علیه اوکراین بلافاصله عکس العمل نشان دادند و روسیه را با تحریم های ورزشی روبه رو کردند. این ‌تفاوت را نباید ساده انگاشت و از کنار آن‌ گذشت.

نویسنده: احمد میرزاییان